De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

St. Elisabeth Ziekenhuis Lenig en Lief 2 februari 2011 Marcel Visser.

Verwante presentaties


Presentatie over: "St. Elisabeth Ziekenhuis Lenig en Lief 2 februari 2011 Marcel Visser."— Transcript van de presentatie:

1 St. Elisabeth Ziekenhuis Lenig en Lief 2 februari 2011 Marcel Visser

2 Elisabeth in cijfers medewerkers 200 vrijwilligers 170 medisch specialisten 125 arts-assistenten 75 co-assistenten budget € 220 miljoen

3 Uitdagingen Marktwerking/ onderscheidend vermogen Financiële druk Personele krapte

4 Strategisch beleidsplan Neuro/ trauma/ acuut Kwaliteit & Veiligheid Lenig Lief

5 Lean Elisabeth

6 Lean filosofie Kleine stapjes Werkvloer als basis Medewerkers drager Alle processen

7 Neurochirurgie

8 40 min min 78 min 4–85 min

9

10 Poli Neurologie, EZ

11

12 Aansturing Raad van Bestuur V-team Leancoaches Leanteams

13 Achmea / EZ Website met weblog: Onderzoek (RuG, EUR)

14

15

16 Waarom Lief Ziekenhuis? Aandacht voor de patiënt “Ik besef nu pas dat we gaandeweg iets kwijtgeraakt zijn.” (verpleegkundige EZ)

17 Hoe doen we dat? Leergemeenschappen Onderzoek SEH/ UvT Werkgroep Opgeknapte EZ-ers Ambassadeurs Fundraising/ campagne Toolbox

18 Lerende gemeenschappen Oncologie  Ervaringen van patiënten: spiegelgesprek  Geschreven bronnen: klachtenbrieven + opname- ervaring  Observeren balieverkeer H1 Neurologie  Casuïstiek ‘lastige patiënt’ van arts-assistenten  Interviews ‘lastige patiënt’ door verpleegkundigen

19 Spoedeisende hulp EZ Hoe ervaren patiënten hun bezoek aan de SEH? Etnografisch onderzoek: meelopen, observeren, interviewen Oktober 2010 – Maart 2011 Resultaten:  Eindrapport t.b.v. SEH: discussie + verbeteren

20 Werkgroep Opgeknapte EZ’ers Verpleegkundigen die in EZ zijn opgenomen geweest Wat betekent opname voor hun ideeën over goede zorg en voor de praktijk?

21 Ambassadeurs Elke twee maanden Ongeveer 50 ambassadeurs Doel: klankbord en uitdragen

22 Toolbox Introductie en uitleg programma Afdelingspamflet “Lieve patiëntenzorg” Uitvragen van een casus/klacht Moreel beraad Begeleiding op teamdagen Toekomst E-learning Spel

23 Overig Platform zorgzaamheid CZ in oprichting Verpleegkundig symposium Lief en Lenig zorgeenheid Orthopedie, 30 november 2010 Congres Menslievende Zorg, “Op zoek naar de lol in je werk?”, een andere manier van kijken, leren en doen, 14 maart 2011

24 Goede zorg Nadere specificaties  Probaat  Adequaat  Veilig  Transparant  Praktisch wijs  Aansluitend  Erkennend  Relatie-gestuurd  Afgestemd  Perspectief wisselend  Receptie- gericht  Ervaren baat  Weldadig  Hartelijk  Respecterend (kracht & kwetsbaarheid)  Zinvol

25 Goede zorg Tegendelen van goede zorg zijn dus bijv... Knoeiwerk Onverant-woord Mismatch Ongepast Gewelddadig Achteloos Zelfreferen-tieel Koud Kwetsend

26 Lenig en Lief Kwaliteitsgedreven Gescheiden trajecten (aanpak) Raken inhoudelijk Klantwaarde als vertrekpunt Kleine stapjes / simpel Werkvloer als basis Medewerkers drager Alle processen

27 Voorbeelden Don’t call us, we call you Krantje Fruit op balie Klachten: u wilt toch …

28 Resultaten Lief: Patiënttevredenheid Meetinstrumenten ontwikkelen Lean: Capaciteitsverhoging Kortere doorlooptijd Minder m²

29 Boodschap Begin bij jezelf Geen adviseurs Q, doelmatigheid Breed pallet interventies Medewerkers zijn drager Cultuur/ waarden, geen ‘project’ Beweging, geen cursus Investeren in tools (opleiden) Continu en duurzaam (LT)

30 Vragen?

31 Stelling Gastvrije zorg kun je niet plannen

32 Stelling Cliëntgericht handelen en efficiënt aansturen gaan niet samen

33 Stelling Het welbevinden van de cliënt is de verantwoordelijkheid van de zorgverlener, niet van de facilitaire medewerkers


Download ppt "St. Elisabeth Ziekenhuis Lenig en Lief 2 februari 2011 Marcel Visser."

Verwante presentaties


Ads door Google