De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?"— Transcript van de presentatie:

1 Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info? VELOV Congres voor Lerarenopleiders 2016 (Brussel, 4-5 februari 2016) Context -HogeschoolOpleiding -Nieuw instellingsplan Visietekst goede opleiding kleuteronderwijs -Onderwijsinnovatietrajecten- Herdenken opleidingsprogramma Context -HogeschoolOpleiding -Nieuw instellingsplan Visietekst goede opleiding kleuteronderwijs -Onderwijsinnovatietrajecten- Herdenken opleidingsprogramma Beoogde eindresultaten -Toetsfiche per competentie die aan bod kwam -Ervaringen cocreatief werken Beoogde eindresultaten -Toetsfiche per competentie die aan bod kwam -Ervaringen cocreatief werken Onderzoeksvragen toetsstrategie -Welk gedrag willen we zien bij de leraren kleuteronderwijs van de toekomst? Waar zitten in het opleidingsprogramma dan de leerlijnen en ijkpunten? Hoe kunnen we dit opbouwen in de opleiding en per opleidingsschijf? -Hoe geeft de opleiding een invulling aan ‘praktijknabijheid’ of authenticiteit in de toetsing? -Wanneer en hoe start de student met leren op de werkplek? Wat is de verhouding tussen de opleiding en het werkveld in de toetsing en hoe gaan we dit opbouwen? -Welke rol krijgt elke actor in de toetsing? (student, medestudenten, werkveld, docent) Onderzoeksvragen toetsstrategie -Welk gedrag willen we zien bij de leraren kleuteronderwijs van de toekomst? Waar zitten in het opleidingsprogramma dan de leerlijnen en ijkpunten? Hoe kunnen we dit opbouwen in de opleiding en per opleidingsschijf? -Hoe geeft de opleiding een invulling aan ‘praktijknabijheid’ of authenticiteit in de toetsing? -Wanneer en hoe start de student met leren op de werkplek? Wat is de verhouding tussen de opleiding en het werkveld in de toetsing en hoe gaan we dit opbouwen? -Welke rol krijgt elke actor in de toetsing? (student, medestudenten, werkveld, docent) Methodiek: Learning by Developing (Raij, 2007) Learning by Developing = -In partnerschap (studenten, werkveld, docenten, (internationale) partners) -Probleemgestuurd aan de slag -Om het professioneel handelen van elke actor te versterken. Methodiek: Learning by Developing (Raij, 2007) Learning by Developing = -In partnerschap (studenten, werkveld, docenten, (internationale) partners) -Probleemgestuurd aan de slag -Om het professioneel handelen van elke actor te versterken. Startbijeenkomst Workshop 1 Workshop 2 Workshop 3 Terugkommoment Tussentijdse resultaten -Gemeenschappelijke verwachtingen -Rijke, boeiende activiteiten op niveau van de kleuters -Kind centraal -Differentiëren -Specifieke onderwijsbehoeften -Zelfsturend en professioneel handelen vanuit een eigen visie -Samen school maken -Ervaringen cocreatief werken Tussentijdse resultaten -Gemeenschappelijke verwachtingen -Rijke, boeiende activiteiten op niveau van de kleuters -Kind centraal -Differentiëren -Specifieke onderwijsbehoeften -Zelfsturend en professioneel handelen vanuit een eigen visie -Samen school maken -Ervaringen cocreatief werken Welke kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes zijn volgens jou noodzakelijk voor de leraar kleuteronderwijs van de toekomst? Wat, waar, wanneer en hoe toetsen? Discussie/Adviesvragen -Hoe studenten enthousiasmeren voor cocreatieve processen? -Hoe pakken jullie cocreatieve processen aan? Welke methodieken gebruiken jullie? -Welke actuele, relevante bronnen kunnen in de sessies ingebracht worden mbt de gemeenschappelijke verwachtingen? Concrete actuele cases? Discussie/Adviesvragen -Hoe studenten enthousiasmeren voor cocreatieve processen? -Hoe pakken jullie cocreatieve processen aan? Welke methodieken gebruiken jullie? -Welke actuele, relevante bronnen kunnen in de sessies ingebracht worden mbt de gemeenschappelijke verwachtingen? Concrete actuele cases? Finaliseren toetsstrategie en in kaart brengen ervaringen cocreatief werken


Download ppt "Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?"

Verwante presentaties


Ads door Google