De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Maarten Celen en Jan Sauvillers, 3 BASO. Bron: www.luckyland.nlwww.luckyland.nl FILMPJE.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Maarten Celen en Jan Sauvillers, 3 BASO. Bron: www.luckyland.nlwww.luckyland.nl FILMPJE."— Transcript van de presentatie:

1 Maarten Celen en Jan Sauvillers, 3 BASO

2 Bron: FILMPJE

3  2 grote delen ◦ BEGIN VAN DE HEISA (rond hoofddoekenverbod) ◦ VANDAAG (aanvaarden we het allemaal?)

4

5 ◦ Radicalisering in die 2 scholen:  Gevolg volgens directie: discriminatie t.o.v. leerlingen zonder hoofddoek.  Gevolg volgens moslims: discriminatie t.o.v. de moslims.

6 ◦ In de meeste Antwerpse scholen gaat het NOG verder:  Volledig verbod is op religieuze symbolen (kruis, davidster, hoofddoek, joodse keppel, …)

7 ◦ Betogingen tegen het verbod (slogan: Alle Vlamingen buiten!) ◦ Totaal: 245 leerlingen  135 ervan in de les (ten tijde v/h verbod)  Directie zegt: “betogers intimideren leerlingen die wél naar de les willen, waardoor ze niet naar de les durven gaan!” ◦ Naar leerlingen die door de betogers drongen om les te volgen riep men ‘verraders!’

8 ◦ Schooljaar : 576 leerlingen.  Nu en vorig schooljaar: ongeveer 415 (inclusief onwettig afwezigen) ◦ Hij is tegen de protestacties aan school:  Hij gaat de protestacties zeker niet verbieden !  Ze moeten gewoon verder weg van de schoolpoort !

9 ◦ Het gezicht van het hoofddoekenverbod  Ze zijn voor haar meer politiek dan religieus: (uiting van mensen die zich afzetten tegen de samenleving) ◦ Eens met Janssens (betogers  weg van de schoolpoort!)  LK en LL die wel les willen volgen moeten dit kunnen. ◦ Gevolgen voor haar leven:  Een agent op school en thuis.  Veel heisa die volgens haar te lang duurt. ◦ Vastberaden:  Ze komt niet terug op haar beslissing.

10 ◦ Heremans hoopte op steun  Schepen van Onderwijs R.Voorhamme (SP.A, zie foto ) wil neutraal blijven.

11

12 ◦ Een jaar na het hoofddoekenverbod:  Het stof is gaan liggen rond het verbod.  Karin Heremans schreef het boek ‘Een tip van de sluier’. ◦ Ze vraagt een herziening van het schoolpact :  WAT IS HET SCHOOLPACT?

13 ◦ Een jaar na het hoofddoekenverbod:  Het stof is gaan liggen rond het verbod.  Karin Heremans schreef het boek ‘Een tip van de sluier’. ◦ Ze vraagt een herziening van het schoolpact :  WAT IS HET SCHOOLPACT? Een onderwijsakkoord dat in 1958 door onderhandelaars van de 3 politeke partijen in België werd ondertekend. Het pact erkent het bestaan van 2 grote onderwijsnetten in België en waarborgt de bestaanszekerheid van die 2 netten door o.a. subsidies. 2 onderwijsnetten:  OFFICIEEL ONDERWIJS: De overheid is inrichtende macht. Voor het pact was dat de staat, de provincie of de gemeente.  VRIJ ONDERWIJS: Ze hebben een vrije inrichtende macht. Ze behoren grotendeels tot het katholieke onderwijs maar ook protestantse scholen, Freinet- en Steinerscholen kunnen hiertoe behoren.

14 ◦ Een jaar na het hoofddoekenverbod:  Het stof is gaan liggen rond het verbod.  Karin Heremans schreef het boek ‘Een tip van de sluier’. ◦ Ze vraagt een herziening van het schoolpact :  Reden 1: het is oud (van 1958)  Reden 2: het moest katholieken en vrijzinnigen verzoenen maar nu zijn er veel meer religies.

15 BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT!!!! TIJD VOOR DE STELLINGEN !

16  Is de hoofddoek verbieden een belangrijk element in het gelijkekansenbeleid?

17  Religieuze symbolen verbieden op school is een vorm van racisme.

18  De moslimleerlingen hebben een sterk standpunt om te protesteren.

19  Ik zou het liefst les geven in een school waar dit hoofddoekenverbod van toepassing is.


Download ppt "Maarten Celen en Jan Sauvillers, 3 BASO. Bron: www.luckyland.nlwww.luckyland.nl FILMPJE."

Verwante presentaties


Ads door Google