De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs

2  Marouschka Reezigt-Bos  Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs  Afstudeeronderzoek PABO naar het verrijken van reguliere ontwikkelingsmaterialen voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het kader van (hoog)begaafdheid.

3  Aanpassingsgedrag  Voorbeeld aan de hand van een tekening  Waarom aanpassingsgedrag  Risico’s aanpassingsgedrag  Aanpassingsgedrag beperken  Ontwikkelingsmaterialen verrijken  Criteria verrijkingsmaterialen Linssen&Goethals (2003), SLO (2001)  Voorbeeld aan de hand van verti-blocs  Tips voor het verrijken

4 3,11 jr

5  Vanuit het kind zelf:  Mensen zijn van nature sociale wezens  Behoefte aan relatie en sociaal contact; erbij horen  Verwachting omgeving: gewenst gedrag:  Participeren in de groep  Verwachting HB-leerling: kennis & inzicht vs. levenservaring

6  Niet (h)erkend door omgeving:  Onderpresteren op verschillende gebieden  SEO-problemen  Persoonlijkheidsontwikkeling  Verkeerde diagnose  Risico leerling  …  Lange termijn: steeds lastiger signaleren en doorbreken

7  Alert op signalen vanaf eerste minuut:  Kind zelf  Feedback medeleerlingen  Ouders  Letten en inspelen op:  Communicatieniveau  Denkniveau  Ontwikkelingsbehoefte  Disharmonie kennis & inzicht vs. levenservaring  Ondersteun bij overbruggen ‘kloof’ HB-kleuter en medeleerlingen  Eerlijke feedback naar HB-kleuter

8

9 Linssen en Goethals(2003)Bronkhorst, e.a. namens SLO (2001)  Herhaling, routinematig werk moet zoveel mogelijk vermeden worden  De leerstappen moeten groot zijn, groter dan veelal in de methoden het geval is  Er dient een behoorlijk abstractieniveau aanwezig te zijn  Er moet een beroep gedaan worden op divergent denken, op creativiteit  De leerstof moet zo zelfstandig mogelijk verwerkt worden  Beroep doen op creativiteit  Open opdrachten  Hoog abstractieniveau  Hoge mate van complexiteit  Meerwaarde bieden ten opzichte van reguliere leerstof  Stimuleren van onderzoekende houding  Uitlokken van een reflectieve houding  Beroep doen op metacognitieve vaardigheden  Uitlokken van interactie  Beroep doen op zelfstandigheid van de leerling

10 1234 Klik op de afbeeldingen voor voorbeelden.

11  Soepel omgaan met leer- en/of ontwikkelingslijnen  Niet iedereen leert en ontwikkelt in dezelfde volgorde  Bied mogelijkheid tot:  Grote stappen (hoogbegaafd)  Hoger niveau via kleinere stappen (begaafd)  Werken met hetzelfde materiaal (geen/ minder uitzonderingspositie)  Wees creatief:  Laat de oorspronkelijke bedoeling van het materiaal los  Wat kan je er allemaal mee doen?  Nodig leerlingen uit mee te denken

12  Alert op aanpassingsgedrag:  Neem ouders serieus  Let vanaf minuut 1 op de leerling  Houd een open blik  Probeer af en toe te prikkelen tot tonen onderliggend gedrag  Gebruik verrijkt materiaal standaard:  Hulpmiddel bij signaleren mogelijk HB i.p.v. OV  Kenmerken HB tonen zich alleen als er beroep op wordt gedaan  Verkleining gevoel uitzondering

13

14 Opbouw

15

16

17  Afstemmen op kleuter:  Welke woorden gebruik je?  Vlaamse vader tegen peuter: ‘En, was het plezant?’  Wat zijn moeilijke woorden?  Afstemmen op HB-kleuter  Let op ‘kleintjes’ taal  Gebruik ‘moeilijke’ woorden binnen de belevingswereld  Probeer (ook meer) abstracte woorden gaatjesmakerperforator plezantleuk


Download ppt "Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google