De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie."— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie

2  Visie en strategie gebaseerd op sociaal- economische gegevens en status questionnis van het hoger onderwijs in West-Vlaanderen

3 Uitgangspunten  Sociaal-economische situatie:  Overgang van industriële- naar kenniseconomie in West-Vlaanderen gaat trager dan elders in Vlaanderen  Op vlak van welvaart en welvaartscreatie scoort West-Vlaanderen iets minder

4  Status questionnis van het hoger onderwijs:  3 Hogescholen; 5 studiegebieden worden niet aangeboden (geen artistieke opleidingen, geen toegepaste taalkunde)  1 Universitaire campus met een beperkt aanbod  Professioneel Bacheloronderwijs  4 unieke opleidingen  Academisch Bacheloronderwijs:  Onvolledig aanbod, erfenis uit vorig systeem  Volledig aanbod enkel in industriële wetenschappen  Academisch Masteronderwijs:  Enkel in de industriële wetenschappen

5  Aantrekkingskracht van West-Vlaamse opleidingen gemiddeld 19.3%  Unieke opleidingen hebben grotere aantrekkingskracht op jongeren van buiten de provincie

6  Participatie aan Hoger onderwijs is een dubbel verhaal  Globale participatie is gemiddeld t.o.v. Vlaanderen MAAR:  Oververtegenwoordiging in professioneel hoger onderwijs  Ondervertegenwoordiging in academische hoger onderwijs  Ontbreken van aanbod is belangrijk

7  (Studie)migratie: jongeren verlaten de provincie om te gaan studeren maar komen niet meer terug, negatief saldo in de categorie 20-34- jarigen

8  Participatie in onderzoek: zeer beperkt: 1,4% van de in Vlaanderen beschikbare middelen voor onderzoek wordt ingezet in West-Vlaanderen

9 Strategie  Strategie van kennisgedreven ontwikkeling omvat drie sporen:  Kennisontwikkeling  Kennistoepassing  Kennisverspreiding  Drie sporen versterken elkaar

10 Acties  Versterken van kennisontwikkeling en kennistoepassing op strategisch uitgekozen domeinen (in overleg met RESOC’s)  Expertise aanwezig maar ook nood aan verder onderzoek  op internationaal niveau  toepasbaar in het regionale sociaaleconomische veld

11  ontwerp, proces- en productontwikkeling, systematische creativiteit en innovatie, toegepaste kunst;  materialen en materiaalonderzoek, vooral kunststoffen, vezels, textiel;  gezondheid en welbevinden, vooral gezondheidszorg, vergrijzing, voeding;  onderwijs en kennisoverdracht, onderwijstechnologie en -innovatie;  milieu en milieubeheersing, vooral aquatisch milieu en duurzame energie;  internationaal, intercultureel, grensregio’s, grensoverschrijding, toerisme, logistiek.

12  Kennisverspreiding en actualisering van het bestaande studieaanbod:  Vernieuwende opleidingen gesteund op kennisontwikkeling  Omzichtig en verstandig rationaliseren  Volledig aanbod van driejarige academische bachelors  Selectieve initiatieven op masterniveau  Levenslang leren  Studieovergangen

13 Kritische succesfactoren  West-Vlaams voor kennisgedreven ontwikkeling  Andere kritische succesfactoren:  Steun krijgen van associaties en samenwerking over de associatiegrenzen  Goede afspraken maken met betrekking tot de uitvoering van het plan  Netwerk uitbouwen met andere kennisinstellingen  Over de grenzen kijken en samenwerken  De mobiliteit verbeteren


Download ppt "Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie."

Verwante presentaties


Ads door Google