De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Brainstorming Rogier van der Linde, 2015. WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Brainstorming Rogier van der Linde, 2015. WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal."— Transcript van de presentatie:

1 Brainstorming Rogier van der Linde, 2015

2 WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal niet zo snel zou op komen Gebeurt meestal in groep tijdens intensieve sessies Proberen out of the box te denken Kwantiteit boven kwaliteit In kaart brengen van een zo groot mogelijk gamma aan oplossingen Overweeg verschillende brainstormsessies voor verschillende vragen Overweeg meerdere brainstormsessies na elkaar als onvoldoende bevredigende ideeën gevonden worden

3 BRAINSTORM PROCES 3 stap 1: vraagstelling stap 2: divergentiefase stap 3: convergentiefase

4 STAP 1: VRAAG / PROBLEEMSTELLING 4 Stel één concrete vraag, b.v. ‘hoe kunnen we ouders met elkaar in contact brengen om op elkaars kinderen te passen?’ Geef voldoende context (doelgroep, bedrijfssector...) Leg niet te veel randvoorwaarden op ‘het budget is...’ ‘een goed idee is bijvoorbeeld...’ ‘dit hoeft er niet in te zitten’

5 STAP 2: IDEEGENERATIE (DIVERGENTIE) 5 Technieken om te starten: kies een trefwoord en associeer daarrond wijs rollen toe (klant, leverancier...); ieder brainstormt vanuit zijn rol negatieve brainstorm: ga op zoek naar problemen i.p.v. oplossingen Als je vastzit: denk na over de woorden WIE, WAT, HOE, WAAROM, WANNEER, WAAR onderzoek de concurrentie (maar doe dit niet te vroeg of je blokt je eigen ideeen af), en kijk vooral naar wat zij niet doen tik trefwoorden in in Google Search en kijk naar de suggesties neem een koffiepauze en begin opnieuw

6 STAP 2: IDEEGENERATIE (DIVERGENTIE) – TIPS 6 Tips: beoordeel ideeën niet: er zijn geen slechte ideeën bouw verder op ideeën ga niet teveel in detail vertel elk idee, ook al ben je zelf niet overtuigd; misschien kunnen anderen hier wel op voortbouwen gebruik postits, en plak ideeën die uit elkaar voortkomen bij elkaar (b.v. bloemvorm)

7 STAP 2: IDEEGENERATIE (DIVERGENTIE) – KWANTITEIT BOVEN KWALITEIT 7 “In a pottery-making class, the teacher split the class into two groups: the first group was to focus on making as many clay pots as they could in the hour; the second group was to focus on making the highest quality clay pot within the hour. At the end, the teacher would grade them on who made the highest quality clay pot. When the class was over, the teacher examined the clay pots and announced that the highest quality pot made was from the group who focused on quantity – making the most clay pots in the hour.” kwantiteit boven kwaliteit!

8 STAP 2: IDEEGENERATIE (DIVERGENTIE) – IDEA KILLERS 8

9 STAP 3: SELECTIE (CONVERGENTIE) 9 Filteren, sorteren en/of classificatie van ideeën Niet eenvoudig: kan sterk beïnvloed worden:  persoonlijkheden  de stemming van het moment Mogelijke techniek: iedereen krijgt een bepaald aantal bolletjes (‘stemmen’), die op de postits kunnen geplakt worden Eindig met een shortlist van een maximaal 10- tal ideeën

10 STAP 3: SELECTIE (CONVERGENTIE) - PRAKTISCH 10

11 EVALUATIE VAN DE IDEEËN 11

12 CREATIVITEIT 12

13 ANDERE BRAINSTORMINGSTECHNIEKEN 13 Negatieve of omgekeerde brainstorming: in plaats van goede ideeën, zoeken we nu zoveel mogelijk slechte punten van een product of service; daarna kan een tweede (gewone) brainstorm gehouden worden voor oplossingen Bloemassociatie: vertrek van een centrale term, bedenk associaties en zet ze als bloemblaadjes rond het woord Zes denkhoeden techniek: elke hoed symboliseert een invalshoek, ‘laat ons eerst met de witte hoed naar de zaak kijken’ Nog meer technieken vind je b.v. op de-innovator.nl. de-innovator.nl


Download ppt "Brainstorming Rogier van der Linde, 2015. WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal."

Verwante presentaties


Ads door Google