De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van de radio “van mijn ouders” naar “mijn” radio 11/02/2009 – Jan Knudde – ROOS dagen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van de radio “van mijn ouders” naar “mijn” radio 11/02/2009 – Jan Knudde – ROOS dagen."— Transcript van de presentatie:

1 Van de radio “van mijn ouders” naar “mijn” radio 11/02/2009 – Jan Knudde – ROOS dagen

2 Opdracht Beheersovereenkomst : “VRT moet zoveel mogelijk Vlamingen bereiken” Vijf radiostations : Radio 1, Radio 2, MNM (Donna), Studio Brussel, Klara

3

4 plezier 15.4% genieten 14.5 % huiselijkheid 22.3% vertrouwen 15 % verdieping 19.2 % avontuur 13.6%

5 plezier 15.4% genieten 14.5 % huiselijkheid 22.3% vertrouwen 15 % verdieping 19.2 % avontuur 13.6% Ideale positie van de radionetten op de mediakaart (PPM) 8-10 % % % 9-12 % 2-3 %

6 Wie zijn ze? Huiselijkheid : 45+, huisvrouwen en gepensioneerden (+50%) media : brengt mensen dichterbij, contact met omgeving, gezellig, familiaal, meezijn Vertrouwen : 65+ (40%) media : routine, meelevend, nostalgie, familiaal, zekerheid en duidelijkheid

7 Wie zijn ze? Meer weten : mannelijker, alle leeftijden, media : bijleren, uitblinken, bron van info, zekerheid en duidelijkheid Genieten : 63% vrouwen, middelleeftijden, media : familiaal, meeslepen met gevoelens, zichzelf verwennen, gezellig, ontsnappen

8 Het antwoord Radio 2 “altijd dicht bij jou” Regio Brede, eerder nostalgische muziekmix Steek er wat van op

9 Het resultaat Plusminus 30% marktaandeel Anderhalf miljoen Vlamingen = dagbereik Lange luisterduur + 4 uur …maar…

10 Alarm

11 dalend marktaandeel –Bereikverlies –Vooral op het werk Veroudering –60% = 50+ –35% = 65+ Toenemende concurrentie –Radio Nostalgie –4FM –Q-music –Donna

12 Analyse “metaalmoeheid” op prime time programma’s Content + aanpak te weinig geëvolueerd Muzieklijn Gebrek aan ambassadeurs

13 Remedie

14 Nieuwe programmering –De Madammen - ma-vrij 8-12 –Luc Alloo en Christel Van Dyck – za & zo ochtend Muzieklijn Versterking regio > dilemma : –5 reg. Stations met paar gemeenschappelijke programma’s –Landelijk station met regionale service Crossmedia –Vlaamse fictie Eén –Steracteur sterartiest –Monumentenstrijd

15 Versterking regio Kwalitatief onderzoek naar het imago van Radio2 en de betekenis van ‘regionaliteit’ op de radio (Jan 2008, Onderzoeksbureau Partcours)

16 Onderzoek Waarom luistert men naar Radio2 en hoe verhoudt ‘regionaliteit’ zich tot andere redenen/aanleidingen om naar Radio2 te luisteren? In hoeverre zijn de R2-luisteraars te vinden voor uitbreiding van het regionaal aanbod (inhoudelijk en programmatorisch)

17 WAT RADIO2-LUISTERAARS ONDER REGIONALE INFO BEGRIJPEN REGIONALITEIT Puur nieuws Informatie over de buurt Accidenten Rampen, evacuaties Verkeersinformatie Economisch nieuws Stadsnieuws (a’pen, gent, …) Lokale sport Lokale politiek Opsporings- berichten Evenementen Uitstapjes/ ToDo-kalender Weerbericht Openbare werken Gratis tickets Overlijdens- berichten Natuur en Milieu Shopping/ Resto/… Goed Nieuws/ Faits Divers Wat is regionale info?

18 WAT RADIO2-LUISTERAARS ONDER REGIONALE INFO BEGRIJPEN REGIONALITEIT Puur nieuws Informatie over de buurt Accidenten Rampen, evacuaties Verkeersinformatie Economisch nieuws Stadsnieuws (a’pen, gent, …) Lokale sport Lokale politiek Opsporings- berichten Evenementen Uitstapjes/ ToDo-kalender Weerbericht Openbare werken Gratis tickets Overlijdens- berichten Natuur en Milieu Shopping/ Resto/… Goed Nieuws/ Faits Divers HARD NIEUWS VERKEER SPORT CULTUUR HUMAN INTREST Wat is regionale info?

19 De R2 luisteraar moeten we bekijken als media-consument (niet enkel als radio-luisteraar) De Radio 2 luisteraar is geen geïsoleerd “radiowezen” als het op regionale content op aan komt Televisie, kranten & magazines, internet én lokale radio bieden ruime waaier aan regionale content die de R2 luisteraar consumeert

20 WAAR RADIO2-LUISTERAARS REGIONALE INFO VINDEN/ZOEKEN REGIONALITEIT Nationale TVLokale TV Regionale TV Gratis advertentie- bladen Cultuursites Krantensites Gespecialiseerde sites Brochures Man Bijt Hond Op evenementen Reclame-affiches Google Gratis tickets Radio2 Nieuwsbrieven Brochures Lokale Radio Stadssites De concurrentie is dus groot! Belangrijk : regionale content te brengen op een manier die andere media of de lokale radio’s niet kunnen claimen…

21 WAT RADIO2-LUISTERAARS ALS RADIO2-REGIONALE INFO ZIEN REGIONALITEIT Puur nieuws Informatie over de buurt Accidenten Rampen, evacuaties Verkeersinformatie Economisch nieuws Stadsnieuws (a’pen, gent, …) Lokale sport Lokale politiek Opsporings- berichten Evenementen Uitstapjes/ ToDo-kalender Weerbericht Openbare werken Gratis tickets Overlijdens- berichten Natuur en Milieu Shopping/ Resto/… Goed Nieuws/ Faits Divers Wat is regionale info op Radio2? Radio 2 dekt volgens de luisteraars reeds een brede scope van regionale content (hard nieuws, verkeer, sport, cultuur, human interest…) Enkel buurtinfo zit niet in de perceptie

22 WAAR RADIO2-LUISTERAARS MEER VAN LUSTEN OP RADIO2 REGIONALITEIT Puur nieuws Informatie over de buurt Accidenten Rampen, evacuaties Verkeersinformatie Economisch nieuws Stadsnieuws (a’pen, gent, …) Lokale sport Lokale politiek Opsporings- berichten Evenementen Uitstapjes/ ToDo-kalender Weerbericht Openbare werken Gratis tickets Overlijdens- berichten Natuur en Milieu Shopping/ Resto/… Goed Nieuws/ Faits Divers Wat kan er meer op Radio2? Wat men van regionale content meer verwacht op R2 ligt in het verlengde van wat radio als medium en Radio 2 als merk prioritair betekent voor de luisteraars Radio om het leven aangenaam te maken (niet hard nieuws of droge sport) Radio die dicht bij mijn leefwereld staat en er nuttig voor is Radio als waakvlam snel op de bal : verkeer, werken…

23 Conclusies Regionaliteit is een deeltje van de ideale mix van Radio 2. Het is echter niet de USP Dé USP van Radio 2 is dat het een (nationale) collage-zender is, die wat van alles aanbiedt (en daardoor uniek is). Dit steeds binnen een aantal basisprincipes die de luisteraar echt als belangrijk ervaart –Relaxerend, rustig, aangenaam = het lekkere thuisgevoel ! Radio 2 verstaat hoe belangrijk en tof het rustige thuisgevoel voor me is en pikt daar op in. –Nostalgisch : jong blijven, tof herinnerd worden, wat kunnen wegdromen –Nuttig : informatief, ik steek er wat van op, bruikbaar

24 Conclusies Regionale uitbreiding kan, maar… –Mogelijkheid tot inhoudelijk optimaliseren : –Goed en leuk nieuws uit de regio, leuke faits-divers uit de regio, verdere regionalisering verkeer, weer, tips voor vrije tijd en cultuur in eigen “milieu” –Mijd verdere regionalisering hard nieuws, sport, buurtnieuws : daarvoor genoeg keuze tussen concurrenten (wel blijven aanbieden natuurlijk) –Moet niet zozeer extra regionale content bevatten, wel uitbreiding van “nabije gevoel”

25 Actie Ochtendshow Gemengde nieuwsbulletins Extra regionaal spitsprogramma Geregionaliseerde verkeersinfo Acties : crossmediaal regionaal – nationaal

26 Evolutie PPM-marktaandelen (1 januari januari 2009, ma-zo, hele dag, 12-79j.) Bron: VRT studiedienst – PPM Doelgroep: jaar

27 Evolutie PPM-marktaandelen (ma-zo, hele dag, 12-79j.) Bron: VRT studiedienst – PPM Doelgroep: 12+

28


Download ppt "Van de radio “van mijn ouders” naar “mijn” radio 11/02/2009 – Jan Knudde – ROOS dagen."

Verwante presentaties


Ads door Google