De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Amsterdam Airport Schiphol 1 WELKOM ! Mini-conferentie ‘Human Factors in Future ATM’ 26 juni 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Amsterdam Airport Schiphol 1 WELKOM ! Mini-conferentie ‘Human Factors in Future ATM’ 26 juni 2009."— Transcript van de presentatie:

1 Amsterdam Airport Schiphol 1 WELKOM ! Mini-conferentie ‘Human Factors in Future ATM’ 26 juni 2009

2 Amsterdam Airport Schiphol 2 Programma 13.00 Opening (door dagvoorzitter) 13.05 Programma ‘HF in future ATM’ 13.20 Project: Organisation & Competencies 13.50 Project: Communication in Teams: Shared Mental Models 14.20 Pauze 14.40 Project: Task Selection for Flexible Training Systems, A new Training Philosophy 15.10 Project: Outreach 15.40 Mini break 15.50 Outline: project Improvement Selection 16.05 Outline: project Cognitive Flexibility 16.20 Panel discussie 16.45 Afsluiting (Borrel in Atrium)

3 Amsterdam Airport Schiphol 3 Follow up Presentaties vanaf vanmiddag beschikbaar via KDC website: www.kdc-mainport.nl www.kdc-mainport.nl Conferentie 2010

4 Amsterdam Airport Schiphol 4 KDC Onderzoeksprogramma: ‘Human factors in future ATM’ 26 juni 2009 Management (Coordination & Integration) Jeano de Bock, LVNL

5 Amsterdam Airport Schiphol 5Inhoud Aanleiding Onderzoeksvragen Framework programma Planning Programmamanagement (C&I) Resultaten

6 Amsterdam Airport Schiphol 6 Aanleiding Medio 2007 verzoek vanuit KDC: ‘ Human Factors ’ op onderzoeksagenda Structurele en langdurige samenwerking Programma i.p.v. losse projecten Toegepast wetenschappelijk karakter Korte historie: Okt – Dec 2007: Onderzoeksvragen / projectvoorstellen Dec 2007: Programmaplan ondertekend Jan 2008: Kick off programma

7 Amsterdam Airport Schiphol 7 HF-gerelateerd onderzoek Behoefte aan: HF-methoden en HF-eisen voor (ATM-) ontwerp In kaart brengen competenties van toekomstig ATM-systeem (bv. ‘ supervisory control) Consequenties ‘ nieuwe ’ competenties training/selectie Training effectiever & effici ë nter vanwege ATM- en maatschappelijke veranderingen (bv. adaptief opleiden) Verhogen predictieve validiteit van selectie

8 Amsterdam Airport Schiphol 8 Waarom onderzoek vanuit KDC ? Sectorbrede behoefte aan antwoorden op HF-gerelateerde vraagstukken – Implementatierisico niet beperkt tot VKL, gaat om totale ‘keten’ Sectorbrede onderzoekssetting interessant voor kenniscentra/universiteiten Makkelijk(er) relatie leggen met Europese initiatieven (o.a. FABEC, SESAR) Opbrengsten onderzoek breed toepasbaar binnen sector Mogelijk eenvoudiger aanboren (additionele) financieringsbronnen

9 Amsterdam Airport Schiphol 9 Context Technologische ontwikkelingen (aanvulling/vervanging van ATC-taken) Nieuwe operationele concepten (verminderen complexiteit en verhoogde output, SESAR, FAB) Ketenoptimalisatie (CDM) binnen sector (verbeterde coördinatie en overall effectiviteitverbetering) Impact op HF issues: - Systeem ontwerp - Training - Selectie

10 Amsterdam Airport Schiphol 10 Consortium Universiteit van Maastricht Open universiteit Nederland NLR LVNL KLM AAS – TU Delft – HvA

11 Amsterdam Airport Schiphol 11 Framework KDC-HF Programma Luchtvaartsector (airlines, airports) Europa (SESAR/FABEC) new technologies operational concepts coordination aviation chain competences selection training shared mental models cognitive flexibility Scenarios Future work organizational models

12 Amsterdam Airport Schiphol 12 Programma planning 200820092010201120122013 Management Ontwerp Training Selectie Coordination & Integration (LVNL) Organisations & Comp. (LVNL) CIT, Shared MM (NLR/UM, PhD) Cognitive Flexibility (UM/LVNL, PhD) Flexible Training Systems (OUNL/LVNL, PhD) New Learning tasks (PhD) Training Design tool (PhD) Improvement Selection (LVNL/UM, PhD) =? Outreach (OUNL, Post Doc)

13 Amsterdam Airport Schiphol 13 Programmamanagement ‘Coordination & Integration’ Coördinatie en afstemming (intern programma) (Stuurgroep, Managerial) Kennisdeling, integratie en transfer resultaten (‘werkconferenties’, conferenties, Inhoudelijk) Coördinatie (extern) (Informeren MT-KDC ( sector) en betrokken afdelingen) Financieringsbronnen (additionele funding generen)

14 Amsterdam Airport Schiphol 14 Wat levert het op? Op basis van toegepast onderzoek: Modellen en methoden voor ATM-design vanuit HF-perspectief Methode en ontwerp voor flexibel opleidingssysteem (LLL, SDL en SRL) Methode en ontwerp verbeterd selectie- traject (o.a. intuïtie, temperament) Toepasbaar binnen/buiten sector

15 Amsterdam Airport Schiphol 15 Dank voor uw aandacht! Vragen?


Download ppt "Amsterdam Airport Schiphol 1 WELKOM ! Mini-conferentie ‘Human Factors in Future ATM’ 26 juni 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google