De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang."— Transcript van de presentatie:

1 Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang

2 Interactief voorlezen www.hetabc.nl2

3 Interactief voorlezen Herhaald voorlezen Het juiste boek In kleine groepjes Fasen van de voorleescyclus Leidstervaardigheden www.hetabc.nl3

4 Herhaald voorlezen Dagelijkse activiteit Leuk en leerzaam Positieve invloed op de taalontwikkeling Taallijn: de vaste cyclus voor verdieping verhaalbegrip, kennis over de thema’s en woordenschatuitbreiding www.hetabc.nl4

5 Het juiste boek Een boek dat interactie uitlokt – uitdagende tekeningen – en uitdagende verhaallijn – nodigt uit om zelf na te denken Sluit aan bij de belevingswereld van de kinderen – Interesse – Herkenning Kans om een onderwerp aan de orde te stellen = uitbreiding van de kennis www.hetabc.nl5

6 Het juiste boek (2) Illustraties ondersteunen het verhaal Herhalingen in het boek (zinnen of refreinen) Rijm www.hetabc.nl6

7 Checklist boekkeuze Duidelijke verhaallijn Sluit aan bij het thema in de groep Aansprekende en bekende onderwerpen Illustraties en tekst ondersteunen elkaar Peuters kunnen voorspellen en actief meedoen met het boek De verhaallijn is kort om de aandacht vast te houden www.hetabc.nl7

8 Kleine groepjes www.hetabc.nl8

9 Kleine groepjes Het meest effectief voor verhaalbegrip van jonge kinderen. Interactie loopt gemakkelijker. Individuele kinderen in kleine groep meer kans op taalproductie. Gematigd heterogeen Anderstalige kinderen Voorleessetting (veraf – dichtbij) www.hetabc.nl9

10 De fasen van de voorleescyclus 1.Introductie 2.Voorlezen en vertellen 3.Ingaan op het verhaal 4.Doorgaan op het thema met andere boeken 5.De boekenmuur 6.Napraten over het boek www.hetabc.nl10

11 Leidstervaardigheden www.hetabc.nl11

12 Leidstervaardigheden 1.De voorkant van het boek laten zien 2.Ingaan op de eigen ervaringen 3.De peuters laten voorspellen 4.Vooraf een luistervraag stellen 5.Ruimte scheppen voor de inbreng van peuters 6.Reageren op de inbreng www.hetabc.nl12

13 Leidstervaardigheden (2) 7. Aanvullen tot een goede zin 8. Kernwoorden uitleggen 9. Samenvatten 10. Soorten vragen stellen 11. Relatie leggen tussen aanwezige en nieuwe kennis van de wereld 12. Probleem en oplossing in het verhaal bespreken www.hetabc.nl13


Download ppt "Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang."

Verwante presentaties


Ads door Google