De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Serious game ter preventie van PTSD. IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Probleem analyse ConceptPrototype Play-test.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Serious game ter preventie van PTSD. IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Probleem analyse ConceptPrototype Play-test."— Transcript van de presentatie:

1 Serious game ter preventie van PTSD

2 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Probleem analyse ConceptPrototype Play-test Productie RCT Onderzoeks analyse Concept Prototype Pilot-test Productie RCT ???

3 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Circa 80% maakt een trauma- tische gebeurtenis mee Ongeveer 10% hiervan ontwikkelt PTSS (Breslau, 2009)

4 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Kern symptoom PTSS -Meest heftige herinnering -Oorzaak van onrust -Voorspeller van PTSS Minder intrusies Minder kans PTSS

5 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Werkgeheugen Lange termijn geheugen Traumatische herinnering 6 uur De theorie

6 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Lange termijn geheugen Traumatische herinnering Belastende cognitieve taak Werkgeheugen Minder levendig Minder emotioneel De theorie

7 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Onderzoeksvraag Maximaal belasten werkgeheugen of duale taken?

8 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie TGP regulier (zonder ophalen)

9 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie TGP duale taak (met ophalen)

10 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie TGP duale taak (met ophalen)

11 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Doel: nagaan of het spelen van TGP regulier (zonder ophalen), of TGP duale taak (met ophalen), na het zien van schokkende beelden, de levendigheid en de emotionaliteit van de heftigste herinnering vermindert en het aantal intrusies doet afnemen ten op zichten van een controle groep. Uitkomstmaten: Levendigheid en emotionaliteit van de heftigste herinnering (VAS; pre-conditie, post-conditie en 1 week follow up) Aantal intrusies na 1 week (intrusie dagboekje) Proefpersonen: gezonde studenten (N= 77)

12 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Trauma film paradigma

13 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Levendigheid en emotionaliteit van de heftigste herinnering LevendigheidEmotionaliteit Significant verschil (P =.022) tussen TGP regulier en Controle (pre – post) Significant verschil (P =.042) tussen TGP regulier en Controle (pre – post)

14 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Geen significant verschil in het aantal intrusies tussen de experimentele condities en de controle conditie. Mogelijke verklaringen: 1)De trauma film is niet heftig genoeg 2) Het spel belast het werkgeheugen niet op de juiste manier TGP regulier (zonder ophalen) zorgt voor een significante afname van de levendigheid en emotionaliteit van de naarste herinnering ten opzichte van de controle conditie (niks doen).

15 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie TGP regulier (zonder ophalen) TGP duale taak (met ophalen)

16 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Doel: nagaan of het spelen van TGP regulier (zonder ophalen), of TGP duale taak (met ophalen) de levendigheid en de emotionaliteit van de herinnering vermindert ten op zichten van een controle groep. Uitkomstmaten: Levendigheid en emotionaliteit van de herinnering (VAS; pre conditie, post-conditie en 1 week follow up) Methode: Trauma film paradigma. Counterbalanced cross-over design Proefpersonen: Gezonde studenten (N=24)

17 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Levendigheid en emotionaliteit van de heftigste herinnering LevendigheidEmotionaliteit Significant verschil (P =.022) tussen TGP duale taak en Controle (pre – post) Geen significant verschil tussen de condities

18 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Waardevolle samenwerking tussen VU Amsterdam en IJsfontein IJsfontein, nieuwe manier van productontwikkeling VU, kennis en ervaring met het ontwikkelen van serious games Werkend prototype van de TraumaGameplay app, die een effect laat zien op de levendigheid en emotionaliteit van nare herinneringen (in het lab). Vodafone mobiles for Good Award.

19 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie

20 Waardevolle samenwerking tussen VU Amsterdam en IJsfontein IJsfontein, nieuwe manier van productontwikkeling VU, kennis en ervaring met het ontwikkelen van serious games Werkend prototype van de TraumaGameplay app, die een effect laat zien op de levendigheid en emotionaliteit van nare herinneringen. Vodafone mobiles for Good Award. Gesprekken met investeerders die geïnteresseerd zijn in de applicatie, met de bedoeling om van TraumaGameplay een duurzame app te maken.

21 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie TGP met ophalen (N=30) TGP zonder ophalen (N=30) Geen TGP wel ophalen (N=30)Geen TGP niet ophalen (N=30) Controle

22 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie - Acceptability studie bij Slachtofferhulp Nederland (Afdeling Amsterdam), N = 30 - Exploratory RCT op de Intensive Care van de VUmc (Amsterdam), N = Gesprekken met:

23 IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Team


Download ppt "Serious game ter preventie van PTSD. IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Probleem analyse ConceptPrototype Play-test."

Verwante presentaties


Ads door Google