De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Intro wedstrijdzeilen. Agenda Wedstrijdzeilen Basis kennis –Lift –Schijnbare wind –Wind –Weer Techniek Tactiek Strategie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Intro wedstrijdzeilen. Agenda Wedstrijdzeilen Basis kennis –Lift –Schijnbare wind –Wind –Weer Techniek Tactiek Strategie."— Transcript van de presentatie:

1 Intro wedstrijdzeilen

2 Agenda Wedstrijdzeilen Basis kennis –Lift –Schijnbare wind –Wind –Weer Techniek Tactiek Strategie

3 Piramide Strategie Tactiek Boot beheersing Boot snelheid Overstag, Gijpen, Roll tack Hangen, Pompen Afvallen, Oploeven Aanspringen, Stilliggen Boei ronden Trim Stroom Weer Tussen boten Regels Gedrag Talent zeiler Basiskennis & Ervaring Basiskennis & Ervaring

4 De stroming Stroming langs het zeil bouwt zich op !! Lij tell-tale onrustig Lij tell-tale rustig startwervel onrustig (achter het zeil) Tell-tale aan achterlijk strak naar achteren. Stroming langs het zeil bouwt zich op !! Lij tell-tale onrustig Lij tell-tale rustig startwervel onrustig (achter het zeil) Tell-tale aan achterlijk strak naar achteren. Stroming langs het zeil bouwt zich op !! Nu pas bouwt de maximale kracht (voortstuwing zich op) Circulatie stroming geeft extra upwash (snelheid en hoogte) Stroming langs het zeil bouwt zich op !! Nu pas bouwt de maximale kracht (voortstuwing zich op) Circulatie stroming geeft extra upwash (snelheid en hoogte)

5 Voordewind????

6 De voortstuwende kracht F voorwaarts = F weerstand Weerstand neemt toe, snelheid toename stop In planee neemt de weerstand weer af en de snelheid toe. Weerstand (Drag) F zijwaards F voorwaards Lift F zeil WIND F weerstand

7 Schijnbare wind Wind Snelheid Schijnbare wind Wind Snelheid neemt af Schijnbare wind

8 Windgradiënt & -schering Windgradiënt: –Verschil in windsterkte vanaf het wateroppervlak. Windschering: –Hoekverschil tussen de windrichting op het wateroppervlak en daarboven. –Bij turbulente stroming is schering minder (dus minder twist) Windgradiënt: –Verschil in windsterkte vanaf het wateroppervlak. Windschering: –Hoekverschil tussen de windrichting op het wateroppervlak en daarboven. –Bij turbulente stroming is schering minder (dus minder twist) Turbulente stroming: Opstijgende lucht (warm water) Minder hard op lagere hoogte. Ruw oppervlak Laminaire stroming: Nauwelijks stijgende lucht (koud water) Harder op lagere hoogte. Hoogte Snelheid Weinig rotatieVeel rotatie

9 Twist Uitwaaien zeil in verticale richting. Hoek schijnbare wind zeil gelijk houden van masttop tot mastvoet. Verdraaiing door: –Windgradiënt; –Windschering. Top sectie heeft een grotere voorwaarts gerichte component   Schijnbare wind Ware wind    Schijnbare wind in de top valt gunstiger in

10 Werking tell-tals Geen separatie: Aansnijden wind in profiel goed Geen separatie: Aansnijden wind in profiel goed Separatie aan lij: Aansnijden wind in profiel te ruim Separatie aan lij: Aansnijden wind in profiel te ruim Separatie aan loef: Aansnijden wind in profiel te scherp Separatie aan loef: Aansnijden wind in profiel te scherp

11 Naar lij en loef Afvallen als: Tell-tales loefzijde sterk bewegen. Oploeven als: Tell-tales aan lijzijde sterk bewegen. Tell-tale achterlijk grootzeil bewegen sterk of verdwijnen. Meer twist Telltales bewegen sterk meer twist

12 Versnelling in de groef 1e Versnelling: Telltales aan loef strak naar achteren aan lij onrustig. Startwervel ontstaat Opgang komen Herstellen slechte golf Upwash ontstaat, je kunt hoger sturen. 1e Versnelling: Telltales aan loef strak naar achteren aan lij onrustig. Startwervel ontstaat Opgang komen Herstellen slechte golf Upwash ontstaat, je kunt hoger sturen. 2e Versnelling: Telltales aan loef & lij strak naar achteren Maximale snelheid maar laag Vuile wind vermijden Extra druk (snelheid) bij naderende golf 2e Versnelling: Telltales aan loef & lij strak naar achteren Maximale snelheid maar laag Vuile wind vermijden Extra druk (snelheid) bij naderende golf

13 Versnelling 3e Versnelling: Telltales aan loef 45° omhoog aan lij strak naar achteren De meest gebruikte koers (als het goed gaat) 3e Versnelling: Telltales aan loef 45° omhoog aan lij strak naar achteren De meest gebruikte koers (als het goed gaat) 4e Versnelling: Telltales aan loef 45° omhoog aan lij strak naar achteren Voorzijde zeil kilt. (super hoog) Druk kwijt raken (veel wind) Hoogte winnen als er minder golven zijn; Bij een boei ronding Tegenstander eruit knijpen. 4e Versnelling: Telltales aan loef 45° omhoog aan lij strak naar achteren Voorzijde zeil kilt. (super hoog) Druk kwijt raken (veel wind) Hoogte winnen als er minder golven zijn; Bij een boei ronding Tegenstander eruit knijpen. Versnelling Voorbeelden

14 Gunstige lij positie o o o o o o o o o o o o o o o o 10 Knots Vuile wind

15 Winddraaiingen Figuur 15 Strategie Figuur 16 Oscillerende wind Figuur 8 Vlaag waaiert uit.Figuur 10 Vaar in de richting van de wind

16 Wind en land Figuur 6 Wind komt loodrecht van het land. Figuur 7 Aflandige wind oscilleert vaak Figuur 6a Convergentie

17 Snelheid Figuur 11 Meer wind meer snelheid Figuur 13 Stroom Figuur 14 Golven

18 Coriolis effect & wrijving 1600 Km / uur 1000 Km / uur schijnbare windsnelheid rotatiesnelheid aarde Werkelijke windsnelheid Werkelijke windsnelheid is niet veranderd rotatiesnelheid aarde is iets minder schijnbare windrichting is gedraaid! Op de evenaar Op onze breedte

19 Effect van krimpen VLAAG: RUIMT 10 40% SNELLER o over SB 7 verschil schijnbare wind o over BB 16 verschil schijnbare wind o

20 Resumé (op het noordelijk halfrond) Hoofdregels: 1.Als de wind draait: –en je moet afvallen, ga direct overstag; 2.Zeil altijd richting de wind of wind shift. 3.In vlagen over bakboord varen naar de vlagen over stuurboord. Hoofdregels: 1.Als de wind draait: –en je moet afvallen, ga direct overstag; 2.Zeil altijd richting de wind of wind shift. 3.In vlagen over bakboord varen naar de vlagen over stuurboord. Resumé: Bovenstroom vertoont een afwijking naar rechts. Grondwind vertoont een afwijking naar links T.O.V. de bovenstroom. Meer wrijving betekent meer snelheidsafname en dus meer krimpende wind. Veel snelheidsverschil: o Weinig snelheidsverschil: o Resumé: Bovenstroom vertoont een afwijking naar rechts. Grondwind vertoont een afwijking naar links T.O.V. de bovenstroom. Meer wrijving betekent meer snelheidsafname en dus meer krimpende wind. Veel snelheidsverschil: o Weinig snelheidsverschil: o

21 Wind rond lagedruk Bewegingsrichting depressie (20-50 km/uur) L LOP Line of position Is de wind ZO front onderlangs. De wind krimpt. Is de wind Z- ZZO front bovenlangs. De wind ruimt. Line of position Is de wind ZO front onderlangs. De wind krimpt. Is de wind Z- ZZO front bovenlangs. De wind ruimt.

22 Effect wolken & buien weinig wind veel wind weinig wind Bovenstroom Windshift onder De wolk Wolken zonder regen 1.Onder de wolk minder wind (luwte). 2.Naast de wolk de vlaag. -Vlaag ruimt = over bakboord -Luwte krimpt = over stuurboord. Wolken zonder regen 1.Onder de wolk minder wind (luwte). 2.Naast de wolk de vlaag. -Vlaag ruimt = over bakboord -Luwte krimpt = over stuurboord.

23 Windvlagen weinig wind Koude bovenlucht 1.Zakt in plukken (zwaarder) 2.Echte vlaag (ruimend en sterker) 3.Warme lucht stijgt (turbulent, minder wind) Koude bovenlucht 1.Zakt in plukken (zwaarder) 2.Echte vlaag (ruimend en sterker) 3.Warme lucht stijgt (turbulent, minder wind) Warm water Koude lucht Vlaag

24 Effect wolken & buien Koude Lucht door verdampen regendruppels Wolken MET regen: De regen uit een bui is koud. Op het aardoppervlak lijkt het op het omkeren van een emmer. Koude lucht stroomt hierdoor naar alle kanten uit. Wolken MET regen: De regen uit een bui is koud. Op het aardoppervlak lijkt het op het omkeren van een emmer. Koude lucht stroomt hierdoor naar alle kanten uit.

25 Baan P1 om 11 uur 's ochtends ligt deze Olympische baan uit. De start is om 11 uur, het kruisrak duurt 20 minuten, om 11:50 uur passeert het front.

26 Strategie 11:00 11:20 11:30 11:40 12:00 12:10 12:30 1e kruisrak : rechterkant houden en verder reageren op windshifts. Ruime rakken : geen bijzondere aanwijzingen. 2e kruisrak : krimpende wind gebruiken om rechterkant te bereiken, daarna het voordeel van de ruimende wind uitbuiten. Voor de wind : geen bijzondere aanwijzingen, is ook bijna een reachrak geworden. 3e kruisrak: Finish zal wel verlegd zijn, rechterkant houden om te profiteren van ruimende wind.

27 Vlaggen bij starten P: Voorbereidingssein (4 minuten voor de start.) I: Regel 30.1 (buiten om) Z: Regel 30.2 Zwarte vlag: regel 30.3 P: Voorbereidingssein (4 minuten voor de start.) I: Regel 30.1 (buiten om) Z: Regel 30.2 Zwarte vlag: regel 30.3 Algemene terugroep: Iedereen moet terug. Twee geluidsseinen. X: Individuele terug- roep. Één geluidssein. Algemene terugroep: Iedereen moet terug. Twee geluidsseinen. X: Individuele terug- roep. Één geluidssein. Geluidssei n

28 Klassenvlag Vlaggen bij starten Klassenvlag Waarschuwingssein: 5 min. voor start Hijsen klassenvlag 1 geluidssein Waarschuwingssein: 5 min. voor start Hijsen klassenvlag 1 geluidssein Voorbereidingssein: 4 min. voor start Hijsen vlag P 1 geluidssein Voorbereidingssein: 4 min. voor start Hijsen vlag P 1 geluidssein Een minuut: 1 min. voor start Strijken vlag P 1 geluidssein Een minuut: 1 min. voor start Strijken vlag P 1 geluidssein Startsein: Strijken klassenvlag 1 geluidssein Startsein: Strijken klassenvlag 1 geluidssein Individuele terugroep: Hijsen vag X 1 geluidssein Individuele terugroep: Hijsen vag X 1 geluidssein Algemene terugroep: Hijsen vlag EV 2 geluidssein Algemene terugroep: Hijsen vlag EV 2 geluidssein Of vlag I, Z of de zwarte vlag


Download ppt "Intro wedstrijdzeilen. Agenda Wedstrijdzeilen Basis kennis –Lift –Schijnbare wind –Wind –Weer Techniek Tactiek Strategie."

Verwante presentaties


Ads door Google