De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000."— Transcript van de presentatie:

1 Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000 Leuven +32 (0)16.22.69.67 – info@masresearch.be www.masresearch.be

2 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 2 Vlaanderen Vakantieland 2011 1.Populatie en proefopzet 2.Resultaten 3. Conclusies

3 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 3 Populatie en proefopzet Proefopzet =meten van redemptie van Vlaanderen Vakantieland op basis van : - Brochure Vlaanderen Vakantieland 2011 - Gerichte e-mail acties en website www.vlaanderen-vakantieland.bewww.vlaanderen-vakantieland.be

4 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 4 Populatie en proefopzet Populatie = GroepBrochure gekregen E-mail(s) gekregen Totaal aantal oorsprong 1+ - 52.651inspiratiefolder met antwoordstrook 2+ + 20.174inspiratiefolder met antwoordstrook 3+ + 16.535www.vlaanderen-vakantieland.be 4/5-+ 182.142www.vlaanderen-vakantieland.be www.vlaanderen-vakantieland.be of reeds van vroeger Tot (N)89.360218.851 271.502 Opzet : CATI (1, 2, 3); objectief = 1.500, gerealiseerd = 2.038 Online (2, 3, 4/5); objectief = 1.500, gerealiseerd = 2.602

5 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 5 Vlaanderen Vakantieland 2011 1.Populatie en proefopzet 2.Resultaten 3. Conclusies

6 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 6 Redemptie - brochure  Gewogen redemptie brochure = 28,1 % (basis = boekers) Redemptie in 2011 in vergelijking met 2000 t.e.m. 2010. Alle % zijn berekend op de respectievelijke subgroep (2000, 2001, …) telkens gelijk aan 100%.

7 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 7 Redemptie - brochure  Gewogen redemptie brochure = 38,4 % (basis = boekingen) Redemptie in 2011 in vergelijking met 2004 t.e.m. 2010. Alle % zijn berekend op de respectievelijke subgroep (2004, 2005, …) telkens gelijk aan 100%.

8 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 8 Redemptie - brochure  Gewogen redemptie brochure = 25.142 personen die een verblijf geboekt hebben = 34.290 boekingen Groep 1Groep 2Groep 3 Totaal Aantal (N)52.65120.17416.535 89.360 Redemptie (%)27,125,330,3 28,1 Aantal boekers (N)14.2825.1015.00725.142 Niettegenstaande het significant lager aantal brochures dat verspreid is geweest in vergelijking met 2010, is het aantal boekers amper gedaald (minus 815 in vergelijking met 2010). Het aantal boekingen daarentegen is gestegen (plus 2.507 in vergelijking met 2010) en dit dank zij het hoge redemptie% in 2011.

9 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 9 Redemptie - brochure  Redemptie i.f.v. de verschillende kanalen (1) CodeBasis Redemptie (% boekers) Redemptie (% boekingen) Dienst ToerismePOSD1134132,843,4 POSTPOSP1135931,537,9 Standaard BoekhandeùPOSSB1126923,333,2 WervingsmailingwervingWM1146821,424,8 Vl VakLnd WE OostendebeursVVW113810,5n.a. (1) VakantiesalonbeursVAK118416,721,4 Dienst Toerisme, Post en ook Standaard Boekhandel scoren significant beter dan de andere kanalen. (1) Te klein aantal boekers om het aantal boekingen zinvol te berekenen.

10 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 10 Redemptie - brochure  Redemptie i.f.v. de verschillende kanalen (2) CodeBasis Aantal in database (N) Aantal boekers (N) Dienst ToerismePOS D1134115.2214.999 POSTPOSP1135921.9146.898 Standaard BoekhandeùPOSSB1126916.7273.894 WervingsmailingwervingWM1146813.3972.863 Vl VakLnd WE OostendebeursVVW1138 944 99 VakantiesalonbeursVAK1184 3.231 539 Dienst Toerisme, Post en ook Standaard Boekhandel scoren significant beter dan de andere kanalen. (1) Te klein aantal boekers om het aantal boekingen zinvol te berekenen.

11 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 11 Redemptie – e-mail / website Ø Gewogen recall website = 62,9 % (2009 = 71,0 % - 2010 = 66,9 %) Groep 2Groep 3Groep 4/5Totaal Basis (N)2796031.1782.060 % herinnering49,871,563,062,9 Basis = alle respondenten. Alle % zijn berekend op de respectievelijke groep. Groep 2 + 3 = ook brochure gekregen, recall website = 62 % (gewogen) Groep 4/5 = geen brochure gekregen, recall website = 63 % (gewogen)

12 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 12 Redemptie – e-mail / website Ø Recall e-mailings = 19 tot 46 % (2007 : 45 tot 61 %) (2008 : 41 tot 61 %) (2009 : 36 tot 49 %) (2010 : 34 tot 59 %) Basis = alle respondenten.

13 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 13 Redemptie – e-mail / website Ø Recall e-mailings = 19 tot 46 % Groep 2Groep 3Groep 4/5Totaal Basis (N)2796031.1782.060 %% One-night-stad162319 Kids31322627 Sokkie 46554546 Keukengeweld 38453637 Totaal 100 Basis = alle respondenten. Alle % zijn berekend op de respectievelijke groep.

14 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 14 Redemptie – e-mail / website Ø Redemptie (boekers) op basis van de individuele e-mailings BasisPersonen die zich de mailing herinneren Alle personen (= effectieve redemptie) % (1) % (2) One-night-stad 5,9 1,1 Kids 3,7 1,0 Sokkie12,0 5,5 Keukengeweld 7,62,8 Totaal100 (1)in 2008 : van 8,8 tot 10,5 % (2) in 2008 : van 3,8 tot 5,6 % in 2009 : van 6,3 tot 10,8 % in 2009 : van 2,2 tot 5,2 % in 2010 : van 5,1 tot 8,2 %in 2010 : van 1,3 tot 4,1 %

15 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 15 Redemptie – e-mail / website Ø Verjaardagsmailing Basis Verjaardagsmailing Gemiddelde van de 4 andere mailings % % Recall32,3 34,8 Redemptie (boekers), basis = personen met recall 6,0 5,9 Redemptie (boekers) basis = alle personen 1,9 2,2 De verjaardagsmailing scoort ‘gemiddeld’. Dit komt ook door de hoge score van ‘Sokkie’ die deel uitmaakt van de 4 andere mailings. Corresponderend aantal boekers = 1.546

16 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 16 Redemptie – e-mail / website  Gewogen redemptie e-mail / website = 18,8 % (basis = boekers) (2008 = 21,6 %, 2009 = 17,9 %, 2010 = 19,1 %) = 28,9 % (basis = boekingen) (2008 = 31,4 %, 2009 = 25,3 %, 2010 = 28,5 %) = 41.132 personen die een verblijf geboekt hebben = 63.332 boekingen Groep 2Groep 3Groep 4/5 Totaal Aantal (N)20.17416.535182.142 218.851 Redemptie (%)33,325,617,3 18,8 Aantal boekers (N)6.7154.22631.55341.132 Groep 2 + 3 = ook brochure gekregen, redemptie = 28 % (gewogen) Groep 4/5 = geen brochure gekregen, redemptie = 17 % (gewogen)

17 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 17 Overzicht : Redemptie totaal Groep Brochure gekregen E-mail(s) gekregen Totaal aantal Redemptie (N) (boekers) Redemptie (N) (boekingen) 1+ -52.65114.28218.274 2+ +20.1745.9088.827 3+ +16.5354.6176.796 4/5- +182.14231.55348.556 Tot (N)89.360218.851271.50256.360 = 20,8 % 82.453 = 30,4 % 2010Tot (N)107.082246.769301.87759.662 = 19,8 % 83.633 = 27,7 % 2009Tot (N)108.769206.826270.81060.478 = 19,7 % 81.033 = 26,4 % Alle % zijn berekend op de respectievelijke groep

18 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 18 Redemptie – meerdere verblijven De personen die op basis van de e-mailings/website een verblijf zoeken, boeken frequenter een tweede verblijf in vergelijking met de boekers op basis van de brochure. (= idem aan 2007, 2008, 2009 en 2010) Op basis van ‘brochure’25,0 % Op basis van ‘e-mailings/website’36,2 % Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben

19 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 19 Samenstelling gezelschap – leeftijd (1) BROCHURE Relatief hoge leeftijd. Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben. (1) Leeftijd respondent Groep 1Groep 2Groep 3 Totaal 2011 Totaal 2010 %% % Respondent < 45 jaar7314 86 Respondent 45 – 54 jaar15826 1719 Respondent 55 – 59 jaar162819 16 Respondent 60 – 64 jaar212719 2123 Respondent 65 – 69 jaar18161116 Respondent > 70 jaar2319101922 Totaal100 Gemiddelde leeftijd (jaar)6162566061

20 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 20 Samenstelling gezelschap – leeftijd (1) E-MAILINGS / WEBSITE Respondenten zijn jonger, maar nog niet echt jong. Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben. (1) Leeftijd respondent e-mail/ website 2011 e-mail/ website 2010 Brochure 2011 Brochure 2010 %% Respondent < 45 jaar 151696 Respondent 45 – 54 jaar 28331719 Respondent 55 – 59 jaar 18 1916 Respondent 60 – 64 jaar 141223 Respondent 65 – 69 jaar14111516 Respondent > 70 jaar1191722 Totaal100 Gemiddelde leeftijd (jaar)56556061

21 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 21 Samenstelling gezelschap – leden BROCHURE Slechts 8 % met (klein)kinderen (is laagste % ooit). Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben. 20112010200920082007200620052004 %%%% als koppel met kinderen (t.e.m. 18 jaar) van het gezin 4,34,25,36.86.611.611.817.0 als éénouder met kinderen (t.e.m. 18 jaar) van het gezin 1,90,62,51.11.0 2.91.7 als koppel groutouders met kleinkinderen t.e.m. 18 jaar 1,45,21,81.2 1.52.05.8 als één grootouder met kleinkinderen (t.e.m.18 j) van gezin 0,60,00,20.00.60.81.15.1 als koppel zonder kinderen van het gezin 53,753,854,758.456.155.154.150.4 met vrienden/andere familie zonder kinderen van het gezin37,435,634,230.631.928.525.317.8 alleen, zonder kinderen of zonder anderen0,70,61,41.92.71.52.81.9

22 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 22 Samenstelling gezelschap – leden E-MAILINGS / WEBSITE 14,5 % met (klein)kinderen ! (= 2009 en 2008, maar > dan 2010) Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben. 2011201020092008 %% als koppel met kinderen (t.e.m. 18 jaar) van het gezin 8,65,910,912,1 als éénouder met kinderen (t.e.m. 18 jaar) van het gezin 0,30,0 1,1 als koppel groutouders met kleinkinderen tot en met 18 jaar 5,65,53,93,3 als één grootouder met kleinkinderen (t.e.m.18 j) van gezin 0,00,20,4 als koppel zonder kinderen van het gezin 51,248,851,350,0 met vrienden/andere familie zonder kinderen van het gezin34,038,731,331,8 alleen, zonder kinderen of zonder anderen0,30,92,21,3

23 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 23 Samenstelling gezelschap – grootte De gemiddelde gezins-/groepsgrootte verblijven o.b.v. brochure 2011 = 2010, 09 en 08. De gemiddelde gezins-/groepsgrootte verblijven o.b.v. e-mail/website 2011 = 2010. Is opnieuw iets groter dan de gezins-/groepsgrootte o.b.v. brochure. Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben. BrochureE-mail/site Gemiddelde GROEPSgrootte3,94,5 GROEP : % met 1-2 personen5954 Gemiddelde GEZINSgrootte2,42,7

24 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 24 Verblijfsduur BROCHURE = E-MAIL / SITE = 2010, 2009, 2008 en vorige Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben. BrochureE-mail/site % met 1-2 nachten5657 Gemiddelde verblijfsduur2.72.9

25 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 25 Macro-product Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben. 11 e-mail 11 brochure 10 e-mail 10 brochure 09 e-mail 09 brochure 08 e-mail 08 brochure 07 e-mail 07 brochure 0605040302 %%%%%%%% Kust 23221727292521233332 35 3949 Groene regio’s 667372666065697057626058545241 Kunststeden 114 7 10 7 69711910 Via brochure : aandeel groene regio’s  en kust en kunststeden . Via e-mail/website : aandeel groene regio’s  en kust 

26 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 26 Budget O.b.v. brochure : de uitgaven  O.b.v. e-mail/website : de uitgaven  Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben. Dit betreft de enige of belangrijkste vakantie Brochure 2011 Brochure 2010 Brochure 2009 Brochure 2008 Brochure 2007 Per reizend gezin (€) 395341380330342 Per persoon en per nacht (€) 7968717274 e-mail/site 2011 e-mail/site 2010 e-mail/site 2009 e-mail/site 2008 e-mail/site 2007 Per reizend gezin (€) 417455383349385 Per persoon en per nacht (€) 6982727078

27 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 27 Tevredenheid met het verblijf Met een gemiddelde scores van 8,6 (o.b.v. brochure) en 8,5 (o.b.v. e-mails/website) op een schaal van 0 tot 10 zijn de gemiddelde verblijfstoeristen doorgaans (zeer) tevreden over hun verblijf. Slechts een kleinere minderheid geeft een lagere score dan 8. Basis = alle personen die een verblijf geboekt hebben (brochure = 559, e-mail/web = 285)

28 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 28 Brochure : redenen om aan te bevelen 98 % zou de brochure aanbevelen. Deze brochure wordt op de eerste plaats aanbevolen om een hotel te kiezen of een overnachting te zoeken. Basis = 100 % = alle personen die de brochure aanbevelen, meerdere anwoorden mogelijk. Boekers Niet-Boekers Basis (N)560 1.478 % % Om een hotel te kiezen of een overnachting te zoeken.84 62 Om een daguitstap te maken.40 45 Voor informatie over een bepaalde streek.5256 Voor informatie over activiteiten die je kunt doen zoals bvb. wandelen of fietsen.6049 Om te gebruiken voor iets anders dan toerisme / of...65 Totaal100

29 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 29 Site : redenen om aan te bevelen 97 % zou de site aanbevelen. Deze site wordt (bij de boekers) op de eerste plaats aanbevolen om een hotel te kiezen of een overnachting te zoeken. Basis = 100 % = alle personen die de site aanbevelen, meerdere antwoorden mogelijk. BoekersNiet-Boekers Basis (N)2851.028 % Om een hotel of een overnachting te kiezen.8252 Om een daguitstap te maken.4255 Voor informatie over een bepaalde streek.6968 Voor informatie over activiteiten die je kunt doen zoals bvb. wandelen of fietsen.7061 Om te gebruiken voor iets anders dan toerisme / of...117 Totaal100

30 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 30 Vlaanderen Vakantieland 2008 1.Populatie en proefopzet 2.Resultaten 3. Conclusies

31 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 31 Conclusies  De brochure Vlaanderen Vakantieland, de website www.vlaanderenvakantieland.be en de specifieke e-mailacties zijn belangrijke hefbomen in het zoeken en vervolgens boeken van een verblijf in Vlaanderen.www.vlaanderenvakantieland.be  E-mailacties:  Hoge recall van de website www.vlaanderen-vakantieland.be (63 %).www.vlaanderen-vakantieland.be  Hoge recall van de specifieke mailings (19 tot 46 %).  Zeer goede redemptie (18,8 % (boekers) – 28,9 % (boekingen)), vergelijkbaar met 2010.  Grote verschillen in redemptie naargelang de specifieke e-mailing (“Sokkie” scoort zeer goed, de verjaardagsmailing scoort gemiddeld).  Bereiken een iets minder oud publiek, met iets minder kinderen, en boeken frequenter een tweede verblijf.  Brochure  Hoge redemptie (28,1 % (boekers) – 38,4 % (boekingen) ), hoger dan in 2010 en qua boekingen het hoogste cijfer ooit.  Bereiken een ouder publiek, met iets minder kinderen, die meer voor de Groene Regio’s kiezen.

32 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 32 Conclusies  De klassieke ‘POS’-kanalen (Dienst Toerisme, Post en ook Standaard Boekhandel) resorteren een significant beter effect dan de andere kanalen (wervingsmailing, Vlaanderen Vakantieland Weekend in Oostende en vakantiesalon).  Het macroproduct ‘Groene Regio’s’ blijft het topproduct.  Wat betreft de boekingen op basis van de brochure, zijn de uitgaven per persoon en per nacht 79€, dit is het hoogste cijfer ooit. De uitgaven per persoon en per nacht op basis van de e-mailacties/site zijn met 69€ daarentegen gedaald ten opzichte van vorige jaren.  Een overgrote meerderheid van de personen die een verblijf hebben geboekt zijn tevreden tot zeer tevreden, zowel de respondenten die via de brochure als de respondenten die o.b.v. de e-mails/website geboekt hebben.  Het is onze aanbeveling om vooralsnog beide pistes (brochure én e-mailacties) open te houden en verder te exploiteren, ook al omdat ze verschillende groepen geïnteresseerden bereiken. Het zijn m.a.w. als het ware twee complementaire kanalen die elkaar zeker versterken.

33 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 33 Conclusies  Tot slot kunnen we enkel maar aanbevelen om ook dit onderzoek in 2012 te hernemen gezien de interessante gegevens die dit onderzoek o.i. bieden. Een mogelijke interessante piste is het opvolgen van de e-mailings relatief snel na het verzenden van de mailing.

34 M.A.S. - Tel. +32/(0)16.22.69.67 - info@masresearch.be - www.masresearch.be - 34 DANK U


Download ppt "Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000."

Verwante presentaties


Ads door Google