De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000."— Transcript van de presentatie:

1 Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000 Leuven +32 (0) –

2 M.A.S. - Tel. +32/(0) Vlaanderen Vakantieland Populatie en proefopzet 2.Resultaten 3. Conclusies

3 M.A.S. - Tel. +32/(0) Populatie en proefopzet Proefopzet =meten van redemptie van Vlaanderen Vakantieland op basis van : - Brochure Vlaanderen Vakantieland Gerichte acties en website

4 M.A.S. - Tel. +32/(0) Populatie en proefopzet Populatie = GroepBrochure gekregen (s) gekregen Totaal aantal oorsprong inspiratiefolder met antwoordstrook inspiratiefolder met antwoordstrook www.vlaanderen-vakantieland.be 4/ www.vlaanderen-vakantieland.be of reeds van vroeger Tot (N) Opzet : CATI (1, 2, 3); objectief = 1.500, gerealiseerd = Online (2, 3, 4/5); objectief = 1.500, gerealiseerd = 2.602

5 M.A.S. - Tel. +32/(0) Vlaanderen Vakantieland Populatie en proefopzet 2.Resultaten 3. Conclusies

6 M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie - brochure  Gewogen redemptie brochure = 28,1 % (basis = boekers) Redemptie in 2011 in vergelijking met 2000 t.e.m Alle % zijn berekend op de respectievelijke subgroep (2000, 2001, …) telkens gelijk aan 100%.

7 M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie - brochure  Gewogen redemptie brochure = 38,4 % (basis = boekingen) Redemptie in 2011 in vergelijking met 2004 t.e.m Alle % zijn berekend op de respectievelijke subgroep (2004, 2005, …) telkens gelijk aan 100%.

8 M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie - brochure  Gewogen redemptie brochure = personen die een verblijf geboekt hebben = boekingen Groep 1Groep 2Groep 3 Totaal Aantal (N) Redemptie (%)27,125,330,3 28,1 Aantal boekers (N) Niettegenstaande het significant lager aantal brochures dat verspreid is geweest in vergelijking met 2010, is het aantal boekers amper gedaald (minus 815 in vergelijking met 2010). Het aantal boekingen daarentegen is gestegen (plus in vergelijking met 2010) en dit dank zij het hoge redemptie% in 2011.

9 M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie - brochure  Redemptie i.f.v. de verschillende kanalen (1) CodeBasis Redemptie (% boekers) Redemptie (% boekingen) Dienst ToerismePOSD ,843,4 POSTPOSP ,537,9 Standaard BoekhandeùPOSSB ,333,2 WervingsmailingwervingWM ,424,8 Vl VakLnd WE OostendebeursVVW113810,5n.a. (1) VakantiesalonbeursVAK118416,721,4 Dienst Toerisme, Post en ook Standaard Boekhandel scoren significant beter dan de andere kanalen. (1) Te klein aantal boekers om het aantal boekingen zinvol te berekenen.

10 M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie - brochure  Redemptie i.f.v. de verschillende kanalen (2) CodeBasis Aantal in database (N) Aantal boekers (N) Dienst ToerismePOS D POSTPOSP Standaard BoekhandeùPOSSB WervingsmailingwervingWM Vl VakLnd WE OostendebeursVVW VakantiesalonbeursVAK Dienst Toerisme, Post en ook Standaard Boekhandel scoren significant beter dan de andere kanalen. (1) Te klein aantal boekers om het aantal boekingen zinvol te berekenen.

11 M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie – / website Ø Gewogen recall website = 62,9 % (2009 = 71,0 % = 66,9 %) Groep 2Groep 3Groep 4/5Totaal Basis (N) % herinnering49,871,563,062,9 Basis = alle respondenten. Alle % zijn berekend op de respectievelijke groep. Groep = ook brochure gekregen, recall website = 62 % (gewogen) Groep 4/5 = geen brochure gekregen, recall website = 63 % (gewogen)

12 M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie – / website Ø Recall ings = 19 tot 46 % (2007 : 45 tot 61 %) (2008 : 41 tot 61 %) (2009 : 36 tot 49 %) (2010 : 34 tot 59 %) Basis = alle respondenten.

13 M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie – / website Ø Recall ings = 19 tot 46 % Groep 2Groep 3Groep 4/5Totaal Basis (N) %% One-night-stad Kids Sokkie Keukengeweld Totaal 100 Basis = alle respondenten. Alle % zijn berekend op de respectievelijke groep.

14 M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie – / website Ø Redemptie (boekers) op basis van de individuele ings BasisPersonen die zich de mailing herinneren Alle personen (= effectieve redemptie) % (1) % (2) One-night-stad 5,9 1,1 Kids 3,7 1,0 Sokkie12,0 5,5 Keukengeweld 7,62,8 Totaal100 (1)in 2008 : van 8,8 tot 10,5 % (2) in 2008 : van 3,8 tot 5,6 % in 2009 : van 6,3 tot 10,8 % in 2009 : van 2,2 tot 5,2 % in 2010 : van 5,1 tot 8,2 %in 2010 : van 1,3 tot 4,1 %

15 M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie – / website Ø Verjaardagsmailing Basis Verjaardagsmailing Gemiddelde van de 4 andere mailings % % Recall32,3 34,8 Redemptie (boekers), basis = personen met recall 6,0 5,9 Redemptie (boekers) basis = alle personen 1,9 2,2 De verjaardagsmailing scoort ‘gemiddeld’. Dit komt ook door de hoge score van ‘Sokkie’ die deel uitmaakt van de 4 andere mailings. Corresponderend aantal boekers = 1.546

16 M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie – / website  Gewogen redemptie / website = 18,8 % (basis = boekers) (2008 = 21,6 %, 2009 = 17,9 %, 2010 = 19,1 %) = 28,9 % (basis = boekingen) (2008 = 31,4 %, 2009 = 25,3 %, 2010 = 28,5 %) = personen die een verblijf geboekt hebben = boekingen Groep 2Groep 3Groep 4/5 Totaal Aantal (N) Redemptie (%)33,325,617,3 18,8 Aantal boekers (N) Groep = ook brochure gekregen, redemptie = 28 % (gewogen) Groep 4/5 = geen brochure gekregen, redemptie = 17 % (gewogen)

17 M.A.S. - Tel. +32/(0) Overzicht : Redemptie totaal Groep Brochure gekregen (s) gekregen Totaal aantal Redemptie (N) (boekers) Redemptie (N) (boekingen) / Tot (N) = 20,8 % = 30,4 % 2010Tot (N) = 19,8 % = 27,7 % 2009Tot (N) = 19,7 % = 26,4 % Alle % zijn berekend op de respectievelijke groep

18 M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie – meerdere verblijven De personen die op basis van de ings/website een verblijf zoeken, boeken frequenter een tweede verblijf in vergelijking met de boekers op basis van de brochure. (= idem aan 2007, 2008, 2009 en 2010) Op basis van ‘brochure’25,0 % Op basis van ‘ ings/website’36,2 % Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben

19 M.A.S. - Tel. +32/(0) Samenstelling gezelschap – leeftijd (1) BROCHURE Relatief hoge leeftijd. Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben. (1) Leeftijd respondent Groep 1Groep 2Groep 3 Totaal 2011 Totaal 2010 %% % Respondent < 45 jaar Respondent 45 – 54 jaar Respondent 55 – 59 jaar Respondent 60 – 64 jaar Respondent 65 – 69 jaar Respondent > 70 jaar Totaal100 Gemiddelde leeftijd (jaar)

20 M.A.S. - Tel. +32/(0) Samenstelling gezelschap – leeftijd (1) INGS / WEBSITE Respondenten zijn jonger, maar nog niet echt jong. Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben. (1) Leeftijd respondent / website / website 2010 Brochure 2011 Brochure 2010 %% Respondent < 45 jaar Respondent 45 – 54 jaar Respondent 55 – 59 jaar Respondent 60 – 64 jaar Respondent 65 – 69 jaar Respondent > 70 jaar Totaal100 Gemiddelde leeftijd (jaar)

21 M.A.S. - Tel. +32/(0) Samenstelling gezelschap – leden BROCHURE Slechts 8 % met (klein)kinderen (is laagste % ooit). Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben %%%% als koppel met kinderen (t.e.m. 18 jaar) van het gezin 4,34,25, als éénouder met kinderen (t.e.m. 18 jaar) van het gezin 1,90,62, als koppel groutouders met kleinkinderen t.e.m. 18 jaar 1,45,21, als één grootouder met kleinkinderen (t.e.m.18 j) van gezin 0,60,00, als koppel zonder kinderen van het gezin 53,753,854, met vrienden/andere familie zonder kinderen van het gezin37,435,634, alleen, zonder kinderen of zonder anderen0,70,61,

22 M.A.S. - Tel. +32/(0) Samenstelling gezelschap – leden INGS / WEBSITE 14,5 % met (klein)kinderen ! (= 2009 en 2008, maar > dan 2010) Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben %% als koppel met kinderen (t.e.m. 18 jaar) van het gezin 8,65,910,912,1 als éénouder met kinderen (t.e.m. 18 jaar) van het gezin 0,30,0 1,1 als koppel groutouders met kleinkinderen tot en met 18 jaar 5,65,53,93,3 als één grootouder met kleinkinderen (t.e.m.18 j) van gezin 0,00,20,4 als koppel zonder kinderen van het gezin 51,248,851,350,0 met vrienden/andere familie zonder kinderen van het gezin34,038,731,331,8 alleen, zonder kinderen of zonder anderen0,30,92,21,3

23 M.A.S. - Tel. +32/(0) Samenstelling gezelschap – grootte De gemiddelde gezins-/groepsgrootte verblijven o.b.v. brochure 2011 = 2010, 09 en 08. De gemiddelde gezins-/groepsgrootte verblijven o.b.v. /website 2011 = Is opnieuw iets groter dan de gezins-/groepsgrootte o.b.v. brochure. Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben. Brochure /site Gemiddelde GROEPSgrootte3,94,5 GROEP : % met 1-2 personen5954 Gemiddelde GEZINSgrootte2,42,7

24 M.A.S. - Tel. +32/(0) Verblijfsduur BROCHURE = / SITE = 2010, 2009, 2008 en vorige Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben. Brochure /site % met 1-2 nachten5657 Gemiddelde verblijfsduur2.72.9

25 M.A.S. - Tel. +32/(0) Macro-product Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben brochure brochure brochure brochure brochure %%%%%%%% Kust Groene regio’s Kunststeden Via brochure : aandeel groene regio’s  en kust en kunststeden . Via /website : aandeel groene regio’s  en kust 

26 M.A.S. - Tel. +32/(0) Budget O.b.v. brochure : de uitgaven  O.b.v. /website : de uitgaven  Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben. Dit betreft de enige of belangrijkste vakantie Brochure 2011 Brochure 2010 Brochure 2009 Brochure 2008 Brochure 2007 Per reizend gezin (€) Per persoon en per nacht (€) /site /site /site /site /site 2007 Per reizend gezin (€) Per persoon en per nacht (€)

27 M.A.S. - Tel. +32/(0) Tevredenheid met het verblijf Met een gemiddelde scores van 8,6 (o.b.v. brochure) en 8,5 (o.b.v. s/website) op een schaal van 0 tot 10 zijn de gemiddelde verblijfstoeristen doorgaans (zeer) tevreden over hun verblijf. Slechts een kleinere minderheid geeft een lagere score dan 8. Basis = alle personen die een verblijf geboekt hebben (brochure = 559, /web = 285)

28 M.A.S. - Tel. +32/(0) Brochure : redenen om aan te bevelen 98 % zou de brochure aanbevelen. Deze brochure wordt op de eerste plaats aanbevolen om een hotel te kiezen of een overnachting te zoeken. Basis = 100 % = alle personen die de brochure aanbevelen, meerdere anwoorden mogelijk. Boekers Niet-Boekers Basis (N) % % Om een hotel te kiezen of een overnachting te zoeken Om een daguitstap te maken Voor informatie over een bepaalde streek.5256 Voor informatie over activiteiten die je kunt doen zoals bvb. wandelen of fietsen.6049 Om te gebruiken voor iets anders dan toerisme / of...65 Totaal100

29 M.A.S. - Tel. +32/(0) Site : redenen om aan te bevelen 97 % zou de site aanbevelen. Deze site wordt (bij de boekers) op de eerste plaats aanbevolen om een hotel te kiezen of een overnachting te zoeken. Basis = 100 % = alle personen die de site aanbevelen, meerdere antwoorden mogelijk. BoekersNiet-Boekers Basis (N) % Om een hotel of een overnachting te kiezen.8252 Om een daguitstap te maken.4255 Voor informatie over een bepaalde streek.6968 Voor informatie over activiteiten die je kunt doen zoals bvb. wandelen of fietsen.7061 Om te gebruiken voor iets anders dan toerisme / of Totaal100

30 M.A.S. - Tel. +32/(0) Vlaanderen Vakantieland Populatie en proefopzet 2.Resultaten 3. Conclusies

31 M.A.S. - Tel. +32/(0) Conclusies  De brochure Vlaanderen Vakantieland, de website en de specifieke acties zijn belangrijke hefbomen in het zoeken en vervolgens boeken van een verblijf in Vlaanderen.www.vlaanderenvakantieland.be  acties:  Hoge recall van de website (63 %).www.vlaanderen-vakantieland.be  Hoge recall van de specifieke mailings (19 tot 46 %).  Zeer goede redemptie (18,8 % (boekers) – 28,9 % (boekingen)), vergelijkbaar met  Grote verschillen in redemptie naargelang de specifieke ing (“Sokkie” scoort zeer goed, de verjaardagsmailing scoort gemiddeld).  Bereiken een iets minder oud publiek, met iets minder kinderen, en boeken frequenter een tweede verblijf.  Brochure  Hoge redemptie (28,1 % (boekers) – 38,4 % (boekingen) ), hoger dan in 2010 en qua boekingen het hoogste cijfer ooit.  Bereiken een ouder publiek, met iets minder kinderen, die meer voor de Groene Regio’s kiezen.

32 M.A.S. - Tel. +32/(0) Conclusies  De klassieke ‘POS’-kanalen (Dienst Toerisme, Post en ook Standaard Boekhandel) resorteren een significant beter effect dan de andere kanalen (wervingsmailing, Vlaanderen Vakantieland Weekend in Oostende en vakantiesalon).  Het macroproduct ‘Groene Regio’s’ blijft het topproduct.  Wat betreft de boekingen op basis van de brochure, zijn de uitgaven per persoon en per nacht 79€, dit is het hoogste cijfer ooit. De uitgaven per persoon en per nacht op basis van de acties/site zijn met 69€ daarentegen gedaald ten opzichte van vorige jaren.  Een overgrote meerderheid van de personen die een verblijf hebben geboekt zijn tevreden tot zeer tevreden, zowel de respondenten die via de brochure als de respondenten die o.b.v. de s/website geboekt hebben.  Het is onze aanbeveling om vooralsnog beide pistes (brochure én acties) open te houden en verder te exploiteren, ook al omdat ze verschillende groepen geïnteresseerden bereiken. Het zijn m.a.w. als het ware twee complementaire kanalen die elkaar zeker versterken.

33 M.A.S. - Tel. +32/(0) Conclusies  Tot slot kunnen we enkel maar aanbevelen om ook dit onderzoek in 2012 te hernemen gezien de interessante gegevens die dit onderzoek o.i. bieden. Een mogelijke interessante piste is het opvolgen van de ings relatief snel na het verzenden van de mailing.

34 M.A.S. - Tel. +32/(0) DANK U


Download ppt "Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000."

Verwante presentaties


Ads door Google