De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee."— Transcript van de presentatie:

1 Master Taal- en Letterkunde

2 Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee talen traject één taal traject één taal Master in de vergelijkende moderne letterkunde Master in de historische taal- en letterkunde

3 Wat? 37 afstudeerrichtingen met twee trajecten: traject twee talen: Nederlands-Frans, Nederlands-Engels, Nederlands- Duits, Nederlands-Latijn, Nederlands-Grieks, Nederlands-Italiaans, Nederlands-Spaans, Frans- Engels, Frans-Duits, Frans-Latijn, Frans-Grieks, Frans- Italiaans, Frans-Spaans, Engels-Duits, Engels-Latijn, Engels-Grieks, Engels-Italiaans, Engels-Spaans, Duits- Grieks, Duits-Italiaans, Duits-Spaans, Latijn-Grieks, Latijn-Italiaans, Latijn-Spaans, Nederlands- Scandinavistiek, Frans-Scandinavistiek, Engels- Scandinavistiek, Duits-Scandinavistiek, Latijn- Scandinavistiek.

4 Wat? traject één taal: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Scandinavistiek, Latijn, Grieks, “Iberoromaanse talen”.

5 Voor wie? traject twee talen: BA taal- en letterkunde, dezelfde afstudeerrichting als die van de master BA taal- en letterkunde, waarvan de afstudeerrichting één taal omvat die behoort tot de afstudeerrichting van de masteropleiding + een getuigschrift van de postgraduaatsopleiding van de andere taal

6 Voor wie? traject één taal: BA taal- en letterkunde, waarvan de afstudeerrichting de taal bevat van de afstudeerrichting in de master BA taal- en letterkunde, waarvan de afstudeerrichting niet de taal bevat die behoort tot de afstudeerrichting van de masteropleiding, maar met een getuigschrift van de postgraduaatsopleiding van de taal van de afstudeerrichting van de masteropleiding

7 Opbouw programma Totaal: 60 ECTS traject twee talen: taalspecifieke vakken: 30 à 40 ECTS taalspecifieke vakken: 30 à 40 ECTS keuzevakken: 10 à 0 ECTS keuzevakken: 10 à 0 ECTS masterproef: 20 ECTS masterproef: 20 ECTS traject één taal: taalspecifieke vakken: 30 ECTS keuzevakken: 10 ECTS masterproef: 20 ECTS

8 Taalspecifieke vakken traject twee talen: 30 à 40 ECTS verschillende combinatiemogelijkheden: verschillende combinatiemogelijkheden: 3 vakken taal vakken taal 2 = 30 ECTS 3 vakken taal vakken taal 2 = 30 ECTS 3 vakken taal vakken taal 2 = 35 ECTS 3 vakken taal vakken taal 2 = 35 ECTS 4 vakken taal vakken taal 2 = 40 ECTS 4 vakken taal vakken taal 2 = 40 ECTS NIET: 2 vakken taal vakken taal 2 NIET: 2 vakken taal vakken taal 2 opletten: vakken met referentie a en/of b en/of c opletten: vakken met referentie a en/of b en/of c

9 Voorbeeld 1: Nederlands / Engels Voor de groep Nederlands: minstens 3, hoogstens 4 vakken uit Nederlandse taalkunde: historische ontwikkeling van het Nederlands Nederlandse taalkunde: historische ontwikkeling van het Nederlands Nederlandse taalkunde: taalkundige analyse van historische teksten Nederlandse taalkunde: taalkundige analyse van historische teksten Nederlandse taalkunde: het hedendaagse Nederlandse taalsysteem Nederlandse taalkunde: het hedendaagse Nederlandse taalsysteem Nederlandse taalkunde: het hedendaagse Nederlandse taalgebruik Nederlandse taalkunde: het hedendaagse Nederlandse taalgebruik Nederlandse letterkunde: oudere periode I Nederlandse letterkunde: oudere periode I Nederlandse letterkunde: oudere periode II Nederlandse letterkunde: oudere periode II Moderne Nederlandse letterkunde I Moderne Nederlandse letterkunde I Moderne Nederlandse letterkunde II Moderne Nederlandse letterkunde II

10 Voorbeeld 1: Nederlands / Engels Voor de groep Engels: minstens 3, hoogstens 4 vakken minstens één vak uit (referentie a): minstens één vak uit (referentie a): Engelse taalkunde: taal en literatuur Engelse taalkunde: functionele grammatica Engelse taalkunde: generatieve grammatica Engelse taalkunde: Oud- en Middelengels minstens één vak uit (referentie b): minstens één vak uit (referentie b): Engelse letterkunde: literaire teksten uit de Renaissance Engelse letterkunde: literaire teksten uit de achttiende eeuw Engelse letterkunde: nieuwere periode Hedendaagse Engelstalige letterkunde Amerikaanse letterkunde: oudere periode Amerikaanse letterkunde: nieuwere periode Hedendaagse Amerikaanse letterkunde

11 Voorbeeld 2: Grieks / Latijn Voor de groep Grieks: minstens 3, hoogstens 4 vakken met referentie a Oudgriekse taalkunde: bijzondere vraagstukken Oudgriekse taalkunde: bijzondere vraagstukken Oudgriekse letterkunde: bijzondere vraagstukken Oudgriekse letterkunde: bijzondere vraagstukken Middeleeuws-Griekse taal- en letterkunde Middeleeuws-Griekse taal- en letterkunde Nieuwgriekse taalkunde: bijzondere vraagstukken Nieuwgriekse taalkunde: bijzondere vraagstukken Nieuwgriekse letterkunde: bijzondere vraagstukken Nieuwgriekse letterkunde: bijzondere vraagstukken Voor de groep Grieks: nog eventueel vakken te kiezen uit: Nog niet-gevolgde opleidingsonderdelen van de Bachelor in de taal- en letterkunde: groep Grieks of traject Latijn en Grieks Nog niet-gevolgde opleidingsonderdelen van de Bachelor in de taal- en letterkunde: groep Grieks of traject Latijn en Grieks Met goedkeuring van de faculteit: de masterprogramma's van de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte Met goedkeuring van de faculteit: de masterprogramma's van de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte

12 Voorbeeld 2: Grieks / Latijn Voor de groep Latijn: ten minste 3, ten hoogste 4 vakken met referentie a Latijnse taalkunde: bijzondere vraagstukken I Latijnse taalkunde: bijzondere vraagstukken I Latijnse taalkunde: bijzondere vraagstukken II Latijnse taalkunde: bijzondere vraagstukken II Latijnse poëtica: Oudheid Latijnse poëtica: Oudheid Latijnse poëtica: Middeleeuwen Latijnse poëtica: Middeleeuwen Voor de groep Latijn: nog eventueel vakken te kiezen uit: Nog niet-gevolgde opleidingsonderdelen van de Bachelor in de taal- en letterkunde: groep Latijn of traject Latijn en Grieks Nog niet-gevolgde opleidingsonderdelen van de Bachelor in de taal- en letterkunde: groep Latijn of traject Latijn en Grieks Met goedkeuring van de faculteit: de masterprogramma's van de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte Met goedkeuring van de faculteit: de masterprogramma's van de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte

13 Voorbeeld 3: Frans / Spaans Voor de groep Frans: minstens 3, hoogstens 4 vakken minstens één vak uit (referentie a): minstens één vak uit (referentie a): Moderne Franse taalkunde: bijzondere vraagstukken I Moderne Franse taalkunde: bijzondere vraagstukken I Moderne Franse taalkunde: bijzondere vraagstukken II Moderne Franse taalkunde: bijzondere vraagstukken: variatie minstens één vak uit (referentie b): minstens één vak uit (referentie b): Moderne Franse letterkunde: bijzondere vraagstukken I Moderne Franse letterkunde: bijzondere vraagstukken II Moderne Franse letterkunde: bijzondere vraagstukken III eventueel nog (referentie c): eventueel nog (referentie c): Diachronie van het Frans

14 Voorbeeld 3: Frans / Spaans Voor de groep Spaans: minstens 3, hoogstens 4 vakken minstens één vak uit (referentie a): minstens één vak uit (referentie a): Spaanse taalkunde: bijzondere vraagstukken Spaanse taalkunde: bijzondere vraagstukken Spaanse taalkunde: het Spaans van Latijns-Amerika minstens twee vakken uit (referentie b): minstens twee vakken uit (referentie b): Bijzondere vraagstukken uit de Spaanstalige letterkunde: Gouden Eeuw Bijzondere vraagstukken uit de Spaanstalige letterkunde: Gouden Eeuw Bijzondere vraagstukken uit de Spaanstalige letterkunde: hedendaagse periode

15 Voorbeeld 4: Duits / Italiaans Voor de groep Duits: minstens 3, hoogstens 4 vakken Duitse letterkunde: vertelanalyse en retoriek: bijzondere vraagstukken Duitse letterkunde: vertelanalyse en retoriek: bijzondere vraagstukken Duitse letterkunde: tekstanalyse en interpretatie: bijzondere vraagstukken Duitse letterkunde: tekstanalyse en interpretatie: bijzondere vraagstukken Duitse taalkunde: systeemlinguïstiek: bijzondere vraagstukken Duitse taalkunde: systeemlinguïstiek: bijzondere vraagstukken Duitse taalkunde: variatielinguïstiek: bijzondere vraagstukken Duitse taalkunde: variatielinguïstiek: bijzondere vraagstukken

16 Voorbeeld 4: Duits / Italiaans Voor de groep Italiaans: minstens 3, hoogstens 4 vakken Italiaanse letterkunde: bijzondere vraagstukken I Italiaanse letterkunde: bijzondere vraagstukken I Italiaanse letterkunde: bijzondere vraagstukken II Italiaanse letterkunde: bijzondere vraagstukken II Italiaanse taalkunde: bijzondere vraagstukken I Italiaanse taalkunde: bijzondere vraagstukken I Italiaanse taalkunde: bijzondere vraagstukken II Italiaanse taalkunde: bijzondere vraagstukken II

17 Taalspecifieke vakken traject één taal: 30 ECTS meeste talen enkele keuzemogelijkheden meeste talen enkele keuzemogelijkheden opletten: vakken met referentie a en/of b en/of c opletten: vakken met referentie a en/of b en/of c

18 Voorbeeld 1: Scandinavistiek Moderne Scandinavische taalkunde Scandinavische taalkunde: Oudnoors en taalgeschiedenis Scandinavische letterkunde: bijzondere vraagstukken I Scandinavische letterkunde: bijzondere vraagstukken II Voor 10 ECTS: Niet-gevolgde taalspecifieke vakken uit de groep Zweeds van het bachelorprogramma

19 Voorbeeld 2: Iberoromaanse talen Zes vakken te kiezen uit: Spaanse taalkunde: bijzondere vraagstukken Spaanse taalkunde: bijzondere vraagstukken Spaanse taalkunde: het Spaans van Latijns-Amerika Spaanse taalkunde: het Spaans van Latijns-Amerika Bijzondere vraagstukken uit de Spaanstalige letterkunde: Gouden Eeuw Bijzondere vraagstukken uit de Spaanstalige letterkunde: Gouden Eeuw Bijzondere vraagstukken uit de Spaanstalige letterkunde: hedendaagse periode Bijzondere vraagstukken uit de Spaanstalige letterkunde: hedendaagse periode Portugese literatuur (in combinatie met Portugees II) Portugese literatuur (in combinatie met Portugees II) Portugese taalkunde (in combinatie met Portugees II) Portugese taalkunde (in combinatie met Portugees II) Literatuur en cultuur 1: Spaans-Amerika, met bijzondere aandacht voor het Caraïbisch gebied (UAntwerpen) Literatuur en cultuur 1: Spaans-Amerika, met bijzondere aandacht voor het Caraïbisch gebied (UAntwerpen) Literatuur en cultuur 2: Spanje en de culturele relaties met de Zuidelijke Nederlanden (14de-17de eeuw) (UAntwerpen) Literatuur en cultuur 2: Spanje en de culturele relaties met de Zuidelijke Nederlanden (14de-17de eeuw) (UAntwerpen)

20 Voorbeeld 3: Nederlands Minstens 2 vakken te kiezen uit (referentie a): Nederlandse taalkunde: historische ontwikkeling van het Nederlands Nederlandse taalkunde: historische ontwikkeling van het Nederlands Nederlandse taalkunde: taalkundige analyse van historische teksten Nederlandse taalkunde: taalkundige analyse van historische teksten Nederlandse taalkunde: het hedendaagse Nederlandse taalsysteem Nederlandse taalkunde: het hedendaagse Nederlandse taalsysteem Nederlandse taalkunde: het hedendaagse Nederlandse taalgebruik Nederlandse taalkunde: het hedendaagse Nederlandse taalgebruik Minstens 2 vakken te kiezen uit (referentie b): Nederlandse letterkunde: oudere periode I Nederlandse letterkunde: oudere periode I Nederlandse letterkunde: oudere periode II Nederlandse letterkunde: oudere periode II Moderne Nederlandse letterkunde I Moderne Nederlandse letterkunde I Moderne Nederlandse letterkunde II Moderne Nederlandse letterkunde II Indien niet meer dan 2 a-vakken, verplicht: Nederlandse letterkunde: onderzoeksseminarie Nederlandse letterkunde: onderzoeksseminarie

21 Keuzevakken traject twee talen: 0, 5 of 10 ECTS traject één taal: 10 ECTS Module Algemene Taalwetenschap: 10 ECTS Module Algemene Taalwetenschap: 10 ECTS Algemene taalwetenschap: theoretische linguïstiek Algemene taalwetenschap: capita selecta Module Algemene Literatuurwetenschap: 10 ECTS Module Algemene Literatuurwetenschap: 10 ECTS Theoretische literatuurwetenschap Literatuur en maatschappij Een vak behorend tot de taalspecifieke vakken van de afstudeerrichting Een vak behorend tot de taalspecifieke vakken van de afstudeerrichting Een nog niet gevolgd vak uit de bacheloropleiding taal- en letterkunde, aansluitend bij één van de gevolgde talen Een nog niet gevolgd vak uit de bacheloropleiding taal- en letterkunde, aansluitend bij één van de gevolgde talen Een vak uit een masteropleiding van de faculteit Een vak uit een masteropleiding van de faculteit Een vak dat het door de student gekozen wetenschappelijk profiel van de opleiding ondersteunt uit de opleidingsprogramma's van de Universiteit Gent Een vak dat het door de student gekozen wetenschappelijk profiel van de opleiding ondersteunt uit de opleidingsprogramma's van de Universiteit Gent

22 Masterproef voor iedereen: 20 ECTS voor iedereen: 20 ECTS overleg promotor essentieel overleg promotor essentieel drie commissarissen drie commissarissen afhankelijk van het onderwerp: ca woorden (zonder bibliografie en bijlagen) afhankelijk van het onderwerp: ca woorden (zonder bibliografie en bijlagen) bachelorpaper mag als basis gebruikt worden, maar dient verder uitgediept, aangevuld te worden bachelorpaper mag als basis gebruikt worden, maar dient verder uitgediept, aangevuld te worden overleg promotor!!!

23 Master Historische Taal- en Letterkunde Voor wie? BA taal- en letterkunde (alle afstudeerrichtingen)

24 Opbouw programma Totaal: 60 ECTS algemene vakken: 10 ECTS algemene vakken: 10 ECTS taalspecifieke vakken: 20 ECTS taalspecifieke vakken: 20 ECTS vakkencombinaties: 20/0, 10/10, 15/5 vakkencombinaties: 20/0, 10/10, 15/5 keuzevakken: 10 ECTS keuzevakken: 10 ECTS masterproef: 20 ECTS masterproef: 20 ECTS

25 Algemene vakken Eén uit: Eén uit: Taalvariatie en taalverandering Taalvariatie en taalverandering Theorieën van de cultuurgeschiedenis Theorieën van de cultuurgeschiedenis Eén uit: Eén uit: Historische antropologie van de middeleeuwen en de vroegmoderne tijd Historische antropologie van de middeleeuwen en de vroegmoderne tijd Civilisatie: cultuur- en mentaliteitsgeschiedenis Civilisatie: cultuur- en mentaliteitsgeschiedenis

26 Taalspecifieke vakken Nederlands: Nederlands: Oudnederlands Oudnederlands Nederlandse taalkunde: historische ontwikkeling van het Nederlands Nederlandse taalkunde: historische ontwikkeling van het Nederlands Nederlandse taalkunde: taalkundige analyse van historische teksten Nederlandse taalkunde: taalkundige analyse van historische teksten Nederlandse letterkunde: oudere periode I Nederlandse letterkunde: oudere periode I Nederlandse letterkunde: oudere periode II Nederlandse letterkunde: oudere periode II Duits: Duits: Oudhoogduitse en Oudsaksische taal- en letterkunde Oudhoogduitse en Oudsaksische taal- en letterkunde Middel- en Vroegnieuwhoogduitse taal- en letterkunde Middel- en Vroegnieuwhoogduitse taal- en letterkunde 20/0, 10/10, 15/5

27 Keuzevakken Vakken uit de bachelor- en masteropleidingen in de taal- en letterkunde Vakken uit de ‘algemene’ en ‘taalspecifieke’ lijst van deze opleiding Vakken uit de onderstaande lijst: Oorkondeleer Oorkondeleer Initiatie tot de beschrijving van handschriften en oude drukken Initiatie tot de beschrijving van handschriften en oude drukken Paleografie Paleografie

28 Specifieke Lerarenopleiding (SLO)

29 Infobrochure

30 Nog vragen? Spreekuur: Na afspraak Blandijnberg 2, lokaal 0.09 Secretaris van de examencommissie master taal- en letterkunde: twee talen Secretaris van de examencommissie master historische taal- en letterkunde


Download ppt "Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee."

Verwante presentaties


Ads door Google