De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.

Verwante presentaties


Presentatie over: "College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving."— Transcript van de presentatie:

1 College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving Activerende werkvorm: woordwiel meerkeuzevragen Casus

2 Principes van Marketing Hoofstuk12

3 vragen n.a.v. video Welke voorbeelden worden door Kotler genoemd t.a.v. Demografische Economische Ecologische (natural) Politiek Wat bedoelen ze met internet thing?

4 samen midden in de wereld:

5 invloeden

6 B2B, B2C, B2G etchttp://www.youtube.com/watch?v=UioRGOBJdsE (mindmap PEST)http://www.youtube.com/watch?v=JXsA9GXgg_s&feature=related

7 Micro, meso en Macro-omgeving Hoofdstuk 47 Bron:

8 marketing omgevingsfactoren: Micro: beïnvloedbaar, intern Interne analyse: kijken binnen de onderneming: bijvoorbeeld financiën, afdelingen, R en D, personeel Externe analyse: kijken buiten de onderneming: Meso-nivo/ Bedrijfstak: afnemers, leveranciers, concurrenten, publieksgroepen Macro-nivo/ landelijk en mondiaal/ DEPEST

9 Bron: Essentie Marketing, Kotler

10 DEPEST (macro-omgeving) Demografisch: bevolkingsopbouw, bijvoorbeeld: vergrijzing, hoger geschoolden

11 Demografische omgeving Principes van marketing - Hoofdstuk 411

12 DEPEST (macro-omgeving) Economisch: o.a. nationaal inkomen,BBP, rentestand, werkgelegenheid, export, Economische cyclus

13 DEPEST (macro-omgeving) Politiek/ Juridisch: bijvoorbeeld: rookverbod horeca

14 DEPEST (macro-omgeving) Ecologisch: (environmentalism). balans tussen de mens en zijn omgeving. Bijvoorbeeld: geen hardhout uit de Amazone, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

15 DEPEST (macro-omgeving) Sociaal culturele: Hoe gaan mensen met elkaar om: bijvoorbeeld: meer een ouder gezinnen, invloed op jongeren, meer internationale producten

16 DEPEST (macro-omgeving) Technologische: Technische vooruitgang: nieuwe producten als I Phone, Tabs, apps.

17

18 Principes van marketing - Hoofdstuk 418 De interne en externe omgeving BEDRIJF Technologie Toeleveranciers Politiek Economie Vakbonden Demografie Afnemers Shareholders Financial world Concurrenten Ecologisch Cultuur MARKETING Lokale overheid MACRO MESO MESO Publieksgr. MICRO

19 Marktomstandigheden (meso-omgeving) Per bedrijfstak Marktvormen Aantrekkelijkheid markt

20 Relatie met SWOT (hoofdstuk 3) Interne analyse onderzoekt de micro-omgeving voor zover beïnvloedbaar  S + W Externe analyse onderzoekt de macro-omgeving en het deel van de meso-omgeving dat niet- beïnvloedbaar is  O + T Principes van marketing - Hoofdstuk 420

21 De concurrentiekrachten (Porter) 1.macht van leveranciers 2.macht van afnemers 3.substituten en complementaire goederen 4.dreiging nieuwe toetreders 5.interne concurrentie Concurrentie in de bedrijfstak

22 Porter: 5 krachtenmodel

23 Videouitleg (youtube)

24 24


Download ppt "College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving."

Verwante presentaties


Ads door Google