De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Intervisie Door: Chantal van der Gouwe. Inhoud Casus Vijf-stappenmethode probleemdefinitie Actieplan Kansen en belemmeringen Bestudeerde literatuur.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Intervisie Door: Chantal van der Gouwe. Inhoud Casus Vijf-stappenmethode probleemdefinitie Actieplan Kansen en belemmeringen Bestudeerde literatuur."— Transcript van de presentatie:

1 Intervisie Door: Chantal van der Gouwe

2 Inhoud Casus Vijf-stappenmethode probleemdefinitie Actieplan Kansen en belemmeringen Bestudeerde literatuur

3 Casus Ik heb een jongen in groep 4 waarbij het tussen mij en hem al een tijdje niet klikt. Hij geeft ook aan dat hij mij als stagiaire zit i.p.v. juf. Naar mijn mentor luistert hij en dan zijn er eigenlijk geen problemen. Hij is goed in rekenen en weet dit ook van zichzelf. Wanneer hij toch iets niet begrijpt bij rekenen vind hij het lastig om hulp te vragen omdat hij denkt dat ik het niet kan en dat ik het ook nog moet leren. Ik kan dan ook niet tot hem doordringen en hij wil dan ook niet luisteren naar mij hoe dit moet. Wanneer mijn mentor dan naast hem komt zitten en het uitlegt dan luistert hij wel. Hiernaast krijgt hij regelmatig ‘woede aanvallen’. Hierbij wordt hij heel erg kwaad. Er is dan vaak iets voorgevallen waar hij dan ineens heel erg boos om kan worden. In deze woede kan hij dan een kind pijn doen (d.m.v. slaan). Op dat moment met hem praten helpt niet omdat hij dan niet wil luisteren en alleen maar kwader wordt. Door zo een aanval heeft hij mij ook geslagen wanneer ik na schooltijd met hem wilde praten over zijn gedrag. Ik ben weg gelopen omdat ik ‘geen foute dingen wilde doen’ en heb mijn mentor het op laten lossen. Er zijn nu onderzoeken naar hem gestart om te kijken of ze er achter kunnen komen wat hij heeft. Ouders werken mee en staan achter ons. Het kind luistert heel goed naar zijn ouders en zij hebben zeker gezag. Thuis heeft hij ook ‘woede aanvallen’ maar ouders werken hier ook aan.

4 Vijf-stappenmethode De vragen: - Wat waren de actiepunten? - Wordt er gebruik gemaakt van de rustplek veel gebruikt? - Heb je het idee dat je er alles aan gedaan hebt? - Wat heb je nog meer gedaan eraan? - Wat doet je mentor anders? - Zijn er meer stagiaires op school waar hij zo bij doet? - Heb je ook al activiteiten gedaan met het kind waardoor de band beter wordt? Adviezen: - Punten leerling bespreekbaar maken met klas (bijv. appel schillen) maar eerst met mentor bespreken. - Activiteiten, gesprekken, opdrachten met leerling om relatie te verbeteren. - CAR, competentie, autonomie en relatie hieraan werken. - Mentor observeren om te kijken hoe zij het aanpakt met deze leerling. - Meer gebruik maken van rustplek. Evaluatie: - Ik ben tevreden met de vragen en adviezen die ik heb gekregen. Aan de hand hiervan kan ik mijn stappenplan maken om het probleem op te kunnen lossen. Het CAR is hiervan ook een belangrijk onderdeel om hierin mee te nemen.

5 Probleemdefinitie Een jongen uit groep 4 uit agressief gedrag tegenover de stagiaire en neemt de stagiaire niet serieus en vormt daarmee een gevaar voor zichzelf, klasgenoten en de leerkracht. Hierbij weigert hij zijn schoolwerk te doen en kan hierbij achterstanden oplopen.

6 Actieplan Fase 1: Mijn mentor observeren om te kijken hoe zij het aanpakt met de leerling Literatuur: (Janson, 2013) / (Janson, Boog, & Memelink, Leren kun je observeren, 2012) Fase 2: de punten van de leerling ook met de andere leerlingen bespreekbaar maken. Literatuur: (Heijkant & Wegen, 2000) Fase 3: CAR. Aan competentie, autonomie en relatie werken door activiteiten, gesprekken en opdrachten met leerling te verbeteren. Literatuur: (Ebbens, Ettekoven, Munnik, Vreugenhil, Bongaards, & Sas, 2011) Fase 4: Tijdens alle fases meer gebruik maken van de rustplek van deze leerling.

7 Kansen en belemmeringen Kansen: - rustplekje - activiteiten doen om relatie te bevorderen - door observatie mentor, leerling anders benaderen. Belemmeringen: - combinatiegroep - (gevaarlijke) voorwerpen gebruiken - te veel pushen

8 Bestudeerde literatuur Ebbens, S., Ettekoven, S., Munnik, C. d., Vreugenhil, K., Bongaards, B., & Sas, J. (2011). Onderwijskunde. Groningen, Houten: Noordhoff Uitgevers. Heijkant, C. v., & Wegen, R. v. (2000). De klas in beeld. Heeswijk- Dinther: Esstede. Janson, D. (2013). Observeren-de onderzoekende leraar. Opgeroepen op Maart 2, 2016, van Wij-leren: leren.nl/observeren-leraar.php Janson, D., Boog, G. J., & Memelink, D. (2012). Leren kun je observeren. Opgeroepen op Maart 2, 2016, van Leren kun je observeren:

9 Zijn er nog vragen?


Download ppt "Intervisie Door: Chantal van der Gouwe. Inhoud Casus Vijf-stappenmethode probleemdefinitie Actieplan Kansen en belemmeringen Bestudeerde literatuur."

Verwante presentaties


Ads door Google