De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe fixen we het business model achter voedsel? Jelle Goossens, Vredeseilanden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe fixen we het business model achter voedsel? Jelle Goossens, Vredeseilanden."— Transcript van de presentatie:

1 Hoe fixen we het business model achter voedsel? Jelle Goossens, Vredeseilanden

2 Qui est cet homme?

3

4 Vettige Vredeseilanden

5

6 business model ? “A business model describes the rationale of how an organization creates, delivers and captures value”

7

8 Voedsel geproduceerd met respect voor mens en milieu. Zonder gedoe. Iedereen wil eten op z’n bord.

9 Les entreprises alimentaires et les supermarchés ont besoin de matières premières pour leurs produits.

10 Zij maken zich zorgen. Waar gaan ze de koffie, rijst, cacao, de groenten en het fruit blijven halen nu de wereldbevolking groeit en klimaatverandering het de landbouw lastig maakt? Les entreprises alimentaires et les supermarchés ont besoin de matières premières pour leurs produits.

11 Ils s’inquiètent aussi. Est-ce qu’ils auront assez à manger demain? Qui continuera leurs entreprises s'il y a peu d’argent à gagner? Comment payer l’enseignement des enfants? Miljoenen boeren en boerinnen overal ter wereld willen leven in plaats van overleven.

12 met voedingsbedrijven, supermarkten, universiteiten, overheden. Vredeseilanden verbindt boeren

13 We ontrafelen de weg die koffie, rijst of maïs aflegt van veld tot bord. We sporen de zwakke schakels in de landbouwketen op. Les producteurs n’ont pas d'accès au crédit. Les méthodes agricoles ne sont pas durables. Manque de quantité constante. Les producteurs ne réussissent pas à remplir un container. Manque d’infrastructure. Les normes de qualité ne sont pas atteintes. Ou le prix sur le marché ne couvre pas le coût de production. Les jeunes quittent parce qu’ils ne voient pas d’avenir dans l’agriculture.

14 Réinventer les chaines de valeurs. Améliorer la transparence. Co-créer des solutions. Toelevering veilig stellen en verduurzamen door mee te investeren in boeren.

15 Timmeren aan organisaties die kleine landbouwbedrijven groot maken. Samen zaaigoed en machines kopen Samen stockeren, verwerken en verkopen Samen kwaliteitseisen garanderen

16 C’est simple? Désolé. Het is wringen, wroeten, knoeien, honderd keer bijsturen om op koers te blijven. Het vergt durf, doorzetting en engagement van alle betrokken partijen.

17 Een nieuw business model voor cacao? “Cacao is een grondstof waarvan we weten dat ze in de toekomst moeilijker te verkrijgen zal zijn. Cacaoboeren zijn arm en ze produceren niet genoeg, dus daar willen wij in investeren. Vredeseilanden is de eerste ngo in Indonesië die met Mars samenwerkt om lokale boeren op te leiden tot ‘cacaodokters’. Vredeseilanden selecteert en begeleidt de cacaodokters. Mars biedt hen de nodige technische opleiding aan, zodat deze cacao dokters professionele dienstverleners worden die de cacaoboeren in hun gemeenschap voorzien van de nodige meststoffen, nieuwe variëteiten en training op het vlak van productie en business development,…” Peter Van Grinsven, aankoper Mars

18 Voorbeeld cacao

19

20 Veranderen die kleine projecten op slag de wereld? Neen.

21 Het zijn de kiemen voor een beter voedselsysteem. Ze leveren inspiratie.

22 Voor boerenorganisaties om zich op te werken tot sterke spelers op de markt. Het zijn de kiemen voor een beter voedselsysteem. Ze leveren inspiratie.

23 Voor voedingsbedrijven en supermarkten om hun beleid af te stemmen op de noden van kleine producenten. Het zijn de kiemen voor een beter voedselsysteem. Ze leveren inspiratie.

24 Voor overheden om in te spelen op de kracht van boerenfamilies. Het zijn de kiemen voor een beter voedselsysteem. Ze leveren inspiratie.

25 Comme ça, on marque trois fois Meilleure nourriture pour tout le monde. Plus de prospérité pour les familles rurales à travers le monde. Relations durables entre producteurs et entreprises à long terme.

26 Zodat toekomstige generaties kunnen voortboeren Zo scoren we 3 keer

27 Bienvenue Vredeseilanden Blijde Inkomststraat Leuven 016/ Facebook.com/vredeseilanden


Download ppt "Hoe fixen we het business model achter voedsel? Jelle Goossens, Vredeseilanden."

Verwante presentaties


Ads door Google