De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag."— Transcript van de presentatie:

1 Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag 13 september 2011

2 Kreten en slogans Turbulentie in de media Digitalisering verandert het informatielandschap Grenzen tussen media vervagen Communicatietechnologie in handen burgers Niet inhoud is schaars, maar tijd en aandacht Basis voor kleinschalige jounalistiek versmalt Verhouding publiek en commercieel verandert Overheidsverantwoordelijkheid gedecentraliseerd Lokale media moeten zich opnieuw uitvinden

3 Opmars netwerksamenleving

4 Doorbraak van Convergentie

5 Thema’s Technologie Sector en markt Beleid en politiek Toekomst

6 Technologie Digitalisering en convergentie Digitalisering als ‘disruptive technology’ Opslag, distributie, verwerking van informatie Herdefinieert de mediasector Vervagen van grenzen Distributienetwerken, mediatypen Internet absorbeert oude media Einde van de silo’s, begin van de verwarring: cross media Sociale media Binding van gebruikers onderling (horizontaal concept) Informatie en content in functie van communicatie van burgers User generated content en de gevestigde media

7 Sector en markt Pers, omroep, bibliotheken, internet Dagbladpers, huis aan huis bladen Landelijk: terugloop lezers en adverteerders, diversiteit (dagbladen) Regionaal en lokaal: verschraling, crisis (dagbladen) Omroep Landelijk: ruim aanbod, publiek - commercieel, bezuiniging Regionaal: beperkt aanbod, vooral publiek, professioneel, Lokaal: beperkte budgetten, divers beeld, vrijwilligers Bibliotheken Nieuwe rol in het informatielandschap? Internet Breed aanbod: omroep, pers, nieuw partijen, burgers, sociale media Convergentie: onderscheid? concurrentie? samenwerking?

8 Beleid en politiek Financiering publieke omroep Nationaal, regionaal, lokaal; context bezuinigingen Zorg afkalving van de dagbladpers, concentratie Stimulering innovatie (Stimuleringsfonds) Taken publieke omroep Landelijk, regionaal, lokaal – nieuwe verhoudingen Ten opzichte van commerciële omroep (rtv en online) Ten opzichte van dagbladpers (internet) Overheidsrol (lokaal en regionaal) Mediagericht of integraal: regionale mediacentra Specifieke lokale en provinciale verantwoordelijkheid Balans tussen afstand en betrokkenheid Onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid

9 Regionaal en lokaal Toekomst Zoeken naar het juiste schaal niveau Maatschappelijk, cultureel (identiteit), economisch (streekomroep?) Institutionele en politieke facilitering van de publieke omroep Convergentie lokaal en regionaal Crossmediaal verbinden over traditionele grenzen heen Regionale mediacentra als mogelijk concept Nieuw concept van burgers: gebruiker en producent Borgen van kritische en onafhankelijke journalistiek Reshuffle in de keten Mogelijke rol voor bibliotheken: informatie en research Lokale en regionale toeleveranciers (creatieve industrie) Online nieuwe spelers uit andere domeinen

10 DANK VOOR UW AANDACHT PWM.RUTTEN@PLANET.NL


Download ppt "Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag."

Verwante presentaties


Ads door Google