De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zin en onzin van intelligentietesten hoogbegaafdheid en diagnostiek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zin en onzin van intelligentietesten hoogbegaafdheid en diagnostiek."— Transcript van de presentatie:

1 Zin en onzin van intelligentietesten hoogbegaafdheid en diagnostiek

2 Herkenning van Begaafdheid Schoolprestaties Prestatietests Intelligentietests Creativiteitstests Discrepanties en inconsistenties Portfolios Dynamic Assessment Nominatie door derden Zelfnominatie

3 Intelligentie: normaalverdeling

4

5

6 When an examiner is able to relate observations of the child's behaviors in the testing situation to the profile of obtained scores (e.g., by noting that the child's anxiety disrupted test performance on all times tasks), two things occur: (a) The examiner learns important information about the child that can be translated to practical educational suggestions, thereby enhancing the value of the intelligence test; and (b) the actual IQs earned by the child may become gross underestimates of his or her real intellectual abilities. In general, the actual IQs are valuable because they provide evidence of a child;'s mental functioning under a known set of conditions and permit comparison with youngsters of a comparable age.. The value of the scores increases when the examiner functions as a true experimenter and tries to determine why the child earned the particular profile revealed on the record form; the IQs become harmful when they are unquestioningly interpreted as valid indicators of intellectual functioning and are misconstrued as evidence of the child's maximum or even typical performance. Kaufman, A.S. (1994). Intelligent testing with the WISC-III. New York: Wiley. p. 9.

7 “My (Dr. Wechsler) scales are meant for people with average or near-average intelligence, clinical patients who score between 70 and 130. They are clinical tests.” When I (A.S. Kaufman) reminded him that psychologists commonly use his scales for the extremes, and want to make distincions within the “below 70” and “above 130” groups, he answered, “Then that is their misfortune. It’s not what I tell them to do, and it’s not what a good clinician ought ot do. They should know better”. (Uit: A.S. Kaufman, 1994; p. XIV)

8 Hoogbegaafdheid en de normering van de WISC-R

9

10 Leeftijdsequivalenten

11 Dit is een programma voor het scoren van Raven's Standard Progressive Matrices. versie: 20 maart 1992 (c) drs W.A.M. Peters, Nijmegen VOORBEELD 1 Serie A Serie B Serie C Serie D Serie E 1: 4 X 1: 2 X 1: 8 X 1: 3 X 1: 7 X 2: 5 X 2: 6 X 2: 2 X 2: 4 X 2: 6 X 3: 1 X 3: 1 X 3: 3 X 3: 3 X 3: 8 X 4: 2 X 4: 2 X 4: 8 X 4: 7 X 4: 2 X 5: 6 X 5: 1 X 5: 7 X 5: 8 X 5: 1 X 6: 3 X 6: 3 X 6: 4 X 6: 6 X 6: 5 X 7: 6 X 7: 5 X 7: 5 X 7: 5 X 7: 1 X 8: 2 X 8: 6 X 8: 1 X 8: 4 X 8: 3 A 9: 1 X 9: 4 X 9: 7 X 9: 1 X 9: 3 X 10: 3 X 10: 3 X 10: 6 X 10: 2 X 10: 5 G 11: 4 X 11: 4 X 11: 1 X 11: 5 X 11: 7 B 12: 5 X 12: 5 X 12: 2 X 12: 7 B 12: 2 C 12 12 12 11 8totaal: 55 De afwijking van de totaalscores per serie van het normale patroon volgens Raven: 2 Index voor onderpresteren per serie: Index per serie is: A: 0 B: 0 C: 0 D: 0 E: 1 Index totaal= 1

12 VOORBEELD 2 Serie A Serie B Serie C Serie D Serie E 1: 4 X 1: 2 X 1: 8 X 1: 3 X 1: 7 X 2: 5 X 2: 6 X 2: 2 X 2: 4 X 2: 6 X 3: 1 X 3: 1 X 3: 3 X 3: 3 X 3: 8 X 4: 2 X 4: 2 X 4: 8 X 4: 7 X 4: 2 X 5: 6 X 5: 1 X 5: 7 X 5: 8 X 5: 1 X 6: 3 X 6: 3 X 6: 4 X 6: 6 X 6: 5 X 7: 6 X 7: 6 C 7: 5 X 7: 8 I 7: 1 X 8: 2 X 8: 6 X 8: 1 X 8: 4 X 8: 6 X 9: 1 X 9: 4 X 9: 7 X 9: 1 X 9: 3 X 10: 3 X 10: 3 X 10: 6 X 10: 2 X 10: 2 X 11: 1 B 11: 4 X 11: 1 X 11: 5 X 11: 4 X 12: 5 X 12: 5 X 12: 4 H 12: 7 B 12: 5 X 11 11 11 10 12totaal: 55 De afwijking van de totaalscores per serie van het normale patroon volgens Raven: 6 Index voor onderpresteren per serie: Index per serie is: A: 1 B: 5 C: 0 D: 4 E: 0 Index totaal= 10

13 Wat is Dynamic Assesment? Diverse benaderingen in de diagnostiek, waarbij instructie en feedback gegeven worden tijdens het assessmentproces, afgestemd op het prestatieniveau van de onderzochte. De mate en inhoud van de geboden hulp hangt af van individuele verschillen die tijdens de assessment duidelijk worden.

14 Verschillende benadering van Dynamic Assessment 1.Timing van de aanwijzingen 2.Meer klinisch of meer gestandaardiseerd 3.In welk domein assessment wordt gedaan

15 ‘Sandwich’-format Kies werk- en testmateriaal Voortest zonder hulp afnemen Hulp, oefenen, om de prestatie te optimaliseren Post-Test zonder hulp afnemen Analyse van het verschil

16 ‘Cake’-Format Op de onderzochte gerichte feedback en hulp worden stap voor stap aangeboden tijdens het assessmentproces.

17 Klinisch of Gestandaardiseerd? Feuerstein’s Instrumental Enrichment (klinisch) Voor inter-individuele vergelijking is standaardisering van de feedback noodzakelijk

18 Assessment-Domeinen Cognitieve processen die ook in intelligentietests worden onderzocht Domeinen waar prestaties verwachten worden (schoolvakken) Emotie, motivatie

19 Historisch Alternatieve assessmentprocedure voor ethnische en talig verschillende groepen. Geschikt voor sociaal zwakke groepen Geschikt om de ‘Zone van de naaste ontwikkeling’ (Vygotski) in beeld te brengen Gebruik van een bestaande intelligentietest

20 Aspecten bij de observatie Toename aan vaardigheid in verhouding tot de geboden hulp Transfer Kwaliteit van de probleemoplossing Leerstijl in verhouding met de geboden hulp

21 Hoe gaat het? Zoek een passende opgave (die inhoudelijk lijkt op de te trainen vaardigheid), zoals een spel of leerstof Analyseer de opgave: wat kan geobserveerd worden, hoe kan het gekwantificeerd worden? Eerste ronde: ‘Base Rate’ vaststellen Trainen met hulp Opnieuw testrondes invoeren en de gegeven vergelijken

22 De Sorteertaak: Achtergrond In Leipzig bedacht Niet genormeerd Niet gestandaardiseerd Meetpretentie onduidelijk

23 De Sorteertaak: uitvoering Houten doos met metalen deksel 15 gaten; 15 blokken Bij aanbieden de blokken op de zijkant leggen Aan de rechterkant van de doos voor rechtshandigen, links voor linkshandigen Instructie: Hoe lang denk je nodig te hebben om alle blokken in de doos te laten verdwijnen? Tijd bijhouden tot alle blokken in de doos zijn; maximaal 15 minuten

24 De Sorteertaak: scoreformulier Naam:Datum: Tijd per sorteerronde RotatieBlok terzijd e legge n Opmerking en Schatt ing Werke lijk Horizon taal Vertic aal

25 25 Sorteertaak

26 Josiah McElheny. Modernity, Mirrored and Reflected Infinitely, 2003. Foto: Willy Peters Dr. W.A.M. Peters peters.psych@gmail.com 06 53138610


Download ppt "Zin en onzin van intelligentietesten hoogbegaafdheid en diagnostiek."

Verwante presentaties


Ads door Google