De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar? Handboek voor leraren Leraar worden Overzicht hoofdstuk 11 Een goede leraar worden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar? Handboek voor leraren Leraar worden Overzicht hoofdstuk 11 Een goede leraar worden."— Transcript van de presentatie:

1 Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar? Handboek voor leraren Leraar worden Overzicht hoofdstuk 11 Een goede leraar worden

2 competenties (sbl) basistypen bij een portfolio vier copingstijlen competenties beschrijven mogelijke inhoud portfolio gereedschap van een goede leerkracht reflecteer om te leren leren en groeien als leerkracht het ui-model onderzoek je eigen functioneren Handboek voor leraren Leraar worden Overzicht presentatie

3 Kennis en inzicht Vaardigheden Motivatie Houding en persoonskenmerken Denken Doen Willen Zijn Competentie Handboek voor leraren Leraar worden

4 7 Competenties SBL Handboek voor leraren Leraar worden

5 1 1Je verbinden met de ander. In de breedte, maar ook in de diepte. 2 2Het besef dat veiligheid ertoe doet en dit besef omzetten in handelen. 3 3Mogelijk maken van leren, didactisch repertoire is slechts een middel. Vakinhoudelijk gaat het om met leerstof te kunnen spelen. 4 4Eigen werkproces: alle ballen in de lucht houden. 5 5Je hebt goede collega’s, want je krijgt terug wat je uitzet. 6 6Herkennen van de relevante omgeving. Je krijgt terug wat je uitzet. 7 7Je kunt een leercyclus doorlopen. Je herkent het leren, de dialoog, de mentale modellen en het eigen ‘ik’. met leerlingen SBL in ‘eigen woorden’ Herformuleren in eigen woorden helpt de begripsvorming Handboek voor leraren Leraar worden

6 het zit erin ik heb er aan voldaan dit zeggen ze over mij ik wil hieraan voldoen Handboek voor leraren Leraar worden 4 Basistypen bij een portfolio

7 overlevers probleemoplossers verbeteraars ontwikkelaars Handboek voor leraren Leraar worden 4 copingstijlen

8 context handelen conclusie Handboek voor leraren Leraar worden Competenties beschrijven

9 reflectie onderwijsconcept profiel creatief feedback selectie / ordening audiovisueel bewijslast heden verleden toekomst voornemens kennis (vak + docentschap) behapbaar Mogelijke inhoud portfolio Handboek voor leraren Leraar worden

10 Gereedschap van een goede leerkracht wees assertief en proactief ‒ ‒ weerbaar en initiatiefrijk ‒ ‒ leiderschap toon empathie ‒ ‒ emotionele veiligheid ‒ ‒ ‘I’m OK, you’re OK’ (rituelen, tijd verdrijven, activiteiten) reflecteer om te leren ‒ ‒ betekenisgerichte reflectie denk na over timemanagement ‒ ‒ willen, moeten en kunnen ‒ ‒ rustmomenten, nee-zeggen, realitycheck, haalbare stappen (doel en tussendoelen) Handboek voor leraren Leraar worden

11 Gereedschap Handboek voor leraren Leraar worden

12 Kies voor betekenisgerichte reflectie Handboek voor leraren Leraar worden Reflecteer om te leren

13 Handboek voor leraren Leraar worden Vragen die helpen bij stap 2 van de reflectie

14 ga je concerns te lijf – –irrationele gedachten – –gebruik de theorie maak gebruik van intervisie – –incidentmethode haal het beste uit jezelf – –ken jezelf (ui-model, kernreflectie) – –langetermijnontwikkeling – –evalueren van je eigen onderwijs onderzoek je eigen functioneren – –onderzoeksvraag Handboek voor leraren Leraar worden Leren en groeien als leerkracht

15 Handboek voor leraren Leraar worden De cirkel van betrokkenheid en de cirkel van invloed

16 Het ui-model Handboek voor leraren Leraar worden

17 Handboek voor leraren Leraar worden Onderzoek je eigen functioneren


Download ppt "Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar? Handboek voor leraren Leraar worden Overzicht hoofdstuk 11 Een goede leraar worden."

Verwante presentaties


Ads door Google