De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Proeven van motiverende gespreksvoering BE.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Proeven van motiverende gespreksvoering BE."— Transcript van de presentatie:

1 Proeven van motiverende gespreksvoering BE

2 CGG VAGGA MOTIV GSV, Gedragsverandering Voorafgaand aan gedragsverandering is er al veel gebeurd en geprobeerd. Veranderen is meer dan enkel gedrag veranderen. Volhouden is het moeilijkst. Je moet zelf willen veranderen, je moet voldoende last ondervinden.

3 Componenten van motivatie Willen Belang verandering Kunnen Vertrouwen in verandering Gereedheid Kwestie van prioriteiten Ambivalentie Dubbel ‘toenaderings- vermijdingsconflict’ opdrijven van: probleembesef + bezorgdheid versterken van: zelfwaarde + competentiegevoel

4 4 Ik wil en ik wil niet... Gebrek aan motivatie = onopgeloste ambivalentie Motivatie opbouwen = ambivalentie doorwerken nadelen van de huidige situatie voordelen van de verandering voordelen van de huidige situatie nadelen van de verandering

5 VAD/SECTOR ARBEID/MODULE BEDRIJFSHULPVERLENING 08 Model van verandering © Figuur gebaseerd op Prochaska en DiClemente, 1988,1992 (VAD, 2007) ‏

6 Motiverende gespreksvoering → Een gidsende communicatiestijl sturengidsenvolgen

7 DEMO: https://drive.google.com/file/d/0B7mNgz4P cMXJR3ZMVTRJc0ZUcHM/view

8 FRAMES F eedback Inzicht geven in gebruikspatroon en risico’s Informatie geven - Normatieve feedback R esponsability Cliënt is verantwoordelijk voor gedrag en keuze A dvise Duidelijk advies hoe verandering van gebruik risico’s kan verminderen M enu Keuzemenu van veranderingsdoelen en - methoden E mpathy Warme, reflectieve en niet veroordelende houding S elf-efficacy Versterken van vertrouwen in eigen veranderingsmogelijkheden

9 Screeningsinstrument: de ME-ASSIST ASSIST: ‘Alcohol, Smoking and Substance Involvement Screening Test’ screeningsinstrument voor alcohol, roken en andere psychoactieve middelen 9

10

11 Een kortdurende interventie in 10 stappen 1.Vraag de patiënt of het ok is dat je het even hebt over zijn gebruik. 2.Geef gepersonaliseerde feedback. 3.Geef advies over het terugdringen van de risico’s van het middelengebruik. 4.Laat de verantwoordelijkheid van de gemaakte keuzes bij de patiënt. 5.Vraag de patiënt hoe bezorgd hij is over de resultaten. 6.Weeg de voordelen van het gebruik af tegen… 7.… de nadelen van het gebruik. 8. Reflecteer en vat samen wat de patiënt heeft gezegd, met de nadruk op de nadelen van het gebruik. 9.Vraag de patiënt hoe bezorgd hij is over de nadelen. 10.Geef eventueel folders en zelfhulpmateriaal mee.

12 Bedankt voor uw aandacht!


Download ppt "Proeven van motiverende gespreksvoering BE."

Verwante presentaties


Ads door Google