De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toetsen en beoordelen Overzicht hoofdstuk 5 Handboek voor leraren Toetsen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toetsen en beoordelen Overzicht hoofdstuk 5 Handboek voor leraren Toetsen."— Transcript van de presentatie:

1 Toetsen en beoordelen Overzicht hoofdstuk 5 Handboek voor leraren Toetsen

2 waarom toetsen? toewerken naar examens ‒ rol onderwijsinspectie leerdoelen ‒ taxonomie van Bloom soorten toetsen ‒ toetsen als werkvorm ‒ formatieve en summatieve toetsen competentiedriehoek van Miller ‒ het triangulatiemodel van Dochy cijfers geven en beoordelen een goede toets Handboek voor leraren Toetsen Overzicht presentatie

3 Een beeld krijgen van de capaciteiten van de leerlingen Wordt niet altijd zichtbaar. Te wijten aan: kwaliteit van de toets voorbereiding op de toets faalangst gebrek aan motivatie Handboek voor leraren Toetsen Waarom toetsen?

4 controle op inzet diagnose leerresultaat vervolg van leertraject peilen/bepalen doelgerichtheid van het onderwijs vergroten motiveren en sturen van het leerproces selectie voorspelling toekomstig functioneren (zie ook onderwijsregelkring) Toetsresultaten leiden tot … Handboek voor leraren Toetsen

5 gefaseerde opbouw niet enkel kennis of cognitie toetsen: ‒ vozelfredzaamheid ontwikkelen ‒ mbojuiste werkhouding aannemen Handboek voor leraren Toetsen Onderwijs is intentioneel iets bereiken in een bepaalde tijd

6 kerndoelen - 7 domeinen leerplandoelen leerdoelen leerplannen PTA kerntaken kwalificatiedossiers prestatie-indicatoren integratief handelen competenties, bv: ­het samenwerkend vermogen ­omgaan met tegenslag ­opvolgen van procedures Handboek voor leraren Toetsen Toewerken naar examens vo mbo

7 doorstroming onderbouw rendement bovenbouw verschil schoolexamens - centrale examens score leerlingen toetsinstrumenten kwalificatiedossiers betrouwbare beoordelingen Handboek voor leraren Toetsen Rol onderwijsinspectie vo mbo

8 vo schoolexamens landelijke examens leraren: lessen en plannen op elkaar afstemmen toetservaring consequenties van toetsen toetsen vooraf aan eindexamen mbo beoordelingsportfolio schriftelijke toetsen werkstukken proeve van bekwaamheid leraren: uitwerkingen en antwoorden leerlingen analyseren vragen naar representativiteit en gebruiksvriendelijkheid Handboek voor leraren Toetsen Examens

9 Meetbaar maken van doelen: aanwijsbare prestatie gedrag inhoud voorwaarden Handboek voor leraren Toetsen Leerdoelen

10 onthouden begrijpen integreren toepassen voordelen: geen eenzijdig toetsbeleid cognitieve niveaus op elkaar voortborduren Handboek voor leraren Toetsen Taxonomie van Bloom

11 selecterend – gericht op toelating onderwijsgericht – gericht op aanwijzing – gericht op bijsturing producten kwalificerend – gericht op niveaubepaling Handboek voor leraren Toetsen Soorten toetsen en hun functies

12 leergedrag beïnvloeden toets is geen eindinstrument maar werkvorm biedt veel aanknopingspunten bijvoorbeeld: ⁃ uitwerkingen toets – leerlingen onderling corrigeren ⁃ taakvolwassen groepen – gerichte feedback Handboek voor leraren Toetsen Toetsen als werkvorm

13 Verschaft leerlingen informatie over hun prestatieniveau bijsturende functie oefenfunctie diagnostische functie Handboek voor leraren Toetsen Formatieve toetsen

14 plotselinge overhoring beoordeling van huiswerkuitwerkingen oefentoets presentatie van uitwerkingen examentraining voortgangstoetsen conceptbesprekingen presentatie van voorlopige uitwerkingen Handboek voor leraren Toetsen Voorbeelden formatieve toetsen

15 kwalificerende functie nadelen veel kleine summatieve toetsen geen of te weinig oefentijd alle uitwerkingen belangrijk veel nakijken en feedback geen deadlines meer grondig voorbereiden (in lijn met de lessen) Handboek voor leraren Toetsen Summatieve toetsen

16 landelijk eindexamen rijexamen zwemexamen schoolexamen tentamen overgangstoetsen Handboek voor leraren Toetsen Voorbeelden summatieve toetsen

17 Handboek voor leraren Toetsen Competentiedriehoek van Miller

18 Gericht op kennis die noodzakelijk is om elementen, begrippen en fenomenen te onderscheiden Beoordeling – juiste interpretatie tips: toetsen met meerkeuzevragen toetsen met juist – onjuistvragen mondelinge toetsen open schriftelijke toetsen Handboek voor leraren Toetsen Knowsniveau

19 Vragen moeten de aanpak van leerlingen zichtbaar maken Gericht opgesteld tips: casustoetsen schriftelijke werkstukken verslagen Handboek voor leraren Toetsen Knows-howniveau

20 Competenties tonen door in simulaties of fictieve oefeningen te laten zien hoe ‘dingen werken’ tips: de criteria zijn vooraf bekend als voorbereiding van omvangrijke praktijktoetsen Handboek voor leraren Toetsen Shows-howniveau

21 Taak uitvoeren in een reële situatie onder representatieve omstandigheden Doestoetsen laten zich lastig standaardiseren aanbevelingen: driepotig toetsen (Dochy) producten gedemonstreerd gedrag beschreven processen Handboek voor leraren Toetsen Doesniveau

22 Handboek voor leraren Toetsen Het triangulatiemodel van Dochy

23 Mechanismen die maken dat het cijfer behoorlijk arbitrair is: onvolledig gebruik van de cijferladder wijze van totstandkoming van cijfers het middelen van cijfers is eigenlijk onjuist herkansingen worden zwaarder beoordeeld geen eenduidig beleid Handboek voor leraren Toetsen Cijfers geven

24 relatief voordeel je kunt de beoordeling aanpassen op basis van een te moeilijke of makkelijke toets nadeel groepsuitslag heeft invloed op het individuele cijfer van een leerling absoluut voordeel leerlingen krijgen cijfer ongeacht groepsuitslag nadeel geen correctie op een verkeerd ontworpen toets Handboek voor leraren Toetsen Beoordelen relatief en absoluut

25 voldoet aan de bedoeling die men heeft met het meten meet wat hij moet meten heeft een betrouwbaar meetresultaat is eenvoudig en makkelijk te gebruiken Een goede toets … Handboek voor leraren Toetsen doel valide betrouwbaar afname


Download ppt "Toetsen en beoordelen Overzicht hoofdstuk 5 Handboek voor leraren Toetsen."

Verwante presentaties


Ads door Google