De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

The power of words… I’m blind. Help me! It’s a beautiful day and I can’t see it!

Verwante presentaties


Presentatie over: "The power of words… I’m blind. Help me! It’s a beautiful day and I can’t see it!"— Transcript van de presentatie:

1 The power of words… I’m blind. Help me! It’s a beautiful day and I can’t see it!

2 “Sterke teksten maken je leven makkelijker, leuker en succesvoller.” Welk middel of kanaal je ook kiest, érgens komt een tekst. Nadenken over die tekst leidt tot effectieve teksten… ‘De Drie Denkstappen’ PvIB, Doorn, donderdag 14 juni 2012 Wie formuleert in 15 woorden wat hij/zij als professional de wereld te vertellen heeft?

3 Communicatiestrategie Consonante Consonante: tot 2009 ‘mede-Klinker’ sinds 2009 ‘op dezelfde golflengte’ Communicatieconcept: de golf Boodschap in 9 woorden: “Sterke teksten maken je leven makkelijker, leuker en succesvoller…” Daarom ook sponsor van het schrijfonderwijs in ontwikkelingslanden via ‘Save the Children’ Niet wat of hoe, maar waarom…

4 De Drie Denkstappen van Consonante Welke feedback krijgen en geven wij op een tekst? volgorde van letters: spelling volgorde van woorden: formulering volgorde van zinnen/alinea’s: structuur + nog veel meer… Inhoud, duidelijkheid, stijl, toon, opmaak, toegankelijkheid, kanaal, middel, omvang, timing, perspectief…

5 Waarom schrijven wij? We willen effect, we willen beïnvloeden!

6 Waarom missen zoveel teksten hun doel? We beginnen gewoon…

7

8 We denken niet meer na… We kunnen toch alles nog verwijderen, verplaatsen…

9 Daarom heeft Consonante een methode ontwikkeld ‘De Drie Denkstappen’: 1.bedenk wat je wilt bereiken met je tekst (wat weet, vindt, voelt en doet je lezer nav jouw tekst) 2.maak strategische keuzes voor de communicatie (voor wie, wat, hoe en via welk kanaal) 3.formuleer lezersvragen en … schrijf de tekst: a.structuur b.formulering c.spelling

10

11 Schrijftips in 12 tweets… Schets met schrijversvragen een concreet beeld van je ideale lezer. Formuleer gedrag, dat haalbaar is met een tekst. Verplaats je in de situatie waarin de tekst gelezen wordt. Gebruik lezersvragen om de structuur te bepalen. Kies het perspectief van je lezer. Start met de kern, val met de deur in huis. Formuleer: beeldend, positief, direct en actief. Houd woorden bij elkaar, die bij elkaar horen. Schrap: wordt, worden, zal en zullen, men, iedereen… Vermijd naamwoordconstructies; meestal overbodig. Beperk het gebruik van bijvoeglijk naamwoorden. Verzend nooit je eerste versie... Elke maand gratis schrijftips: www.consonante.nl/schrijftipswww.consonante.nl/schrijftips

12 Nu snel aan de slag… pak het formulier en het schema vertel je buurman/-vrouw in 10 woorden, waar je momenteel professioneel mee bezig bent kies samen een thema, dat in de branche actueel is bedenk wat je hierover wilt delen via Twitter vul in overleg de drie denkstappen in formuleer een tweet…

13 Gebruik de drie denkstappen om * je eigen teksten effectief te produceren * teksten van anderen gericht te beoordelen * tekstopdrachten succesvol uit te besteden Elke maand gratis schrijftipsgratis schrijftips Inhouse trainingen door heel Nederland Open Inschrijving: Groningen/Amersfoort Teksten Twitter & LinkedIn (10 juli, 17 aug.) Denkstappen (21 aug, 5 sept.) BOEKZONDEREIND

14 Marian Stoppelenburg februari 2011

15 “Six Thinking Hats” Edward de Bono (1986)

16 De witte hoed: informatief, geen mening De Drie Denkstappen, woensdagmiddag 13 juni 2012 #Amersfoort; Ned- Dui begint om 20.30h bit.ly/dertienjuni #EK12 bit.ly/dertienjuni

17 De gele hoed: optimistisch, waarden In één dagdeel verbeter ook jij de #kwaliteit van al je zakelijke teksten... bit.ly/sterketeksten bit.ly/sterketeksten

18 De blauwe hoed: controlerend, stappen, regels Meer effect van je #teksten? Speciaal aanbod voor LinkedIn- connecties bit.ly/ekt4dVbit.ly/ekt4dV

19 De zwarte hoed: kritisch, waarschuwing Een slechte tekst levert schade op, geen klanten bit.ly/f0pYHG #imagoschade #beeldvorming #slim #tekstcontrole bit.ly/f0pYHG

20 De rode hoed: emotioneel, persoonlijk Als koper van het Boekzondereind sponsor je het schrijfonderwijs in ontwikkelingslanden bit.ly/hHUDuG bit.ly/hHUDuG

21 De groene hoed: creatief, humor, omdenken Wat is het grote voordeel van een ouderwetse typmachine? bit.ly/I3tRQs bit.ly/I3tRQs

22 Geen dissonante, maar Consonante Communicatie http://bit.ly/h4NT Fc http://bit.ly/h4NT Fc


Download ppt "The power of words… I’m blind. Help me! It’s a beautiful day and I can’t see it!"

Verwante presentaties


Ads door Google