De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:"— Transcript van de presentatie:

1

2 Peer support op Cartesius

3  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels: A person of the same age, status, or ability as another specified person.  De kracht: gelijken spreken dezelfde ‘taal’, delen ervaringen en kunnen elkaars voorbeeld zijn.  Jongerejaars krijgen de benodigde aandacht, zodat zij niet achterop raken of onzeker worden.  Ouderejaars worden uitgedaagd om hun talent in te zetten voor anderen. Die verantwoordelijkheid zorgt voor extra uitdaging.  Sluit aan bij de missie en visie van het Cartesius: veiligheid om jezelf te kunnen zijn, het centraal stellen van de leerling, iedereen leert.

4 4V/4H

5 Peer leaders  Worden geselecteerd eind 3 de klas.  Worden per tweetal aan een brugklas gekoppeld.  zijn vanaf de eerste introductiedagen van de brugklassers actief aanwezig.  Volgen intervisie bijeenkomsten. Peer leaders  begeleiden bij schooluitjes en feestelijke activiteiten. Hebben ook een rol bij het geven van lesjes tijdens mentoruren over thema’s als pesten.  Ondersteunen de brugklasmentor waar nodig.  Zijn tijdens pauzes alert op hoe “hun bruggers” met elkaar en anderen omgaan, en zijn op ieder moment aanspreekbaar voor de leerlingen uit hun brugklas.

6

7 Alpha/Bèta/Gamma Coaches  Zijn gemotiveerde leerlingen uit de bovenbouw  Coachen leerlingen uit jaar 1, 2 en 3  Na schooltijd; 6e of 7e lesuur  In kleine groepjes of één op één uitleg  Huiswerk maken kan leuk zijn!  Docenten en stagiaires begeleiden de coaches  Aanwezigheid wordt gecommuniceerd met mentoren.

8  Krijgen vooraf training in didactiek  Intervisie en begeleiding  Voeren een aantal docenttaken uit.  Wetenschappelijk bewezen: praten en uitleggen van eigen werk zorgt voor niveau-verhoging.  Werkt twee kanten op: Coach en zijn pupil wordt expert.

9 Een aantal indrukken…


Download ppt "Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:"

Verwante presentaties


Ads door Google