De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF."— Transcript van de presentatie:

1 Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF

2 ALGEMEEN ADVIES Sponsoring vergt veel voorbereiding. Het echte werven is de laatste stap die je makkelijker neemt na een goede voorbereiding. Doe het niet alleen, maar betrek je leden erbij. Sponsoring gaat om “fans”. De fans van je hockeyclub die ook (een beetje) fan van je sponsor moeten worden.

3 VOORDAT JE SPONSORS GAAT WERVEN: 1.Realiseer je waarom bedrijven sponsoren. 2.Welke belangen kunnen bedrijven hebben? 3.Waar hebben je leden behoefte aan? 4.Wat weet je van je leden? 5.Wat kunnen jullie een bedrijf bieden?

4 AD.1: WAAROM SPONSOREN BEDRIJVEN? Bedrijven/ merken willen opvallen. Opvallen door relevant te zijn voor consument. Bedrijven willen associaties toevoegen aan merk. Merk/ bedrijf moet toegevoegde waarde krijgen. Dit zorgt voor meer associaties met het merk/ bedrijf. Sponsoring kan hier voor zorgen.

5 AD 2: OVERIGE BELANGEN VAN BEDRIJVEN Naambekendheid vergroten of vestigen. Relatiemarketing of netwerken (b-to-b). Imago verbeteren of versterken. Nieuwe markt aanboren.

6 DEFINITIE Sponsoring is: “Het aangaan van een wederkerige relatie waarbij geld, goederen of in geld te waarderen diensten beschikbaar worden gesteld in ruil voor (communicatieve en/of associatieve) tegenprestaties”

7 AD 3: WAAR HEBBEN JE LEDEN BEHOEFTE AAN? Waarom zijn jullie leden lid van jullie club? En waarom zijn mensen nog geen lid van jullie club? Wat maakt jullie club uniek (wees kritisch en kijk ook lokaal)? Hoe kan het er voor hen beter, leuker, mooier op worden?

8 AD 4: WAT WEET JE VAN JE LEDEN? Wat houdt hen naast hockey nog meer bezig? Wat is de gem. leeftijd, welstandsklasse van je leden? Bedrijven zijn gek op demografische gegevens. Voeg ze als bijlage toe aan je sponsoraanbod.

9 DENK NIET ALLEEN AAN GELD

10 AD 5: WAT KUNNEN JULLIE BIEDEN? Denk in associaties (toevoegen aan een merk). Wees maatschappelijk relevant. Vind synergie met andere sponsorships van bedrijf. Zorg dat jullie leden de sponsor ervaren. Biedt leden voordeel als ze loyaal zijn aan je sponsor. Maak het ook voor je sponsor beter, leuker en mooier op! RIJDERS

11 TOON AMBITIE (MAAR OVERDRIJF NIET)

12 LESSEN UIT DE BRIEF (HOE JE HET NIET MOET DOEN) Zorg dat je je brief persoonlijk adresseert. Realiseer je je dat alleen de eerste twee alinea’s worden gelezen Vertel meteen waarom je dit bedrijf benaderd hebt (associatie). Bewaar details voor de bijlage. Bied geen “waardevolle publiciteit” als je niet zeker weet dat dit ook de sponsor ten goede komt. Biedt sowieso geen tegenprestaties die je niet kunt waarmaken. Zorg er altijd voor dat je aanbod uniek is (geen mailing).

13 PRAKTISCHE TIPS Stuur een usb-stick toe. Praat over een sponsoraanbod i.p.v. een –verzoek. Blijf op de hoogte van alle activiteiten va Zorg dat jullie leden de sponsor ervaren. Biedt leden voordeel als ze loyaal zijn aan je sponsor. Maak het ook voor je sponsor beter, leuker en mooier op!

14 MEER INFORMATIE: Te vinden in: “Sponsoring: hoe en waarom”. Contact:


Download ppt "Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF."

Verwante presentaties


Ads door Google