De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PROMOTIE EN MARKETING HOE ZETTEN WE NIEUWEGEIN OP DE KAART? Prof.dr. Gert-Jan Hospers MSc. Nadine Onrust Nieuwegein, 19 mei 2016.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PROMOTIE EN MARKETING HOE ZETTEN WE NIEUWEGEIN OP DE KAART? Prof.dr. Gert-Jan Hospers MSc. Nadine Onrust Nieuwegein, 19 mei 2016."— Transcript van de presentatie:

1 PROMOTIE EN MARKETING HOE ZETTEN WE NIEUWEGEIN OP DE KAART? Prof.dr. Gert-Jan Hospers MSc. Nadine Onrust Nieuwegein, 19 mei 2016

2 Inleiding Motie stadspromotie en citymarketing: Slecht/ontbrekend imago van Nieuwegein Nieuwegeiners weten vaak niet wat voor moois de stad te bieden heeft Integrale aanpak ontbreekt  Uitwerking in nauw overleg met de initiatiefnemers Beoogd resultaat: beter imago/identiteit, grotere aantrekkingskracht en gerichter afwegingskader voor toekomstig gemeentelijk beleid

3 Inwonersenquête 2014 Ter vergelijking: 63% van de inwoners van Houten is trots op Houten Gemiddelde in Nederland: circa 50% StellingEensOneensNiet eens, niet oneens Ik wil in Nieuwegein blijven wonen60%14%26% Ik vertel graag dat ik in Nieuwegein woon51%13%36% Ik voel me Nieuwegeiner47%21%32% Ik vind dat er meer moet worden gedaan aan promotie van Nieuwegein 45%12%43% Ik vind Nieuwegein een stad om trots op te zijn40%14%46%

4 Proces 19 mei2016Raadsinformatieavond Na de zomerDefinitieve besluitvorming o.b.v. plan van aanpak Een mooie basis: Vastgestelde toekomstvisie ‘Nieuwegein naar 2025’ Binnenstadsmanagement (juni 2016 naar de Raad) Regionale ruimtelijk-economische koers: groen, gezond en slim (eind 2016 ter besluitvorming in de Raad) Promotie van het Klooster

5 Binnenstadsmanagement Oprichting stichting binnenstadsmanagement Doel: Door een (pro)actieve, professionele en structurele samenwerking van alle stakeholders de levendigheid en aantrekkingskracht van de binnenstad op de bezoekers vergroten en versterken. Voorstel in juni naar de Raad

6 Stadspromotie versus citymarketing Korte termijn Lange termijn

7 Citymarketing is meer dan promotie Een stad is geen flesje cola bewoners, bedrijven en bezoekers elke stad is wat ze is geworden De drie lagen van een stad ‘landscape’: wat je ziet (uiterlijk) ‘sensescape’: wat je voelt (atmosfeer) ‘soulscape’: wat je ontdekt (innerlijk) Inwoners versus buitenstaanders warme of koude citymarketing?

8 Twee keuzes: wat ga je wie vertellen? Welke boodschap?Voor wie bestemd?

9 Startpunt: wie kiest, wordt gekozen! Positioneren = krachtig kiezen beargumenteerde keuze voor enkele aspecten van de stad relevant voor kerndoelgroep onderscheidend t.o.v. rivalen Empathie: inlevingsvermogen bij alles de gekozen doelgroep centraal segmentatie naar leefstijl en levensfase Pas op: wet van de aardbeienjam

10 Het belang van een goede kapstok Profileren: hoe val je op? imago bepaald door clichés Pisa-effect: de rol van iconen Beeldbank met goede foto’s zonder foto’s geen bezoekers wat staat er op de ansichtkaart? Op zoek naar fotogenieke icoon uithangbord én totempaal Maar als je geen icoon hebt?

11 Voorbeelden van citymarketing (I) Smart City Amstelveen Hoogeveen met een Hoofdletter H

12 Voorbeelden van citymarketing (II) Aanpak Bureau Buhrs Stadsstijl door ‘locals’

13 Marketing is méér dan mooie woorden

14 Wat is de aantrekkelijkste straat?

15 Citymarketing vraagt om integratie Marketing als paraplu Merkpaspoort Woerden

16 Marketing: trukendoos of filosofie? Checklist: vier PROF-criteria promotie: campagne of vrije publiciteit? ruimte: ingrepen in fysieke omgeving? organisatie: welke partners? financiën: bestaand of nieuw budget? Minimale kosten, soms een veelvoud opstart (plan, huisstijl, website): 40.000 euro uitvoering: 100.000 € p.j. (Diemen, Woerden) marketingparagraaf in beleid: bestaand budget maar: eerst weten wat waarom wordt beoogd!

17 Conclusies en aanbevelingen Basis stadspromotie/citymarketing marketing gaat verder dan promotie positioneren: krachtige keuzes maken profileren: zoek een fotogeniek haakje de klantreis kruip eens in de huid van… marketing als paraplu voor activiteiten Nuttige checklist: de A.U.B.-test Authentiek: het verhaal moet kloppen Uniek: de enige echte, nergens anders Bekend: knipogen in het donker heeft geen zin

18 …maar de paraplu mist Nieuwegein: we doen al veel…

19 Na de zomer: plan van aanpak Deel 1: Actieplan stadspromotie (korte termijn) Gericht actieplan om toeristische en recreatieve plekken, voorzieningen en evenementen in Nieuwegein samen met partners te promoten

20 Na de zomer: plan van aanpak Deel 2: Procesplan citymarketing (lange termijn) Toekomstvisie als basis Beschrijving van hoe we samen met lokale en regionale partners gaan werken aan een aanscherping van het ruimtelijk- economische profiel van Nieuwegein Nieuwegein als broedplaats voor jonge, startende bedrijven in de gezonde, groene en slimme regio Utrecht?


Download ppt "PROMOTIE EN MARKETING HOE ZETTEN WE NIEUWEGEIN OP DE KAART? Prof.dr. Gert-Jan Hospers MSc. Nadine Onrust Nieuwegein, 19 mei 2016."

Verwante presentaties


Ads door Google