De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dordrecht 27-10-2015. Inhoud context van parkeren als beleidsterrein; ontstaan Coöperatie; werkwijze; financiën; huidige leden; toekomst; vragen?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dordrecht 27-10-2015. Inhoud context van parkeren als beleidsterrein; ontstaan Coöperatie; werkwijze; financiën; huidige leden; toekomst; vragen?"— Transcript van de presentatie:

1 Dordrecht

2 Inhoud context van parkeren als beleidsterrein; ontstaan Coöperatie; werkwijze; financiën; huidige leden; toekomst; vragen?

3 druk op schaarse openbare ruimte; parkeren, leefbaarheid, mobiliteit en economische vitaliteit; inwoners eisen kwaliteit en gemak van dienstverlening; oplossingen vereisen grote investeringen; parkeren is gevoelig beleidsterrein; context stelt hoge eisen aan uitvoeringsvariant; bezuinigingen en teruglopende parkeerinkomsten Context parkeren

4 Ontstaan Coöperatie Overwegingen destijds excellente uitvoering & dienstverlening; lagere kosten dan gemeente; groeiende expertise; volledig afhankelijk van 1 klant; onvoldoende schaalgrootte; investeringen in digitalisering

5 Nieuwe keuze zelf doen; uitbesteden aan marktpartij. Naast bestaande opties: Nieuwe mogelijkheid….. Coöperatieve Samenwerking

6 Ontstaan Coöperatie Vorm Coöperatieve vereniging UA; uitgesloten aansprakelijkheid; deelname zonder aanbesteding; ALV hoogste orgaan; RVC toezicht en advies; uitvoering ParkeerService.

7 Werkwijze Coöperatie ParkeerService UA… werkt alleen voor leden (overheden); leden bepalen eigen parkeerbeleid en - tarieven is zelf aanbestedingsplichtig; heeft geen winstoogmerk; bezit geen vastgoed; neemt zelf geen exploitatierisico; biedt schaalvoordelen door standaardisatie; werkt op basis van standaardtarieven.

8 parkeermanagement bij ParkeerService; schaal- en inkoopvoordeel door standaardisatie en digitalisering; cafetariamodel; gemeente kiest in te besteden taken; beleidsverantwoordelijkheid blijft bij gemeenten; vastgoedeigendom blijft bij gemeenten. Werkwijze

9 Standaard calculatie…’open begroting’! Financiën

10 Producten en DienstenCatalogus (PDC) Producten

11 Leden Amersfoort Hilversum Nijkerk Barneveld Zeist Deventer Nieuwegein Woerden IJsselstein Zuidhorn Alphen aan den Rijn Lelystad Alkmaar Gorinchem Hoogeveen

12 Toekomst Toekomst van parkeerproces in drie fasen Toekomst van ParkeerService

13 Toekomst in drie fasen Korte termijn (0-12 maanden) Belparkeren via open markt model Betalen per minuut op straat Kentekenparkeren (straat, garages, binnenstad en vergunningen) Cashless Parkeerloket voor bewoners & bedrijven via internet Optimalisatie parkeerexploitatie

14 Toekomst in drie fasen Middellange termijn (1-3 jaar) Digitale parkeer handhaving (scanauto/scooter) Terugdringen parkeerbeheer kosten Geen slagbomen of hekken (free flow) Betalen per minuut in garages Dynamische tariefdifferentiatie (tijd, locatie en vraag) Garages worden laadplaatsen (elektra of waterstof) Garages worden afhaalcentra.

15 Toekomst in drie fasen Lange termijn ( jaar) Navigeren naar vrije parkeerplaatsen (geen zoekverkeer) Eerste zelfrijdende auto’s op straat Parkeerautomaten verdwijnen van straat Optimalisering gebruik plaatsen (straat => garages) Afbouw subsidie parkeren

16 Verre toekomst Opheffen openbare parkeerplaatsen Sloop bovengrondse parkeergarages Stadsrand parkeren Verblijfsheffing ipv parkeergeld

17 Toekomst van ParkeerService Groei is geen doel Doel is lage uitvoeringstarieven en hoge kwaliteit Doel realiseren door standaardisatie, centralisatie en digitalisering Zorgvuldig verder groeien, zoeken naar schaalvoordeel Groei mede afhankelijk van snelheid van digitalisering bij gemeenten Veel interesse vanuit gemeenten voor coöperatieve samenwerking

18 Toekomst ParkeerService maakt parkeren makkelijker!

19 Slim Samenwerken Heeft u nog vragen of opmerkingen?


Download ppt "Dordrecht 27-10-2015. Inhoud context van parkeren als beleidsterrein; ontstaan Coöperatie; werkwijze; financiën; huidige leden; toekomst; vragen?"

Verwante presentaties


Ads door Google