De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen."— Transcript van de presentatie:

1 De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen

2 Doelen van de training Docenten kunnen: 1.beter technisch voorlezen 2.kwaliteitsvolle gesprekken voeren Schoolbreed: 3.ontstaat een leesklimaat 4.wat bijdraagt aan taalontwikkeling leerlingen

3 Opzet 4 bijeenkomsten in korte periode Docenten van verschillende vakken Mix van informatie en oefenen Twee keer per week lezen in hun eigen ‘onderzoeksklas’

4 APS-bevindingen

5 Schriftelijke evaluaties docenten: 1.Ze vinden zichzelf beter in staat om inspirerend voor te lezen moeilijke woorden te selecteren en uit te leggen kwaliteitsvolle interactie over het gelezene te stimuleren. 2.Ze kunnen aangeven wat ze nog moeilijk vinden in de gesprekken. 3.Ze zijn enthousiast, de meesten blijven voorlezen. 4.Ze zien een duidelijk pedagogisch effect in de klas. 5.Ze willen interactief voorlezen op hun school structureel een plek geven.

6 Wat hielp docenten in de training? De voorbeeldlessen op dvd De voorbeeldvragen De voorbereiding van het voorlezen De boekenlijst Reflectie op eigen opnamen en kijken naar elkaars beelden Observaties in de klas

7 Uit de evaluaties: Sowieso ga ik er mee door (docent Nederlands). Ik heb geleerd hoe ik meer uit de leerlingen kan halen zonder zélf het "antwoord" in te vullen (docent Engels). Vragen stellen wordt een automatisme. Ik had er nooit bij stil gestaan, las gewoon door (docent techniek praktijkschool) Als praktijkdocent is het voor mij belangrijk moeilijke woorden te herkennen: je let weer op de taalontwikkeling van het kind (docent praktijkschool). Ik ben het voorlezen gaan zien als "iets" wat in je les past (docent Bevo). We zijn even één groep: voorlezen = eenheidsvorming (docent Engels). Ik vind het leuk en geniet van de rust en gesprekken die er los komen binnen de groep (docent praktijkschool).

8 En tot slot … Interactief voorlezen is een veelbelovende nieuwe aanpak om lezen te stimuleren en docenten bij taalbeleid te betrekken. We waren verrast door het pedagogisch effect. Als het docenten lukt échte gesprekken te voeren met hun leerlingen is de beloning groot. Scholen: ga samenwerken met de bibliotheek! Schoolleiders en docenten: durf te investeren in professionele ontwikkeling!


Download ppt "De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen."

Verwante presentaties


Ads door Google