De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘Writing Aid Dutch’ A digital writing tool for university and college students Lieve De Wachter & Margot D’Hertefelt Leuven Language Institute, KU Leuven.

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘Writing Aid Dutch’ A digital writing tool for university and college students Lieve De Wachter & Margot D’Hertefelt Leuven Language Institute, KU Leuven."— Transcript van de presentatie:

1 ‘Writing Aid Dutch’ A digital writing tool for university and college students Lieve De Wachter & Margot D’Hertefelt Leuven Language Institute, KU Leuven

2 Overview workshop 1. Student writing 2. The development of appropriate writing support Educational practice and didactic methods Writing assistance systems ‘Writing Aid Dutch’ 3. Conclusion lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

3 Overview workshop 1. Student writing 2. The development of appropriate writing support Educational practice and didactic methods Writing assistance systems ‘Writing Aid Dutch’ 3. Conclusion lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

4 Student writing in Dutch Met dit citaat bekritiseert Edmund Burke dus vanuit een sterk conservatief standpunt de Franse Revolutie, omdat hij ervan overtuigd is dat orde van fundamenteel belang is en de Revolutie deze zowel methodologisch als ideologisch aan z’n laars lapt, enerzijds doordat ze geen gebruik maakt van geleidelijke veranderingen, maar van een brute opstand die de gekende instellingen radicaal en bruusk wil omverwerpen, anderzijds doordat ze zich losmaakt van het klassieke, traditionele kader dat volgens conservatieven de nodige orde schept in het menselijk leven. = one sentence lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

5 Student writing in Dutch Met dit citaat bekritiseert Edmund Burke dus vanuit een sterk conservatief standpunt de Franse Revolutie, omdat hij ervan overtuigd is dat orde van fundamenteel belang is en de Revolutie deze zowel methodologisch als ideologisch aan z’n laars lapt, enerzijds doordat ze geen gebruik maakt van geleidelijke veranderingen, maar van een brute opstand die de gekende instellingen radicaal en bruusk wil omverwerpen, anderzijds doordat ze zich losmaakt van het klassieke, traditionele kader dat volgens conservatieven de nodige orde schept in het menselijk leven. Informal, figurative language use aan zijn laars lappen: “ignore something, not bother oneself about something” lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

6 Student writing in Dutch Edmund Burke was een conservatieve Ierse denker, zijn boek 'Reflections on the Revolution in France‘ vormde de basis voor de antirevolutionaire ideëen. Eeuwenlang vonden bepaalde personen de maatschappelijke orde min of meer vanzelfsprekend. lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

7 Student writing in Dutch Edmund Burke was een conservatieve Ierse denker, zijn boek 'Reflections on the Revolution in France‘ vormde de basis voor de antirevolutionaire ideëen. Eeuwenlang vonden bepaalde personen de maatschappelijke orde min of meer vanzelfsprekend. Spelling correct form: ideeën (“ideas”) lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

8 Student writing in Dutch Edmund Burke was een conservatieve Ierse denker, zijn boek 'Reflections on the Revolution in France‘ vormde de basis voor de antirevolutionaire ideëen. Eeuwenlang vonden bepaalde personen de maatschappelijke orde min of meer vanzelfsprekend. Spelling correct form: ideeën (“ideas”) Vague word bepaalde: “certain” lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

9 Student writing in Dutch Vele Fransen waren toen ontevreden over het conservatief absolutisme en door de niet al te beste economische toestand, voeg hier nog het verlichtingsdenken aan toe, dat onder andere de rede, vooruitgangsgeloof, de wetenschap en de scheiding der machten als idealen had, en je hebt de perfecte basis voor de Franse revolutie. Deze wou de gevestigde orde grondig veranderen en breken met het verleden. lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

10 Student writing in Dutch Vele Fransen waren toen ontevreden over het conservatief absolutisme en door de niet al te beste economische toestand, voeg hier nog het verlichtingsdenken aan toe, dat onder andere de rede, vooruitgangsgeloof, de wetenschap en de scheiding der machten als idealen had, en je hebt de perfecte basis voor de Franse revolutie. Deze wou de gevestigde orde grondig veranderen en breken met het verleden. Subjective “and you have a perfect starting point for the French Revolution” lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

11 Student writing in Dutch Vele Fransen waren toen ontevreden over het conservatief absolutisme en door de niet al te beste economische toestand, voeg hier nog het verlichtingsdenken aan toe, dat onder andere de rede, vooruitgangsgeloof, de wetenschap en de scheiding der machten als idealen had, en je hebt de perfecte basis voor de Franse revolutie. Deze wou de gevestigde orde grondig veranderen en breken met het verleden. Subjective “and you have a perfect starting point for the French Revolution” Incorrect reference word die (“that”) instead of deze (“this”) lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

12 Student writing in Dutch Vele Fransen waren toen ontevreden over het conservatief absolutisme en door de niet al te beste economische toestand, voeg hier nog het verlichtingsdenken aan toe, dat onder andere de rede, vooruitgangsgeloof, de wetenschap en de scheiding der machten als idealen had, en je hebt de perfecte basis voor de Franse revolutie. Deze wou de gevestigde orde grondig veranderen en breken met het verleden. Subjective “and you have a perfect starting point for the French Revolution” Incorrect reference word die (“that”) instead of deze (“this”) lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be Incorrect verb form wilde

13 Student writing in Dutch Zo hebben we voorbeelden als het oprichten van de Nationale Vergadering door de 3 e stand, als de Verklaring van de Rechten van de Mens en van de Burger, scheiding tussen kerk en staat, …. lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

14 Student writing in Dutch Zo hebben we voorbeelden als het oprichten van de Nationale Vergadering door de 3 e stand, als de Verklaring van de Rechten van de Mens en van de Burger, scheiding tussen kerk en staat, …. Personal pronoun “we” lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

15 Student writing in Dutch Zo hebben we voorbeelden als het oprichten van de Nationale Vergadering door de 3 e stand, als de Verklaring van de Rechten van de Mens en van de Burger, scheiding tussen kerk en staat, …. Personal pronoun “we” Nominalisation (het + infinitive) het oprichten = “the setting up / the founding” lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

16 Student writing in general “Computers science graduates lack written communication skills crucial to success in the workplace.” (Dugan & Polanski, 2006) “A range of studies from North America and the United Kingdom have demonstrated that this demand for graduates with excel-lent written skills is not confined to New Zealand but is a global concern [...] and applies to students in all disciplines, from accounting to social work [...].” (Gray, Emerson & MacKay, 2005) “Writing reader-friendly text, however, is challenging due to the difficulty in recognizing problems in one’s own writing”. (Kinnunen et al., 2012) “Even among students who are native speakers of English, writing skills are frequently poor.” (Napolitano & Stent, 2009) “The literature is filled with concerns over the communication skills of computer science majors.” (Taylor & Paine, 1993) lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

17 Student writing in general “Indeed, young people who do not have the ability to transform thoughts, experiences, and ideas into written words are in danger of losing touch with the joy of inquiry, the sense of intellectual curiosity, and the inestimable satisfaction of acquiring wisdom that are the touchstones of humanity.” (Graham & Perin, 2007) “Society nowadays is focused on communication and technology and therefore we are required to have developed language skills. In education, moreover, language is the most important guarantee for learning.” (Van den Branden, 2010) lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

18 Student writing in Dutch Many students at Flemish and Dutch universities/colleges experience problems with academic writing ( Berckmoes et al. 2010; Bonset 2010; De Wachter & Heeren 2011; De Vries & Van der Westen 2008; Peters & Van Houtven 2010; Smet et al. 2010) Irrespective of education / courses that students follow (Needs analyses) 1. Structure and cohesion 2. Academic style 3. Spelling lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

19 Student writing in Dutch Paradoxes on student level o Knowing // Doing o From explanation/exercises to writing assignment = difficult transfer Challenges on teacher level o Correction of writing assignments = labour-intensive o Often same mistakes = frustrating, time-consuming lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

20 Student writing in Dutch Strong need for writing support for students for teachers continuous individualized focus on the writing process encouragement autonomy and responsibility stimulation students’ self- learning process making feedback more efficient lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

21 Overview workshop 1. Student writing 2. The development of appropriate writing support Educational practice and didactic methods Writing assistance systems ‘Writing Aid Dutch’ 3. Conclusion lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

22 (1) Educational practice and didactic methods Educational practice: Writing centers Extra writing classes Writing workshops Learning paths Electronic learning platforms Writing assistance systems... Different didactic methods/approaches: Collaborative writing Peer feedback Observational learning Brainstorming... lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

23 (1) Educational practice and didactic methods Educational practice: Writing centers Extra writing classes Writing workshops Learning paths Electronic learning platforms Writing assistance systems... Different didactic methods/approaches: Collaborative writing Peer feedback Observational learning Brainstorming... lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

24 (2) Writing assistance systems Automatic Semi-automatic Grading No grading Focused on L2 Focused on L1 Product-oriented Process-oriented Primary education Secondary education Higher education Style/form Content Online, web-based Software Quantitative feedback Qualitative feedback lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

25 (2) Writing assistance systems Scientific Writing Assistant (SWAN) lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

26 Markin lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

27 After The Deadline After the deadline lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

28 Language Tool lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

29 WriteToLearn lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

30 Spell Check Plus lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

31 SOS-French

32 (2) Writing assistance systems Many writing aids! + often provide students with useful information feedback on style, grammar and spelling attractive, clear lay-out user-friendly sometimes for free - L2 mistakes instead of more advanced writers’ problems free systems give rather limited feedback feedback: too much information (overwhelming) time-consuming often not enough focus on process lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

33 What makes a writing tool ‘good’? (for our purposes) Correction of students’ mistakes or not? Directive feedback or general information? Evaluation (marks,...) or not? Elaborate or concise feedback? Feedback on content, form or both? Analysis in steps, or all at once? Focus on process or product? lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

34 (3) ‘Writing Aid Dutch’ Students experience problems with writing Teachers’ challenges o Workload  lack of time o Students make same mistakes over and over again o Transfer does not work 1. Structure and cohesion 2. Academic style 3. Spelling lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

35 (3) ‘Writing Aid Dutch’ Development of online consultant writing tool ‘Writing Aid Dutch’ o OOF-project (‘Onderwijsontwikkelingsfonds’) o Leuven Language Institute, KU Leuven o 3 partners of KU Leuven Association HUB, KaHo Sint-Lieven, KHLim lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

36 ‘Writing Aid Dutch’ http://ilt.kuleuven.be/schrijfhulp lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

37 Underlying system: databases

38

39 Spelling check

40 Future work

41 Future work: teacher component lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

42 Future work: effect study Theoretically sound but also practically feasible How could we organize this? lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be Online questionnaire: students’ experiences and opinions

43 Future work: effect study At three institutions (n = number of students) Total number of students: Students: o from different faculties o native speakers of Dutch n = 20 n = 60 lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

44 Experimenting with ‘Writing Aid Dutch’ http://ilt.kuleuven.be/schrijfhulp username: iltschrijfhulp10 password: gT3n4Pzz lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

45 Overview workshop 1. Student writing 2. The development of appropriate writing support Educational practice and didactic methods Writing assistance systems ‘Writing Aid Dutch’ 3. Conclusion lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

46 Conclusion Integration of strong pedagogic approach in an online writing aid: o process-oriented o individual o contextualized o raises awareness on frequent writing issues o stimulation of autonomy and responsibility o encouragement of self-learning lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be

47 Questions? Lieve De Wachter Instituut voor Levende Talen, KU Leuven Dekenstraat 6 3000 Leuven, Belgium lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be Margot D’Hertefelt Instituut voor Levende Talen, KU Leuven Dekenstraat 6 3000 Leuven, Belgium margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be lieve.dewachter@ilt.kuleuven.be margot.dhertefelt@ilt.kuleuven.be


Download ppt "‘Writing Aid Dutch’ A digital writing tool for university and college students Lieve De Wachter & Margot D’Hertefelt Leuven Language Institute, KU Leuven."

Verwante presentaties


Ads door Google