De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

 Wat is Plyometrie  Waarom een plyometrisch oefenprogramma  Werkwijze  Resultaten  Praktische implementatie  Toepasbaarheid in fysiotherapie  Bronnen.

Verwante presentaties


Presentatie over: " Wat is Plyometrie  Waarom een plyometrisch oefenprogramma  Werkwijze  Resultaten  Praktische implementatie  Toepasbaarheid in fysiotherapie  Bronnen."— Transcript van de presentatie:

1

2  Wat is Plyometrie  Waarom een plyometrisch oefenprogramma  Werkwijze  Resultaten  Praktische implementatie  Toepasbaarheid in fysiotherapie  Bronnen

3  Krachttraining bewegelijkheid, kracht en sportprestaties te verbeteren  Yuri Verkhoshansky studie plyometrie gepubliceerd 1964  Fed Wilt De naam plyometrie gegeven 1975  “Stretch Shortning cycle” Excentrische (Pre-stretch): elastische energie opgeslagen isometrische (amortization): toename spierspanning door myotatische reflex 0,25 concentrische contractie: de opgeslagen elastische energie kan worden gebruik  Spierspoeltjes Spier op rek -> signaal naar ruggenmerg -> die reageert actiepotentialen -> die spier doen aanspannen (Dit kan door training versneld worden en spierkracht doen toenemen) (Daniel J. Dodd, 2007; Eduardo Sáez-Sáez de Villarreal 2009; Gregory D. Myer, 2006;Keitaro Kubo, 2007;Kevin Carlson, 2009;Kevin Thomas, 2009;Kristian Vissing, 2008; Silvia Sedano Campo, 2009; Kara A. Witzke; Daniel et al.)

4  Krachttraining versus plyometrie synchroniteit  Trainers bekendheid, effectiviteit

5  Pico vraagstelling ‘De effectiviteit bij het gebruik van een plyometrisch oefenprogramma bij sporters tussen de leeftijd 10 en 30 jaar ten opzichte van een krachttraining programma’ subvraag: ‘schadelijkheid bij het gebruik van plyometrisch oefenprogramma bij sporters tussen de leeftijd 10 en 30 jaar’  Naar Literatuur is gezocht in: Cochrane, Pubmed,  M.b.v. de zoekwoorden (Male, Female, Young Adult, Plyometrics, Effectivenes, Muscle Strength/ physiologyPhysical, Endurance/physiology, Agility, Balance, Reactive ability of the neuromuscular system, Vertical jump height, Injury prevention)  Pedroscale analyse De PEDro scale is een checklist van 11 verschillende vragen over de methodologische kwaliteit van een artikel. Iedere vraag kan beantwoord worden met ja of nee

6 Inclusie criteriaExclusie criteria  Systematic review vanaf het jaar 2000  Randomised controlled trial vanaf het 2000  All Sports requiring plyometric method (lower extremities)  Mannen en Vrouwen  Leeftijd tussen 10 en 30  Getrainde en ongetrainde sporters  Alle meetbare effecten van plyometrie zoals: Spierkracht Fysieke uithoudingsvermogen Behendigheid Evenwicht Reactief vermogen van het neurootmusculaire systeem Verticale sprong Hoogte Blessure preventie Verbeterde sportprestaties  Leeftijd 30 jaar en ouder  Artikelen voor het jaar 2000  Een plyometrisch programma in combinatie met een ander trainingsprogramma  Een plyometrische programma van de Bovenste extremteiten  Een plyometrisch programma met gewichten of in het water Type ArtikelenAantal artikelen HoofdvraagSubvraag Systematic Reviews *SR 321 Randomized controlled trial *RCT 973

7 Autors GR Year Treatm N G Age W H Exp Fit MFG Freq Dwk Int BH NoJ NoE Tply R JL Test ES Daniel et al.¹E2007 Plyo+WT+C T 54M20.5--RegG315 H --6C180N-- Carlson et al.³E2009 Plyo+WT+V ert 37B2069,5-RegG36 H -363C-YVJ- Sedano-Campo et al. 6 E2009Plyo20F NatE412 H -433C180NC- Keitaro et al. 7 E2007Plyo+WT10M NANR412 H C30NC- Kara et al. 3 E2000Plyo65F NR 336 H 45363C60NC- Kristian et al. 12 E2008Plyo+WT16M NANR312 H -605C180NC- Alentorn-geli et al. 7 E2009 Myer et al. 4 E2006Plyo+Bal19F RegG37 H C-NC- Hawkins et al. 3 E2009 Plyo+WT+Lif t 29M NANR38 H -375C-NC- Thomas et al. 3 e2009Plyo12M NatE26H40801C240NVJ- Samenvatting van de kenmerken van alle studies (Daniel J. Dodd, 2007; Eduardo Sáez-Sáez de Villarreal 2009; Gregory D. Myer, 2006;Keitaro Kubo, 2007;Kevin Carlson, 2009;Kevin Thomas, 2009;Kristian Vissing, 2008; Silvia Sedano Campo, 2009; Kara A. Witzke; Daniel et al.)

8  Verticale sprong (Wij kunnen concluderen dat er evidentie is naar de positieve effect van plyometrie op de verticale sprong kracht ten opzichte van krachttraining en powerlifting.)  Schadelijkheid  Sportspecifiek  Kracht versus plyometrie (Daniel J. Dodd, 2007; Eduardo Sáez-Sáez de Villarreal 2009; Gregory D. Myer, 2006;Keitaro Kubo, 2007;Kevin Carlson, 2009;Kevin Thomas, 2009;Kristian Vissing, 2008; Silvia Sedano Campo, 2009)

9  Verticale sprong  Schadelijkheid (Plyometrie heeft geen schadelijk effect op jonge sporters in de groeifase van jaar. De botdichtheid en spiervolume nemen toe bij het gebruik van een plyometrisch trainingsprogramma.)  Sportspecifiek  Kracht versus plyometrie (Kara et al. 2007; Witzke 2000; kubo et al.)

10  Verticale sprong  Schadelijkheid  Sportspecifiek (Meerdere bronnen wijzen uit dat plyometrie een positief effect bijdraagt als het gaat om het verbeteren van spierkracht, hypertrofie, snelkracht, maximaal kracht en sportspecifieke prestaties.)  Kracht versus plyometrie (Eduardo Sáez-Sáez de Villarrea, 2009; Kara A. Witzke,2000;Keitaro Kubo 2007; Kevin Carlson, 2009; Kevin Thomas, 2009; Kristian Vissing, 2008; Sheldon B, 2009;Silvia Sedano Campo, 2009)

11  Verticale sprong  Schadelijkheid  Sportspecifiek  Kracht versus plyometrie (Complex training dus een combinatie van krachttraining en plyometrie wordt aangeraden omdat deze de snelste en beste resultaten boekt voor het verbeteren van spierkracht, power en snelheid.) (kubo et al.; Kara A. Witzke; Daniel et al.; Kristian et al.2008)

12  Een trainingsprogramma minimaal 8 tot 10 weken duurt.  Met meer als 15 trainingssessies  Hoge intensiteit meer als 40 jumps per trainingssessie  Minimaal 2 verschillende oefeningen kiezen die gericht zijn op de sportspecifieke doelstellingen van de sporter Daniel J. Dodd, 2007; Eduardo Sáez-Sáez de Villarreal 2009; Gregory D. Myer, 2006; Keitaro Kubo, 2007;Kevin Carlson, 2009;Kevin Thomas, 2009; Kristian Vissing, 2008; Silvia Sedano Campo, 2009)

13  Waarom in praktijk  Bij wie  Dosering/intensiteit  Veiligheid (Chu, D, 1998; Drs. Erik Hein, 2004; Drs. Erik Hein, 2004; J.J. de Morree, 2006)

14 Classificatie Plyometrische oefeningen BeginnersGevorderdVergevorderd JumpsHops & BoundsDepth jumps BeginnerOefening Type Jumps OefeningenSquat jump, jump to box, lateral jump to box Intensiteit (zwaarte) Licht. Techniek scholing 3 series met 4 herhalingen Technische aspect van springen en landen wordt getraind oefeningen Duur (tijd)30 minuten Frequentie (per week) 2- 3 x per week Herstel Supercompensatie 12 – 24 uur Classificatie Plyometrische oefeningen (F. Tyler and A. Cuoco, 2004)

15 VergevorderdOefening type Hops / Bounds/ Depth jumps OefeningenLeap ups, trust ups, burn outs, squat hops, split squat jumps, tuck jumps, lateral hurdle jumps, zigzag hops, single leg lateral hops, box jumps Intensiteit (zwaarte)Zwaar 3 series 5-10 herhalingen 2-4 oefeningen Duur (tijd)30 minuten Frequentie (per week) 2 – 3 per week Herstel Supercompensatie 72 uur (F. Tyler and A. Cuoco, 2004; J.J. de Morree, 2006; Drs. Erik Hein, 2004; Fleck & Kraemer, 2004)

16

17 1. Gregory D. Myer, Kevin R. Ford, Jensen L. Brent, and Timothy E. Hewett (2006), The effects of plyometric vs. dynamic stabilization and balance training on power, balance, and landing force in female athletes. Journal of Strength and Conditioning Research, 20(2), 345– Kubo, K., M. Morimoto, T. Komuro, H. Yata, N. Tsunoda, H. Kanehisa, and T. Fukunaga 2007), Effects of Plyometric and Weight Training on Muscle–Tendon Complex and Jump Performance. Medicine & Science in Sports & Exercise, Vol. 39, No. 10, pp. 1801–1810, 3. Thomas, K, French, D, and Hayes, PR. (2009), The effect of two plyometric 4. training techniques on muscular power and agility in youth soccer players. Journal of Strength and Conditioning Research, 23(1): 332–335, 5. Sedano Campo, S, Vaeyens, R, Philippaerts, RM, Redondo, JC, De Benito, AM, and Cuadrado, C. (2009), Effects of lower-limb plyometric training on body composition, explosive strength, and kicking speed in female soccer players. Journal of Strength and Conditioning Research, 23(6): 1714–1722, 6. Dodd, D.J., and B.A. Alvar. (2007) Analysis of acute explosive training modalities to improve lower-body power in baseball players. Journal of Strength and Conditioning Research, 21(4):1177– Sáez-Sáez deVillarreal E, et al. (2009), Does plyometric training improve strength performance? A meta- analysis. Journal of Science and Medicine in Sport, (doi: /j.jsam) 8. Witzke, K. A. and C. M. Snow. (2000), Effects of plyometric jump training on bone mass in adolescent girls. Medicine & Science in Sports & Exercise, Vol. 32, No. 6, pp. 1051–1057, 9. Hawkins, SB, Doyle, TLA, and McGuigan, MR. (1996–2002), The effect of different training programs on eccentric energy utilization in college-aged males. Journal of Strength and Conditioning Research 23(7) 10. Carlson, Kevin, Magnusen, Marshall and Walters, Peter (2009), Effect of various training modalities on vertical jump, Research in Sports Medicine, 17: 2, 84 — Vissing, K, Brink, M, Lønbro, S, Sørensen, H, Overgaard, K, Danborg, K, Mortensen, J, Elstrøm, O, Rosenhøj, N, Ringgaard, S, Andersen, JL, and Aagaard, P. (2008) Muscle adaptations to plyometric vs. resistance training in untrained young men. 12. Journal of Strength and Conditioning Research, 22(6): 1799–1810, 13. F. Tyler and A. Cuoco (2004), Plyometric training and training drills. In Andrews et al. Physical Rehabilitation of the injured Athlete 14. Fleck & Kraemer (2004), Designing Resistance Training Program. 15. Drs. Erik Hein (2004), Krachttraining vakblad voor krachtsporters, krachttrainers & fitnessprofessionals, (16) 8-10 nummer 7 ISSN J.J. de Morree, M.W.A. Jongert & G. van der Poel (2006), Inspanningsfysiologie oefentherapie en training 17. Chu, D. (1998). Jumping into plyometrics (2nd ed.). Champaign, Illinois: Human Kinetics.


Download ppt " Wat is Plyometrie  Waarom een plyometrisch oefenprogramma  Werkwijze  Resultaten  Praktische implementatie  Toepasbaarheid in fysiotherapie  Bronnen."

Verwante presentaties


Ads door Google