De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Meer beweging in de schoolsetting ter verbetering van leerprestaties bij kinderen met aandachts -en concentratieproblemen (ADHD) Een inventarisatie van.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Meer beweging in de schoolsetting ter verbetering van leerprestaties bij kinderen met aandachts -en concentratieproblemen (ADHD) Een inventarisatie van."— Transcript van de presentatie:

1 Meer beweging in de schoolsetting ter verbetering van leerprestaties bij kinderen met aandachts -en concentratieproblemen (ADHD) Een inventarisatie van de huidige situatie, meningen en mogelijkheden Léonie Uijtdewilligen, Vumc Amika Singh, Vumc Eric van der Burg, Wethouder Amsterdam Judith de Meij, GGD Amsterdam

2

3 1 Meer beweging in de schoolsetting ter verbetering van leerprestaties 2 bij kinderen met ADHD

4 EERDER ONDERZOEK

5 HOE WERKT HET? Lichamelijke activiteit: o Verhoogt bloedtoevoer en dichtheid bloedvaten o Verhoogt plasmaconcentraties neurotransmitters o Verhoogt concentraties neurotrophines (BDNF)  SUGGEREERT ACUUT EFFECT

6 1 Meer beweging in de schoolsetting ter verbetering van leerprestaties 2 bij kinderen met ADHD

7 FOCUS OP ADHD o Prevalentie: 3% onder de 16 jaar o Academische prestatie: dan peers o Comorbiditeit: o.a. dyslexie/ dyscalculie o Onderwijzen: moeizamer

8 BEWEGING BREIN ADHD

9 OVERKOEPELENDE VRAAGSTELLING OVERKOEPELENDE VRAAGSTELLING ‘’ Hoe denken docenten, zorgprofessionals en kinderen met ADHD over het inzetten van beweging ter bevordering van leerprestaties, en de haalbaarheid van dergelijke beweeginterventies?’’

10 WIE & HOE? ↓ Maximaal: tot saturatie bereikt is 8 docenten 8 zorgprofessionals 12 kinderen -Groep 8- met ADHD (diagnose volgens DSM IV criteria of medicijnen/ gedragstherapie voor ADHD) Een-op-een interviews middels vooraf opgestelde vraagroute

11 VRAAGSTELLINGEN 1) Welke problemen ervaren docenten in de onderwijssetting met kinderen met ADHD? 2) Hoe ervaren kinderen met ADHD hun functioneren/presteren op school? 3) Maken docenten gebruik van speciale onderwijsbegeleiding voor kinderen met ADHD, en is deze methode volgens hen effectief? 4) Passen docenten (een vorm van) bewegingsonderwijs bij kinderen met ADHD toe? Zo ja, wat zijn hun ervaringen? Zo nee, staan zij ervoor open om extra beweging tijdens de schooldag te implementeren? 5) Hoe kan volgens docenten beweging op een haalbare manier tijdens of tussen de lessen worden ingebed?  VRAAG 1, 3, 4, 5 VOOR ZORGPROFESSIONALS (FOCUS OP BEGELEIDING)

12 DATA VERWERKING

13 WAT LEVERT HET OP? Praktijk - Advies aan gemeente, directieleden, docenten - Advies aan zorgprofessionals  advies ouders, docenten Beleid - Input bestaande projecten Onderzoek - Voedingsbodem voor toekomstige projecten

14 SMART MOVES!

15 CONTACT: l.uijtdewilligen@vumc.nl


Download ppt "Meer beweging in de schoolsetting ter verbetering van leerprestaties bij kinderen met aandachts -en concentratieproblemen (ADHD) Een inventarisatie van."

Verwante presentaties


Ads door Google