De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Infosessie tolerantiesysteem en (niet-) bindend studieadvies rechten februari 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Infosessie tolerantiesysteem en (niet-) bindend studieadvies rechten februari 2013."— Transcript van de presentatie:

1 Infosessie tolerantiesysteem en (niet-) bindend studieadvies rechten februari 2013

2 2 1. (Niet-) bindend studieadvies 2. Tolerantiesysteem 3. Tegenvallende resultaten, wat nu? 4. Waar en bij wie kan ik terecht?

3 3 1. Niet-bindend studieadvies

4 Niet-bindend studieadvies te zien in studievoortgangsdossier in KU Loket Tekst = “Beste student, je cumulatieve studie-efficiëntie binnen deze opleiding ligt op dit moment lager dan 60%. Dat wil zeggen dat je het risico loopt om op het einde van dit academiejaar een bindend studieadvies te krijgen. Een bindend studieadvies krijg je wanneer je geen 50% CSE haalt. Je krijgt dan volgende bindende voorwaarde opgelegd: op het einde van het volgende academiejaar moet je wel een CSE van ten minste 50% behaald hebben. Je CSE ligt lager dan 60% maar je kan in het volgende semester nog veel ophalen. Het is misschien wel nuttig over een aantal zaken na te denken. Om je hierbij te helpen zal je binnenkort uitgenodigd worden door je facultaire studietrajectbegeleider” 4

5 5 1. Bindend studieadvies

6 6 Voorbeeld A

7 7

8 8 In september behaalt Sam volgende scores: Inleiding in de rechtswetenschap (9 stp): 8/20 Fundamentele wijsbegeerte (6 stp): 9/20 Economie (7 stp): 8/20 Verbintenissenrecht (7 stp): 10/20 = credit Publiekrecht I. Staats- en administratief recht (10 stp): 7/20  Extra credit van 7 stp.  CSE over het hele academiejaar: ( ) / ( ) = 28 / 60 = 47 %.  Sam krijgt een bindend studieadvies. In het volgende academiejaar moet zijn CSE ten minste 50 % zijn om verder te mogen studeren aan de KU Leuven.

9 9 Voorbeeld A1 Academiejaar 2 ( ) : SITUATIE 1 Resterende vakken uit fase 1 = 32 stp En vult aan tot 60 stp met 28 stp uit fase 2 Sam slaagt op alle (32) stp uit fase 1 en op 9 stp uit fase 2 Zijn CSE: o 28 stp verworven in academiejaar (32+9) stp verworven in academiejaar 2 = 69 stp o 60 stp opgenomen in academiejaar stp opgenomen in academiejaar 2 = 120 stp o 69 / 120 = 58%  Sam heeft dus voldaan aan de bindende voorwaarde. Hij mag verder studeren aan de KU Leuven.

10 10 Voorbeeld A2 Academiejaar 2 ( ) : SITUATIE 2 Resterende vakken uit fase 1 = 32 stp En vult aan tot 60 stp met 28 stp uit fase 2 Sam slaagt op 20 stp uit fase 1 en op 4 stp uit fase 2 Zijn CSE: o 28 stp verworven in academiejaar (20 + 4) stp verworven in academiejaar 2 = 52 stp o 60 stp opgenomen in academiejaar stp opgenomen in academiejaar 2 = 120 studiepunten o 52 / 120 = 43%  Sam voldoet niet aan de bindende voorwaarde. Hij mag niet verder studeren aan de KU Leuven.

11 Voorbeeld B Stel dat Sam in het eerste jaar geen credits verwerft; hij slaagt voor geen enkel vak. Zijn CSE is dan 0% (0/60). Het volgende jaar neemt Sam opnieuw alle vakken van de eerste fase op. Hij MOET dan voor ALLE vakken slagen om 50% CSE te behalen. (0+60)/(60+60)= 50% CSE Hij moet ook voldoende stp opnemen om 50% CSE te kunnen halen. (0+40)/(60+40)= 40% CSE

12 Samenvatting

13 2. Tolerantiesysteem Tolerantiekrediet: max. 10% van aantal opgenomen studiepunten van het programma Bv. Bachelorprogramma = 180 studiepunten, tolerantiekrediet = 18 studiepunten UITZONDERING! Starters: beschikbaar tolerantiekrediet = 12 studiepunten 13

14 2. Tolerantiesysteem Wanneer mag je toleranties inzetten? o cumulatieve studie-efficiëntie (CSE) van ten minste 50% o 8/20 of 9/20 Niet in januari, wel in juni of september: o tolerantiekrediet sparen o beste resultaat o leerkrediet o cumulatieve studie-efficiëntie optrekken

15 Tolerantiekrediet sparen Aan de studenten in de eerste fase van hun bacheloropleiding wordt meestal afgeraden om toleranties in te zetten. Zet GEEN toleranties in na juni. Overweeg je toch om een tolerantie in te zetten, contacteer dan je studietrajectbegeleider.

16 Beste resultaat Indien je een tolereerbare onvoldoende opnieuw aflegt, wordt het beste resultaat binnen het academiejaar behouden en wordt dit resultaat in rekening gebracht voor de percentageberekening. Voorbeeld 1: o In januari scoort Sofia een 8/20 voor Inleiding tot de rechtswetenschap o Ze besluit om in september opnieuw examen af te leggen. o In september scoort ze 6/20. o Haar definitieve resultaat voor dit academiejaar is 8/20  als Sofia voldoende tolerantiekrediet heeft en haar cumulatieve studie- efficiëntie hoger ligt dan 50 %, kan ze hiervoor een tolerantie inzetten.

17 17 Meer informatie over je cumulatieve studie-efficiëntie, je (niet)-bindend studieadvies, je beschikbaar toleratiekrediet,… vind je in je studievoortgangsdossier in KU Loket. Je vindt daar ook de naam van de studietrajectbegeleider: - Michaël Bauwens: bachelorstudenten eerste fase AAA – GEZ - Michelle Daelemans: bachelorstudenten eerste fase GFA – SMZ + bachelorstudenten tweede en derde fase - Valerie Reekmans: bachelorstudenten eerste fase SNA– ZZZ

18 18 3. Tegenvallende resultaten, wat nu? Mogelijke pistes: A. “ik doe zeker verder in deze richting” B. “ik ga zeker stoppen of veranderen van richting” C. “ik heb er geen idee van wat ik nu best doe”

19 19 3. Tegenvallende resultaten, wat nu? Welke beslissing nemen? o Oorzaken tegenvallende resultaten Voor je studies Secundair onderwijs-loopbaan Voorkennis Studiekeuze Tijdens je studies Inzet en studieaanpak Capaciteiten: te moeilijk? Interesse Stress + Faalangst Andere (gezondheid, persoonlijke problemen, praktisch…) Wees eerlijk t.o.v. jezelf!

20 3. Tegenvallende resultaten, wat nu? o Welke elementen spelen rol in beslissing? Studie- en studentgerelateerde elementen !!! vb. capaciteiten, motivatie, inzet, slaagkans, draagkracht, … Onderwijstechnische elementen vb. gevolgen voor leerkrediet, studietoelage, CSE, TK, … Wees realistisch Beslissing genomen : o Hoe ga ik dat tweede semester aanpakken?

21 21 A. ‘ Ik doe zeker verder in deze richting’ To do Hoe ga ik het beter aanpakken, wat zijn mijn werkpunten? o STUVA Aanspreekpunt: o Studietrajectbegeleider voor studietraject/studiemethode (spreekuren op inschrijftoepassing monitoraat: ) o Monitor voor vakinhoudelijke vragen/studiemethode (afspraak via )

22 22 B. ‘Ik ga stoppen of veranderen van richting’ Belangrijke overwegingen Goede reden voor stoppen of heroriënteren? Nu of in september? Hoe kies ik voor nieuwe studierichting? Werkpunten in nieuwe studierichting?

23 23 B. ‘Ik ga stoppen of veranderen van richting’ To do Stoppen : o Wel/niet uitschrijven op de Studentenadministratie (Universiteitshal, Naamsestraat 22) o Recuperatie deel inschrijvingsgeld bij uitschrijving tot en met 28 februari 2013 Heroriënteren binnen KU Leuven: tot en met 28 februari 2013 o Toelating nieuwe opleiding o Uitschrijven/inschrijven op studentenadministratie Heroriënteren buiten KU Leuven: o Toelating/mogelijkheden nieuwe opleiding o Uitschrijven op studentenadministratie KU Leuven o Inschrijven in nieuwe instelling

24 B. ‘Ik ga stoppen of veranderen van richting ’ Neem zeker contact op met je studietrajectbegeleider: (spreekuren op inschrijftoepassing monitoraat: Dienst Studieadvies: o Workshop heroriëntering “Het kompas weer in de juiste richting” o Individueel advies 24

25 25 B. ‘Ik ga stoppen of veranderen van richting’ Gevolgen Gevolgen van stoppen of heroriënteren voor leerkrediet, kinderbijslag, studietoelage : In de nieuwe richting komt de teller voor je CSE terug op nul te staan Belangrijk voor studenten die nu BS hebben!

26 26 C. ‘Ik heb er geen idee van wat ik nu best doe’ To do Bespreek je situatie met iemand uit je omgeving, met je studietrajectbegeleider en/of met een adviseur van de centrale Dienst Studieadvies

27 27 4. Waar en bij wie kan ik terecht? 1. Studieplanning en – methode o studietrajectbegeleider (spreekuren op inschrijftoepassing monitoraat: Maak gebruik van de STUVA – vragenlijst op Toledo. Je krijgt een analyse van je sterke en minder sterke punten op het vlak van studievaardigheden. Print de resultaten uit en neem ze mee naar je afspraak o brochures Studieplanning en Studiemethode te verkrijgen bij de Dienst Studieadvies o Dienst Studieadvies

28 28 4. Waar en bij wie kan ik terecht? 2. Vakinhoudelijke ondersteuning o nabespreking en inzage van examens bij verantwoordelijke docenten: algemeen/examens/nabesprekingexamenjan.pdf o vakmonitor (afspraak via )

29 29 4. Waar en bij wie kan ik terecht? 3. Aanpassingsproblemen, psychische problemen, faalangst, sociale problemen, functiebeperkingen... – Dienst Studieadvies – Via contactformulier op de website – Sociale Dienst – Vrij spreekuur elke namiddag – MPTC Medisch en Psychotherapeutisch Centrum – Na afspraak – Cel Studeren met een functiebeperking – Na afspraak Al deze diensten zitten onder het dak van Studentenvoorzieningen Van Dalecollege, Naamsestraat 80.

30 30 Websites Heroriënteren of stopzetten van studies: gevolgen o o begeleiding/index (facultaire pagina) begeleiding/index Diplomaruimte (CSE, toleranties,..) o o begeleiding/tolerantie_slaagcriteria (facultaire pagina) begeleiding/tolerantie_slaagcriteria Leerkrediet o Opleidingsaanbod o (K.U.Leuven) o (Vlaanderen) o (Vlaanderen) Studentenvoorzieningen K.U.Leuven o


Download ppt "Infosessie tolerantiesysteem en (niet-) bindend studieadvies rechten februari 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google