De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kees Toering, Zendermanager Radio 2 en Radio 5 Datum: februari 20081 Muziek als succesformule.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kees Toering, Zendermanager Radio 2 en Radio 5 Datum: februari 20081 Muziek als succesformule."— Transcript van de presentatie:

1 Kees Toering, Zendermanager Radio 2 en Radio 5 Datum: februari Muziek als succesformule

2 Datum: februari  De meeste regionale zenders draaien niet de muziek die de luisteraars het liefst willen horen. Waarom is dit zo?

3 Datum: februari  Analyse radiomarkt en lifestylegroepen  Muzieksmaak lifestylegroepen  Conclusies Inhoud

4 Datum: februari Top 12 Radiozenders 2007: 10+ Leeftijd verschil 1Regio14,613,9(-0,7) 2Radio 53811,1 (0) 3Radio 211,211,0(-0,2) 4Sky Radio9,8 (0) 53FM7,67,7(+0,1) 6Radio 17,3 (0) 7Q-Music5,86,5(+0,7) 8Radio Veronica5,25,6(+0,4) 9Radio 10 Gold4,84,1(-0,7) 10Comm. Regionaal2,52,8(+0,3) 11Radio 41,82,0(+0,2) 12 Radio 51,02,0(+1,0) Bron: Continu Luisteronderzoek; hele week; uur; leeftijd 10+

5 Datum: februari Top 10 Radiozenders 2007: jaar Leeftijd jaar verschil 1Radio 213,913,6(-0,3) 2Sky Radio13,112,8(-0,3) 3Radio 53811,912,7(+0,8) 4Q-Music6,48,5(+2,1) 5Radio Veronica7,38,1(+0,8) 63FM8,47,6(-0,8) 7Regio7,36,7(-0,6) 8Radio 10 Gold6,45,6(-0,8) 9Radio 14,44,7(+0,3) 10Arrow Classic Rock2,63,1(+0,5) Bron: Continu Luisteronderzoek; hele week; uur; leeftijd 10+

6 Datum: februari Top 10 Radiozenders 2007: 55+ leeftijd verschil 1Regio34,031,6(-2,4) 2Radio 214,213,4(-0,8) 3Radio 112,812,3(-0,5) 4Sky Radio7,17,8(+0,7) 5Radio 51,95,2(+3,3) 6Radio 10 Gold5,74,6(-1,1) 7Radio 43,63,7(+0,1) 8Classic FM3,53,6(+0,1) 9Radio 5382,22,6(+0,4) 10Radio Veronica1,61,7(+0,1) ma-vrij (7-18 uur)!! Bron: Continu Luisteronderzoek; ma-vrij; uur; leeftijd 10+

7 Datum: februari Gemiddelde leeftijd luisteraars FM Q-Music Radio Radio Veronica Sky Radio Radio 10 Gold5251 Radio 252 Radio Radio Regio60 62 Classic FM Radio

8 Datum: februari Het publiek van de regio: lifestylegroepen (1) Luisteraars in groepen ingedeeld op basis van demografische variabelen alsmede interesses, waarden en opinies: 122 variabelen met betrekking tot: - interesses- religie - waarden en normen- opleidingsrichting - vrijetijdsactiviteiten- kranten - opinies / attitudes- boeken - muziekvoorkeuren- culturele participatie

9 Datum: februari Lifestylegroepen (2) Dit heeft geleid tot 8 leefstijlgroepen: - Gemakzoekende Burgers - Standvastige Gelovigen - Participerende Burgers - Zorgeloze Spanningzoekers - Zorgzame Opvoeders - Bezorgde Burgers - Tolerante Wereldburgers - Ambitieuze Pleziermakers

10 Datum: februari Leefstijlgroepen en radiozenders AP ZO PB SG BB GB TW ZS Leeftijd  Opleiding  ORN Radio 5 Radio 1 Radio 4 Radio 2 3FM 538 Q Veronica Slam TMF hoog opgeleid laag opgeleid jongoud

11 Datum: februari Beschrijving: Standvastige Gelovigen Karakteristieken Kerkelijk en sterk geïnteresseerd in religie Behoudende opvattingen mbt huwelijk, drugs en euthanasie etc. Actief in organisaties, vrijwilligerswerk en lid van veel ideële organisaties Religieuze en klassieke muziek Stemt CDA en Christenunie Gemiddelde leeftijd: 57 jaar Mediagedrag Lichte kijkers Nl1 + Nl 2 regionaal, Radio (en R5) Visie, NCRV gids relatief weinig internet

12 Datum: februari Beschrijving: Gemakzoekende Burgers Karakteristieken Weinig interesses en waarden. Onveiligheid en naleving van de wet zijn belangrijke thema’s Eten weinig buiten de deur, bij voorkeur Hollandse kost Sociale klasse, opleiding en inkomen van deze groep is laag Smartlappen Stemt PvdA, gevolgd door CDA Gemiddelde leeftijd: 58 jaar Mediagedrag veel tv (322 min/dag) vooral Nl1, RTL4, SBS6 regionale radio nauwelijks internet

13 Datum: februari Beschrijving: Bezorgde Burgers Karakteristieken Weinig interesses, wel in sport Weinig vertrouwen in politiek, negatief t.o.v. buitenlanders en Europa, ontevreden over financiële situatie Sociale klasse, opleiding en inkomen laag. Rookt veel sigaretten Stemt PvdA, SP en Wilders Gemiddelde leeftijd: 48 jaar Mediagedrag Zware tv kijkers: Nl1, RTL4, SBS6 Regionale zenders, Sky Radio

14 Datum: februari Ontwikkeling regio leefstijlgroepen Bron: Continu Luisteronderzoek; hele week; uur; leeftijd 10+ leefstijlgroepen verschil Totaal 10+14,613,9-0,6 standvastige gelovigen35,234,1-1,1 gemakzoekende burgers28,7 0 bezorgde burgers27,325,5-1,8 participerende burgers15,613,4-2,2 zorgzame opvoeders6,96,1-0,8 zorgeloze spanningszoekers3,62,9-0,7 tolerante wereldburgers3,22,7-0,5 ambitieuze pleziermakers3,42,3-1,1

15 Datum: februari Conclusies  De regionale omroepen trekken vooral oudere radioluisteraars. De belangrijkste lifestylegroepen zijn: -standvastige gelovigen -gemakzoekende burgers -bezorgde burgers  Belangrijkste inschakelmotief regionale omroepen = regionaal nieuws. Regionaal nieuws werkt selectief op deze lifestylegroepen

16 Datum: februari Lifestyle en muziekvoorkeuren top 10 favoriete muziekgenres standvastige gelovigen bron: radiobasisondervraging 2006 luistert er graag naar 1.Licht Klassiek58% 2.Nederlandstalig luisterlied53% 3.Lichte muziek43% 4.Nederlandstalig levenslied36% 5.Country36% 6.Popclassics31% 7.Gospel28% 8.Nederlandstalige popmuziek27% 9.Klassieke periode (klassieke muziek)24% 10.Romantiek (klassieke muziek)18%

17 Datum: februari Lifestyle en muziekvoorkeuren top 10 favoriete muziekgenres gemakzoekende burgers bron: radiobasisondervraging 2006 luistert er graag naar 1.Licht Klassiek44% 2.Nederlandstalig luisterlied43% 3.Nederlandstalig levenslied39% 4.Popclassics39% 5.Lichte muziek38% 6.Country38% 7.Nederlandstalige popmuziek33% 8.Top 4022% 9.Classic Rock21% 10.Jazz20%

18 Datum: februari Lifestyle en muziekvoorkeuren top 10 favoriete muziekgenres bezorgde burgers bron: radiobasisondervraging 2006 luistert er graag naar 1.Nederlandstalig luisterlied45% 2.Licht klassiek41% 3.Popclassics41% 4.Lichte muziek38% 5.Nederlandstalige popmuziek38% 6.Country36% 7.Nederlandstalig levenslied35% 8.Top 4027% 9.Jazz22% 10.Dance classics20%

19 Datum: februari Conclusies  Muzieksmaak van de drie belangrijkste leefstijlgroepen voor regionale zenders lijkt sterk op elkaar. MAW: deze groepen zijn muzikaal goed door één zender te bedienen.  Nederlandstalige muziek is zeer geliefd bij de drie kerngroepen. Ook Lichte Muziek, Licht Klassieke Muziek en Country zijn populair.  Popmuziek speelt geen hoofdrol in de toplijst van favoriete muziekgenres van de drie lifestylegroepen!  Voor de meeste regionale zenders geldt dat gesproken woord (regionaal nieuws) en muziek niet optimaal afgestemd zijn op dezelfde publieksgroepen.

20 Datum: februari Dilemma Regionale omroepen  Wat nu?

21


Download ppt "Kees Toering, Zendermanager Radio 2 en Radio 5 Datum: februari 20081 Muziek als succesformule."

Verwante presentaties


Ads door Google