De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur.

Verwante presentaties


Presentatie over: "When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur."— Transcript van de presentatie:

1 When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur

2 _Ontsluiting haven Zeebrugge Haven van Zeebrugge Projecten Uitbreiding spoorbundels Bocht Ter Doest Zeebrugge-Vorming 3e spoor Brugge-Zeebrugge 4 sporen Brugge-Gent Voordelen Anticipatie op de toename van het goederentransport Bijdragen tot de ontwikkeling van de haven van Zeebrugge Conflicten reizigers-goederen voorkomen ONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE Bundel Voorhaven-West Zeebrugge-Vorming 2015 Bundel Ramskapelle 2007 Bundel Pelikaan 2009 Bocht Ter Doest sporen Zeebrugge - Brugge 2016

3 _Ontsluiting haven Zeebrugge3 UITBREIDING SPOORBUNDELS Pelikaan/Wielingen/Pelikaan-Ramskapelle/Voorhaven-West/Ramskapelle Project:  Uitbreiding en verlenging bundels  Creatie spoordriehoek  Elektrificatie  Moderne seininrichting Timing: Investering: 22 miljoen €08 Voordelen:  Optimalisatie van het gebruik van de sporenbundels  Betere spoorbediening van de haven

4 _Ontsluiting haven Zeebrugge4 BOCHT TER DOEST Project:  Verbinding tussen de oostelijke en westelijke havendelen Timing: Investering: 16 miljoen €08 Voordelen:  Aanzienlijke besparing in het slepen van treinen tussen de oostelijke en de westelijke haven (nu nog via Brugge)  Verhoging van de capaciteit van de eindinstallatie (“overflow” in de Vorming opvangen in het oostelijke havendeel )  Vrijkomende capaciteit op lijn 51A

5 _Ontsluiting haven Zeebrugge5 ZEEBRUGGE-VORMING Project:  24 aankomst- en vertreksporen (extra bundel)  30 rangeersporen (omvorming bestaande sporenbundels tot één knooppunt)  Nieuw seinhuis Timing: 2009 – Investering: 130 miljoen €08 (Bijdrage Vlaams Gewest: 13 miljoen €) Voordelen:  Meer capaciteit voor de vorming van treinen  Buffercapaciteit  Overzichtelijker station  Veiliger + efficiënter operaties

6 _Ontsluiting haven Zeebrugge6 3 DE SPOOR BRUGGE-ZEEBRUGGE Project:  Bijkomend spoor ter ontlasting van het drukke reizigers- en goederenbaanvak tussen het station Brugge en de vertakking Blauwe Toren  Voorzien tot aan de vertakking Dudzele Timing: Investering: 75 miljoen € 08 Voordelen:  Verhoging van de capaciteit: 246 bijkomende rijpaden per dag  Verbetering van de hinterlandverbindingen voor reizigers en goederen

7 _Ontsluiting haven Zeebrugge7 4 SPOREN OP DE LIJN BRUGGE-GENT Project:  Uitbreiding van 2 naar 4 sporen Timing: Investering: 350 miljoen €08 Voordelen:  De capaciteit en de kwaliteit van de spoorverbinding tussen Brussel, Gent en de kust verbeteren voor reizigers en goederen  De snelheid op de lijn Brugge-Gent verhogen van 140 km/u tot 160 km/u  Een oplossing bieden aan de toenemende mobiliteitsproblemen

8 _Ontsluiting haven Zeebrugge8 Actuele aandachtspunten 1.Alle projecten zijn opgenomen in het (voorstel van ) investeringsplan * goedgekeurd door de raden van bestuur NMBS - Groep * federale regering moet nog beslissen (budget + projecten). 2 Procedures vergen (veel) tijd * GRUP * plan - MER * project – MER * KB onteigeningen * Stedenbouwkundige vergunning 3. Interferenties met andere projecten * AX * Hollands complex N31 * Seine - Schelde West 4. Maatschappelijk draagvlak * in de regio * bij de bewoners van Zeebrugge, Zwankendamme, Lissewege, Dudzele, Brugge, …

9 VRAGEN STAAT VRIJ


Download ppt "When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur."

Verwante presentaties


Ads door Google