De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie."— Transcript van de presentatie:

1 Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie - 20 november 2015 van naar

2 Werkplaats Communicatie Verwachte resultaten: Benoemen van een aantal concrete conclusies over het organiseren en inzet van burgerkracht onder de noemer van “Samen maken wij”; Ontwikkelen van een herkenbare werkwijze die ook op langere termijn burgerparticipatie op de Noord-Veluwe moet stimuleren en faciliteren. Presentatie werkplaats communicatie - 20 november 2015

3 Interviews gemeenten Resultatnen interviews werkplaats communicatie juni Hoe worden die begeleid? 2. Wordt er naar gehandeld ? 3. Hoe (ver)loopt de communicatie? 4. Wat zijn de knelpunten, wat loopt juist goed? 5. Hebben jullie voorbeelden waarin de protocollen zijn toegepast bij burgerinitiatieven? 6. Wat is vindbaar op de website van de gemeente over burgerparticipatie en – initiatieven ? gesprekken met gemeenten over voorlichting rondom burgerinitiatieven Voor de resultaten per gemeente bezoek onze stand

4 ….. en beantwoordt de vraag: “Waar staat jouw gemeente ?” Uitslag wordt uur bekend gemaakt !!

5 Communicatie Welke voorwaarden ?  Draagvlak  Enthousiasme  Goede beeldvorming  Transparant  Doseren boodschap  Kort en krachtig  Jip en Janneke taal  Timing  Duidelijke kaders

6 Communicatie Welke middelen ?  Krant  Nieuwsbrieven  Ontmoeting  Social media:  Mail  Facebook / twitter  Apps  Website  Spreekuren

7 Wanneer spreken we van een burgerinitiatief ? Een idee van één burger of groep burgers; Een idee of voorstel dat beschikt over voldoende draagvlak (representatief aantal handtekeningen); Eis leeftijdsgrens ? Rijksoverheid: Een burgerinitiatief is een voorstel dat u kunt indienen om een onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen. Bijvoorbeeld over de verbetering van het milieu of het onderwijs ( steunbetuigingen). Presentatie werkplaats communicatie - 20 november 2015 burgerinitiatief ≠ burgerparticipatie

8 Wij hebben een initiatief, maar waar moeten wij zijn om dat verder te brengen ?  Actie Burger:  arrangeer een eerste gesprek met …… ?  Actie ambtelijke organisatie:  maak gebruik maken van een eenvoudig standaardformulier (via website)  Zorg voor een analoog exemplaar bij de balie om direct te kunnen aanreiken  vertel alle belanghebbenden (burgers, medewerkers en bestuurders) waar ze de informatie mbt burgerinitiatieven kunnen vinden of volgen.  laat goede of succesvolle praktijkvoorbeelden zien. Presentatie werkplaats communicatie - 20 november 2015

9 Gelden er ook nog voorwaarden om ons idee te verwezenlijken ? Zo min mogelijk randvoorwaarden vastleggen. Alleen het meest noodzakelijke;  Actie burgers: reële initiatieven indienen; rekening houden dat niet alles kan. Moet wel beargumenteerd worden naar indiener(s)  Actie politiek: bereid zijn om initiatieven te ontvangen; niet bang zijn om burgers hun werk te laten doen. Hiervoor openstaan en meedenken; geld beschikbaar stellen voor realiseren van initiatieven;  Actie ambtelijke organisatie: niet te betweterig zijn; eerst luisteren en dan actief meedenken; behulpzaam zijn bij het aanreiken van wettelijke kaders; Presentatie werkplaats communicatie - 20 november 2015

10 Met welke vervolgstappen moeten we rekening houden ?  Actie ambtelijke organisatie indiener(s) wordt telefonisch benaderd door ambtenaar / wijkteam / ……. ? voor het bespreken van het idee en het stellen van aanvullende vragen.  Actie burger: zorg voor voldoende draagvlak.  Actie ambtelijke organisatie aangeven hoelang of kort de procedure gaat duren.  Actie burger bepalen aandeel zelfwerkzaamheid (bewoners)  Actie ambtelijk organisatie duidelijk communiceren waarom geen vervolgstap. Go of No-go moment Presentatie werkplaats communicatie - 20 november 2015 Go No-go

11 Presentatie werkplaats communicatie - 20 november 2015

12

13

14 Dank voor uw aandacht Werkplaats communicatie Berend Jan (Bé) Meijer Oldebroek Dick Saaltink Ermelo Jan Zegers Oldebroek Geert Middel Putten


Download ppt "Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie."

Verwante presentaties


Ads door Google