De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende De potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende De potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer."— Transcript van de presentatie:

1 1 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende De potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) Flanders Institute for Logistics Jordaenskaai 25 B-2000 Antwerpen (Belgium) T: +32 (0) F: +32 (0)

2 2 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Agenda  Inleiding  Kansen voor de vrachtluchthavenontwikkeling  Aanbevelingen

3 3 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Inleiding  Opdracht: potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer  6 strategische onderzoeksvragen

4 4 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Inleiding  3 onderzoeksfasen 1. Analyse van de rol van een regionale cargoluchthaven. 2. Evaluatie van de strategie van de luchthaven. 3. Aanbevelingen voor de positionering van de luchthaven.  Team: VIL, Universiteit Antwerpen, How-to Advisory

5 5 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling  Luchtvracht blijft een dynamische groeimarkt met enig potentieel voor Oostende, zij het niet per definitie  Cargo stijgt sneller dan passagiers (4-7% per jaar)  Grotere vliegtuigen  Goederen met hoge waardedensiteit en tijdsgevoeligheid (halffabrikaten, wisselstukken, bederfbare goederen,…)  Cargo groeit samen met welvaart in Oost-Europa, Afrika (traditie Oostende), Midden-Oosten  Cargo groeit tussen West-Europa en Azië (incl. China)

6 6 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling  Luchtvracht blijft een dynamische groeimarkt met enig potentieel voor Oostende, zij het niet per definitie  Maar voor Oostende…  Geen captive market in catchment area (unieke markt voor luchthaven)  Geen rendabele retourvrachten gegarandeerd  Concurrentiële luchthavens in catchment area (Luik, Zaventem, Luxemburg, Schiphol)  Wel:  Afzetpotentieel Zuid-Engelse markt  Mogelijke synergiekansen met nabijgelegen zeehavens

7 7 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende  De concurrentie op de (regionale) luchtvrachtmarkt is omvangrijk én scherp  32 luchthavens in 500 km rond Oostende  Oostende centraal in FLAP  Regionale vrachtluchthavens met integratoren (TNT, UPS, DHL)  Oostende groeit (4,4%) maar minder snel dan concurrenten (> 10%)  Franse regionale vrachtluchthavens (Vatry, Chateauroux, Rennes) groeien snel, met weinig milieurestricties Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling

8 8 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende  De concurrentie op de (regionale) luchtvrachtmarkt is omvangrijk én scherp  Keuze voor een vrachtluchthaven op basis van: 1. Strategische ligging (vraag, waardetoevoegende activiteiten,…) 2. Goed uitgebouwde infrastructuur met spare capacity 3. Kwaliteitsvolle dienstverlening (douane, omdraaitijden,…) 4. Concurrentiële tarieven (landings- en parkeergelden,…) 5. Gunstig (inter)nationaal rechtskader (milieuwetgeving, 24u,…) 6. Agressieve doelgerichte marketing en gunstig imago  Opportuniteit voor regionale luchthavens:  Verzadiging van de grote hubs aan land- en luchtzijde  Gepersonaliseerde service en goedkopere tarieven Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling

9 9 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende  Sterkten van de luchthaven van Oostende Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling

10 10 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende  Zwakten van de luchthaven van Oostende Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling

11 11 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende  Luchthaven Oostende zit gevangen in haar huidige organisatie structuur  Zeer beperkte commerciële en financiële slagkracht (beperkt budget, ambtenarenstatuut, luchtzijde eerder dan landzijde, gronden,…)  Enkel in 2004 positieve operationele cashflow, daarvoor was werkingsdotatie noodzakelijk.  Cash uit operaties onvoldoende om uitgaven voor investeringen te dekken. Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling

12 12 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende  Gebrek aan visie en draagvlak ondermijnt het ontwikkelingspotentieel van cargoluchthaven Oostende  Positieve kijk van het ruimere bedrijfsleven  Maar: heersende ‘onzekerheid’ tengevolge van onduidelijk overheidsbeleid belemmert (bedrijfs)beslissingen  Noodzaak voor tweerichtingsrelatie tussen luchthavenontwikkeling en leef- en woonkwaliteit Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling

13 13 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende  De huidige focus op het aëronautische is eerder eenzijdig en gaat voorbij aan andere marktkansen voor de (cargo)luchthaven  Aandacht voor lucht- én landzijde en de geïntegreerde transportketen  Afhankelijkheid van te weinig spelers (bv. MK Airlines) Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling

14 14 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende  Snel een minimale ambitie voor de verdere luchthavenontwikkeling inzake cargo neer te leggen; enkel groeiopties Aanbevelingen  

15 15 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende  Aligneren met de 6 strategische randvoorwaarden voor een gateway Aanbevelingen

16 16 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) Flanders Institute for Logistics Jordaenskaai 25 B-2000 Antwerpen (Belgium) T: +32 (0) F: +32 (0)


Download ppt "1 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende De potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer."

Verwante presentaties


Ads door Google