De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016."— Transcript van de presentatie:

1 Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016

2 Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen | PLATOS 2016 | 9 maart 2016 Invloed van Adaptive Cruise Control Cruise Control + Doel: rijtaak verlichten en veiligheid verhogen Aandachtsveld voor Royal HaskoningDHV Enthousiast en kritisch Onderzoek: Adaptive Cruise Control in de praktijk Een veldtest en enquête naar zijn invloed op bestuurder, doorstroming en veiligheid Modelstudie naar totale effecten van ACC systemen op de capaciteit van het wegennetwerk. 2

3 Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen | PLATOS 2016 | 9 maart 2016 Veldtest 8 x 5 weken 50 uur bruikbare data Helft met ACC aan Dataverzameling: Datalogger 2x camera Verzamelde parameters: ACC status Snelheid Volgafstand RijstrookRijstrookwisselingen Verkeerscondities Vrije Stroomcondities Capaciteitscondities File-condities 3

4 Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen | PLATOS 2016 | 9 maart 2016 Veldtest 8 x 5 weken 50 uur bruikbare data Helft met ACC aan Dataverzameling: Datalogger 2x camera Verzamelde parameters: ACC status Snelheid Volgafstand RijstrookRijstrookwisselingen Verkeerscondities Vrije Stroomcondities Capaciteitscondities File-condities 4

5 Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen | PLATOS 2016 | 9 maart 2016 Resultaten 5 Invloed van ACC op doorstroming Snelheden en acceleraties Positie op de snelweg Rijstrookwisselingen VerkeersconditiesACC Stand Gemiddeld aantal rijstrookwisselingen per uur Vrije Stroomcondities Uit / Stand-By77,34 Aan60,44 Verandering-16,6% Capaciteits- condities Uit / Stand-By62,04 Aan39,43 Verandering-30,7%

6 Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen | PLATOS 2016 | 9 maart 2016 Resultaten 6 Invloed van ACC op doorstroming Volgtijd en -afstand VerkeersconditiesACC StandGemiddelde volgtijd (s) Vrije Stroomcondities Uit / Stand-By0,99 Aan1,13 Verandering16,7% Capaciteits-condities Uit / Stand-By0,98 Aan1,19 Verandering25,8% VerkeersconditiesACC StandGemiddelde volgafstand (m) File-condities Uit / Stand-By13,1 Aan14,4 Verandering16,8%

7 Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen | PLATOS 2016 | 9 maart 2016 Resultaten 7 Invloed van ACC op doorstroming Spreiding in volgtijd en -afstand VerkeersconditiesACC Stand Gemiddelde standaardafwijking van de volgtijd Vrije Stroomcondities Uit / Stand-By0,32 Aan0,27 Verandering-17,9% Capaciteits-condities Uit / Stand-By0,40 Aan0,29 Verandering-23,3% VerkeersconditiesACC Stand Gemiddelde standaardafwijking van de volgafstand File-condities Uit / Stand-By7,9 Aan7,6 Verandering-12,2%

8 Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen | PLATOS 2016 | 9 maart 2016 Resultaten 8 Invloed van ACC op verkeersveiligheid Snelheidsovertredingen

9 Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen | PLATOS 2016 | 9 maart 2016 Resultaten 9 Invloed van ACC op verkeersveiligheid Vrije stroomcondities Capaciteitscondities File-condities Sterke remacties

10 Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen | PLATOS 2016 | 9 maart 2016 Conclusies 10 Invloed van ACC op doorstroming ACC leidt tot Grotere volgtijden Constantere volgtijden Constantere snelheden Meer links óf meer rechts rijden Minder rijstrookwisselingen ACC heeft tunnelvisie Invloed van ACC op verkeersveiligheid Minder snelheidsovertredingen

11 Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen | PLATOS 2016 | 9 maart 2016 Vervolg onderzoek: modelstudie 11 Doel: inzicht in totale effecten van (C)-ACC systemen op de capaciteit van het wegennetwerk

12 Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen | PLATOS 2016 | 9 maart 2016 Vervolg onderzoek: modelstudie 12 Doel: inzicht in totale effecten van (C)-ACC systemen op de capaciteit van het wegennetwerk Aanpak: Realistische case: aaneenschakeling van bottlenecks (op/afritten, weefvakken, …) met aanzienlijk congestieniveau Doorvertaling van effecten van ACC in rijgedrag in dynamisch verkeersmodel Aimsun Aanpassen van parameters van bestaande gedragsmodellen Microscopisch model: tunen van de parameters op lokaal niveau Mesoscopisch model: netwerkeffecten op groot regionaal schaal niveau Scenario analyse: verschillende percentages van penetratie van ACC verschillende instellingen (bv volgafstanden) van ACC systemen Inzoomen op bijzondere situaties (bv invoegen bij platoon van voertuigen met C-ACC systemen) …

13 Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen | PLATOS 2016 | 9 maart 2016 Discussie 13 In hoeverre is het mogelijk is om gedragseffecten van rijtaak ondersteunende systemen in (bestaande) verkeersmodellen in te brengen? Wat zijn de verwachte effecten van deze systemen op de verkeersafwikkeling op de Nederlandse wegen?

14 Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen | PLATOS 2016 | 9 maart > Dank u voor uw aandacht!


Download ppt "Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016."

Verwante presentaties


Ads door Google