De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mindmapping met blinde kinderen en jongeren: praktische inzetbaarheid Congres Visuele Revalidatie – De Markgrave Antwerpen, 9 & 10 oktober 2014 Cathérine.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mindmapping met blinde kinderen en jongeren: praktische inzetbaarheid Congres Visuele Revalidatie – De Markgrave Antwerpen, 9 & 10 oktober 2014 Cathérine."— Transcript van de presentatie:

1 mindmapping met blinde kinderen en jongeren: praktische inzetbaarheid Congres Visuele Revalidatie – De Markgrave Antwerpen, 9 & 10 oktober 2014 Cathérine Vanderbeken - Centrum Ganspoel

2 achtergrond  15 jaar ervaring  vanuit ambulante begeleiding  kinderen en jongeren met normale begaafdheid  gewoon onderwijs  huiswerk

3 mentale representatie “De vogel zit op een stokje. Het visje zwemt in het water, het eendje ook!” R, 9 jaar

4 praktisch  niet ‘tactiele 3D(mind)maps’  veldwerk  ruimer dan enkel mindmaps  combinatie geheugenmethodieken  andere kanalen

5 wat is een mindmap? diagram boomstructuur centraal thema begrippen sleutelwoorden associaties relaties gebruik brainstorm presentaties wat inzicht verwerven informatie verwerken “note taking” “note making”

6 proces  mindmap = proces = ‘leren’  ‘mijn’ mindmap is niet ‘jouw’ mindmap  te visueel?

7 observatie  hoe doen ze het?  met restvisus  uit het hoofd  ongestructureerd  wat kennen ze al?  intuïtief  aanbod scholen ‘leren leren’

8 termieten? “termieten zijn insecten… ze komen in warme landen voor…. in een nest wonen tientallen miljoenen… ze dringen het houtwerk binnen….”  sleutelwoorden  nonsenswoord: gikkash (gevaar, insect, koning & koningin, arbeiders, soldaten, heuvels) Bron: Averbode Educatief

9 andere kanalen: auditief  rijmen  dichten  scanderen  zingen  stemrecorders en daisyspelers

10 andere kanalen: tactiel  kennisketting  Info sorteren per soort, grootte, vorm, random, ….  rijgen en citeren = inprenten vitaminen eiwitten mineralen vetten water koolhydraten

11 andere kanalen: cognitief  geheugen: associatie,verbeelding  ezelsbruggetje Maak Van Acht Meter Japanse Stof Uw Nachtjapon  nonsenswoordje ROGGBIV ggb i v ro

12 cognitief: het geheugenpaleis

13 cognitief: verbeelding  verhaal van Pi π = 3, … “Gisteren kwam ik om 14:15 uur aan bij mijn vriend. Hij woont op nummer 92. Hij is 65 jaar en samen met zijn dochter van 35 jaar wachtte hij me op. Zijn ouders van 89 jaar en 79 jaar waren op bezoek. Het huis is een bungalow met kamers. Zijn tuinverlichting had 8 lampen waarvan er slechts 4 brandden. Zo zag ik meteen dat er 6 kippen rondscharrelden in de tuin”.

14 Voorbeeld 1 oudste tijden oudheid middeleeuwen nieuwe tijd nieuwste tijd (moderne tijd) eigen tijd snoep moeilijke

15 auditief: zee, wind, zeilen auditief: stoommachine auditief: vliegtuigen, bommen, ontploffingen tactiel: stenen Olfactorisch & tactiel: harig & geur tactiel

16  associatie: gekende verbinden met nieuwe gegevens  middeleeuwen feodaal klooster pest misoogsten oorlog markt

17 “Ik bezocht in de vakantie een klooster. Wat heb je onthouden? De sfeer, de stilte.” “Waarom is het zo stil in het klooster? Iedereen is naar de markt, want er is pest en oorlog geweest, en de oogst is ook nog eens mislukt. Wat een pechvogels, die patertjes!” Feodaal? Rempedaal!

18 Voorbeeld 2 Landen Europese unie + hoofdsteden België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Ierland, Kroatië, Letland Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden Europese unie

19 HongarijeOostenrijk EstlandBulgarije

20 Voorbeeld 3  systematisch & consequent  voorleessoftware  ballast uit tekst > proces  examenperiode > leidraad

21 3.3haarden van verzet: liberalisme en nationalisme revolutiegolven: gevoed door bewegingen liberalisme en nationalisme liberalisme: = geheel van maatschappelijke, economische, politieke en filosofische ideeën > vrije ontwikkeling mens centraal politiek-maatschappelijk: rechtsstaat: rechtsgelijkheid/ rechtszekerheid/ volkssoevereiniteit individuele vrijheden: vrije meningsuiting, vrijheid van vergaderen, … constitutionele parlementaire democratie = rechtsstaat > basis = grondwet vertegenwoordigers vvolk opgesteld (parlement) verschillen interpretatie + concrete invulling: regeringsvormen, stemrecht opvatting relatie staat-individu: staat > vrijheid individu garanderen

22 extra  beeld van  leerbaarheid  creativiteit  fantasie  geheugencapaciteit  onderscheidingsvermogen

23 besluit  visuele mindmap = klein deel  gekende technieken goed toepasbaar  uitgaan van leerstijl & gevoeligheid

24 Cathérine Vanderbeken thuisbegeleidingsdienst centrum Ganspoel


Download ppt "Mindmapping met blinde kinderen en jongeren: praktische inzetbaarheid Congres Visuele Revalidatie – De Markgrave Antwerpen, 9 & 10 oktober 2014 Cathérine."

Verwante presentaties


Ads door Google