De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool Uitgangspunten Referentie afbeelding:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool Uitgangspunten Referentie afbeelding:"— Transcript van de presentatie:

1 Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool Uitgangspunten Referentie afbeelding:  We maken een onderscheid tussen participatie/deelname als katholiek gelovige en aanwezigheid/te gast zijn als bezoeker (ongelovige/ andersgelovige of zinzoeker.)  Een school kan twee strategische opties maken: 1) Eucharistie curriculair opnemen en dus voor iedereen verplicht maken 2) Eucharistie extra-curriculair aanbieden en dus op basis van vrijwilligheid schoolleden uitnodigen  Afhankelijk van de keuze die men maakt kunnen drie houdingen gevraagd worden van de schoolleden 1.actieve participatie 2.respectvolle aanwezigheid 3.waarderende afwezigheid Bezoek van de engelen aan Abraham (Marc Chagall)

2 Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool 1. Actieve participatie Referentie afbeelding: van-4-en-5-voetballen-bij-de-whc-kabouters (29/09/2015)  De gelovige neemt van binnen uit, met overtuiging, ten volle deel aan het ritueel.  Hij/zij begrijpt het, voelt er zich in thuis.  Er wordt ook erkenning gegeven aan feesten en rituelen uit andere geloofstradities. Door deze feesten op bepaalde momenten, op een bepaalde plek, in de context van de school in herinnering te brengen. (bijvoorbeeld: het suikerfeest, Jom Kipoer, Lichtfeest, het moslimgebed,…)

3 Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool 2. Respectvolle aanwezigheid Referentie afbeelding: (29/09/2015)  Wanner eucharistie curriculair wordt opgenomen, verwacht de school respectvolle aanwezigheid op bepaalde momenten (bv. begin van het schooljaar) of van bepaalde groepen (bv. de leerlingen).  Respectvolle aanwezigheid wordt verwacht van mensen die uitgenodigd of onthaald worden op een ritueel van een bepaalde traditie, maar die zichzelf daar niet (meer) toe rekenen. Ze kunnen niet van binnenuit, ten volle of met overtuiging deelnemen aan het ritueel, maar wel aanwezig zijn.  Het is erg belangrijk het onderscheid te maken tussen ‘participatie’ en ‘aanwezigheid’.  Ook als andere levensbeschouwelijke tradities hun rituelen zichtbaar aanwezig stellen (op school), kan tot zo’n participatie of respectvolle aanwezigheid uitgenodigd worden.

4 Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool 3. Waarderende afwezigheid Referentie afbeelding: https://trotsevaders.nl/tag/vader/ (29/09/2015)  Waarderende afwezigheid wordt minimaal verwacht wanneer eucharistie extra- curriculair wordt aangeboden.  De school kan ervoor kiezen om rituele of sacramentele beleving niet verplicht te maken. Ook al wordt er dus geen actieve participatie noch respectvolle aanwezigheid verwacht, toch mag dan van alle schoolleden nog steeds respect en waardering voor het vierend geloof verwacht worden.  Dit betekent met andere woorden dat over het vierend geloof met respect en waardering gesproken wordt en dat niemand door praktische of ideologische obstakels verhinderd wordt om deel te nemen.


Download ppt "Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool Uitgangspunten Referentie afbeelding:"

Verwante presentaties


Ads door Google