De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bram Tuk, coördinator Pharos Ans Linskens, verpleegkundige JGZ Janny van de Velden, GVO verpleegkundige JGZ Petra van Horen, verpleegkundige JGZ Mieke.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bram Tuk, coördinator Pharos Ans Linskens, verpleegkundige JGZ Janny van de Velden, GVO verpleegkundige JGZ Petra van Horen, verpleegkundige JGZ Mieke."— Transcript van de presentatie:

1 Bram Tuk, coördinator Pharos Ans Linskens, verpleegkundige JGZ Janny van de Velden, GVO verpleegkundige JGZ Petra van Horen, verpleegkundige JGZ Mieke Hanegraaf, coördinator risicozorg, project coördinator. project “Nieuwkomers gezond”

2 Gelijke kinderen, gelijke toegang en kwaliteit Nieuwkomers: Extra inspanning om gelijke zorg te bereiken School is vindplaats Versterken samenwerking van JGZ met scholen

3 Soorten migrantenaantalBijvoorbeeld uit asielzoekersNieuwe aanvragen 2015: % minderjarig Somalië, Syrië, Eritrea, Irak Arbeidsmigranten uit Midden- en Oost- Europa Geregistreerd: volwassenen waaronder Poolse kinderen Polen, Bulgarije, Roemenië Uitgenodigde vluchtelingen500 Percentage kinderen 33%? Irak Eritrea Kinderen die komen ihkv gezinsvorming onbekend Adoptie Bron: pharos presentatie 401China, Verenigde Staten

4 Kinderen van 0-18 jaar afkomstig uit Polen, Bulgarije en Roemenië Bron: CBS Statline 2014

5

6 Polen: 90% katholiek geloof, christelijke cultuur inwoners Redenen migratie: werk, armoede Gezondheidssysteem: Poolse ‘JGZ’ (preventieve gezondheidszorg) is er niet Als je geld hebt ga je met klachten naar het ziekenhuis. Onderwijs: leerplicht met 6j

7 Opvoedings-/gezinscultuur 1 NederlandPolen Minder hiërarchischMeer hiërarchisch Kinderen hebben meer invloed, mogen meebeslissen. Bijv. ‘wat eten we?’ De wensen van kinderen staan niet voorop Meer vrijheden voor kind. Ouders praten/onderhandelen meer met hun kinderen. Kinderen worden gezagsgetrouw en gedisciplineerd opgevoed. Ouders leren kinderen om in zichzelf te geloven zelfvertrouwen op te bouwen minder

8 Opvoedings-/gezinscultuur 2 Nederlandpolen Minder harde maatregelen door ouders Kinderen brutaler naar ouders Ouders lief, maar wel verbaal hard en vloekend toespreken van kinderen Eerder een corrigerende tik Individuele kind (ontwikkeling) belangrijk Familie als geheel belangrijk. Weinig verplichtingen Kinderen hebben verplichtingen, bijv. op brusjes passen, boodschappen doen School: Vrijere omgangsnormen en grotere ruimte voor kinderen. Kinderen brutaler School: leerkracht heeft veel gezag en respect School heeft minder gedeelde verantwoordelijkheid in opvoeding School neemt deel van opvoeding over

9 Ouders hinken op 2 benen hinken wel/niet blijven, wel/niet de ned. taal leren, wel/niet naar PSZ Worsteling voor ouders  Grenzen stellen!? Nee zeggen moeilijker als je veel weg bent  Meer vrijheden geven? / of hier strikter mee omgaan?

10 Kwetsbaarheid Midden en Oost Europese kinderen Soms verwaarlozing Volwassen taken voor pubers Armoede, alcohol- en drugsverslaving. (Volgens leerkrachten en docenten) Risico kindermishandeling groter op terrein seksualiteit niet zelfstandig en weerbaar

11 Project nieuwkomers gezond: In samenwerking met scholen en ouders -Vervroegde intakes, buiten PGO leeftijden JGZ, met tolk (10 PO, 10 VO) -Leefstijl/gezondheid lessen op school, met tolk -Ouderbijeenkomsten, met tolk Doel: eerder en beter inzicht in problematiek bij opvoeden en opgroeien looptijd schooljaar 2014/2015

12 Op te leveren resultaten: Verbeterde samenwerking van JGZ met scholen Verbeterde werkwijze bij intakes, met aangepast format. Aanbevelingen : Om de SDQ “in eigen taal” te gebruiken. Om tolken in te zetten Voor ouderbijeenkomsten op PO en VO school Leefstijllessen zijn overdraagbaar beschreven.

13 Voorbereiding intakes: Welke leerlingen? Uitnodigingen SDQ in eigentaal Tolk Format Monitor formulier

14

15

16 Lichamelijke gezondheid

17 Psychosociaal

18 Medische controles gezondheidszorg Toestemming overdracht gegevens

19 Alle versies van de SDQ vragenlijst zijn in verschillende talen te vinden op:  Questionnaires etc.  languages

20 ervaringen

21 Voorlopige conclusies uit monitor intakes middelbare scholen Intakes bij aankomst heel belangrijk

22 Boek Opvoedingsondersteuning voor migranten uit Midden- en Oost-Europa Praktische adviezen voor gemeenten en instellingen Uitgave FORUM – Instituut voor Multiculturele Vraagstukken Postbus 201, 3500 AE Utrecht Tel. (030) Tekst Hans Bellaart Onderzoek en rapportage Hans Bellaart (projectleiding) Eke Gerritsma Rekha Ramsaran

23 Drie gemeenten: Horst aan de Maas, Peel en Maas en Venray geven binnen de pilot participatieverklaring een 25-verschillenboekje uit.

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36


Download ppt "Bram Tuk, coördinator Pharos Ans Linskens, verpleegkundige JGZ Janny van de Velden, GVO verpleegkundige JGZ Petra van Horen, verpleegkundige JGZ Mieke."

Verwante presentaties


Ads door Google