De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aanpak bouwproces 3Dkanjers® Experience Talentontwikkeling door wetenschap en techniek in het primaire onderwijs Jos Kok 06-19636994.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aanpak bouwproces 3Dkanjers® Experience Talentontwikkeling door wetenschap en techniek in het primaire onderwijs Jos Kok 06-19636994."— Transcript van de presentatie:

1 Aanpak bouwproces 3Dkanjers® Experience Talentontwikkeling door wetenschap en techniek in het primaire onderwijs Jos Kok Copyright © Dkanjers. Alle rechten voorbehouden. 3Dkanjers | Maak het mee!1

2 Extra gereedschap voor werken in de klas Gereedschap zit in de box echter toevoegen: 3 of 4 extra schroevendraaiers kopen. (Het is een apart model dus altijd even de schroevendraaier uit de box meenemen naar de doe- het-zelf zaak) Hamer met rubber kop (geel en zwart rubber) Twee punttangetjes. Deze dienen om de lock nuts vast te houden en om op moeilijk bereikbare plekken onderdelen op de plek te houden Klein maatje schroevendraaier met kruiskop Doosje met vakjes (vaak verkrijgbaar bij de Action) om boutjes en schroefjes vooraf te sorteren Gebruik alleen gereedschap dat past anders draai je alle schroeven dol!! 3Dkanjers | Maak het mee!2

3 Hoe krijg ik nieuwe onderdelen? Wij gaan er vanuit dat elke deelnemer aan de 3Dkanjers Experience zorgvuldig met de materialen omgaat Maar het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er iets kapot gaat of dat er onverhoopt toch iets ontbreekt in de Ultimaker doos Op het besloten deel van inze website staat een Supportformulier (www.3dkanjers.nl/bouwsupport)www.3dkanjers.nl/bouwsupport Deze invullen en versturen en de onderdelen worden per ommegaande verstuurd 3Dkanjers | Maak het mee!3

4 Hoe zit de UMO+ eigenlijk in elkaar? Eerst even kijken hoe de UMO+ in elkaar moet: Het is eigenlijk een bouwpakket dat bestaat uit een frame waar een aantal dingen aan vast gemaakt moeten worden namelijk de X-Y axes, de Extrusion head, de Z-stage, de material feeder en de Ulticontroller Deze onderdelen kun je voor een groot deel onafhankelijk van elkaar in elkaar zetten voordat je ze aan het frame vastmaakt Het onderdeel Electronics zet je niet echt in elkaar maar assembleer je direct aan het frame BEDENK GOED: het gaat bij het bouwen van de UMO+ niet om techniek pur sang maar vooral om lezen, tekeningen bekijken, communiceren, samenwerken en doorzettingsvermogen 3Dkanjers | Maak het mee! Frame 6.2. X-Y axes 6.3. Extrusion head 6.4. Z-stage 6.5. Material feeder 6.6. Electronics 6.7. UltiController

5 Het bouwen als proces 3Dkanjers | Maak het mee! Frame 6.2. X-Y axes 6.3. Extrusion head 6.4. Z-stage 6.5. Material feeder 6.6. Electronics 6.7. UltiController Eerste print Ultimaker 3D-printer klaar Ultimaker 3D-printer klaar Software laden Run Checks Bed levelen Tusseninspectie onderdelen (zie checklist Sheets 13/14) Bouwinspectie (3Dkanjers)

6 Koppeling aan bouwschema handreiking en bouwinstructie* 3Dkanjers | Maak het mee!6 Software 6.7. UltiController 6.6. Electronics 6.5. Material feeder 6.4. Z-stage 6.3. Extrusion head 6.2. X-Y axes 6.1. Frame Frame 6.2. X-Y axes 6.3. Extrusion head 6.4. Z-stage 6.5. Material feeder 6.6. Electronics 6.7. UltiController *www.3dkanjers.nl/bouwsupport

7 Bouwen met een groep Bouwen kan op veel manieren Met een kleine groep of met een grote groep Met een plusklas In een korte tijd of gedurende een langere tijd Let echter op: Bouwen van de UMO+ dient bijdrage te leveren aan stimuleren gebruik techniek en 21st century skills. Scholen die daar expliciet aandacht aan besteden halen meer uit het bouwproces 3Dkanjers | Maak het mee!7

8 Welke doelen stel je centraal? 3Dkanjers | Maak het mee!8 1.Mondeling taalonderwijs 2.Schriftelijk taalonderwijs 3.Taalbeschouwing 4.Engels 5.Wiskundig inzicht/ handelen 6.Getallen en bewerkingen 7.Meten en meetkunde 8.Mens en samenleving 9.Natuur en techniek 10.Ruimte 11.Tijd 12.Kunstzinnige oriëntatie 1.Mondeling taalonderwijs 2.Schriftelijk taalonderwijs 3.Taalbeschouwing 4.Engels 5.Wiskundig inzicht/ handelen 6.Getallen en bewerkingen 7.Meten en meetkunde 8.Mens en samenleving 9.Natuur en techniek 10.Ruimte 11.Tijd 12.Kunstzinnige oriëntatie

9 Hoe ga je nu bouwen in een klas Centraal staan de vijf (6.1 t/m 6.5) basis onderdelen van de UMO+ die gebouwd gaan worden. Daarna volgt de assemblage van de onderdelen die door een nieuwe groep ( of de meest geïnteresseerde leerlingen uit de bouwblokken) uitgevoerd kan worden Het optimale aantal leerlingen om de onderdelen te bouwen en de assemblage uit te voeren is 2 tot max 3. Probeer op elke bouwgroep een coach te zetten. De coach bouwt NIET maar helpt en ondersteunt de leerlingen in het bouwproces. Bouwouders vervullen in een groot aantal gevallen met veel enthousiasme en succes de rol van bouwouder (gaat hierbij niet om techniek maar om coachings vaardigheden) 3Dkanjers | Maak het mee!9

10 Toegevoegde thema’s Rondom dit bouwproces kun je allerlei thema’s vorm geven zoals: de PR en communicatie functie; het bouwen heeft een hele hoge attentiewaarde. Maak een groepje leerlingen verantwoordelijk voor alles wat met de communicatie te maken heeft (blog, website, ouderinfo, de krant etc) de magazijnfunctie; we willen niet dat alle leerlingen in de box zitten te graaien maar maken een centraal uitgiftepunt met een beheerder. (Vergelijk het met een magazijnfunctie in een bedrijf) de management rol; in het bouwproces zitten momenten dat leerlingen op elkaar moeten wachten of dat er inspecties plaats moeten vinden. Wie stuurt dat? De leerkracht of een (of twee) leerlingen de marketing afdeling; met de printer kun je op een prachtige wijze verbinding leggen met de buitenwereld door bijvoorbeeld ontwerpen te maken of kapotte onderdelen te printen. Laat een aantal kinderen hiervoor een plan maken 3Dkanjers | Maak het mee!10

11 Het leven na het bouwproces Het bouwen van de UMO+ is slechts een onderdeel van de 3Dkanjers Experience. Weten wat de plek van 3D print technologie in de wereld is en daar mee om te kunnen gaan is een zeer belangrijk onderdeel van de Experience Hiermee kan al een begin gemaakt worden tijdens het bouwproces Met name de momenten dat niet alle leerlingen bezig zijn met het bouwproces kunnen ze hier mee aan de slag. Er zijn 3 thema’s die een goede overgang kunnen vormen van bouwen naar gebruik van de 3D printer 3Dkanjers | Maak het mee!11

12 Overgang thema’s van bouwen naar gebruik Ontwerpen; maak het voor de leerlingen mogelijk dat zij tijdens het bouwproces al ervaring op kunnen doen met 3D ontwerpen. Tinkercad is daarvoor een goed ontwerpprogramma. Geef een aantal kinderen ook de opdracht mee om een lesprogramma te ontwikkelen waarmee ze andere kinderen kunnen leren ontwerpen. De wereld van 3D-printen; bedenk een aantal gebieden waarop de 3D printer al volop ingezet wordt en laat kinderen daar een werkstuk van maken. Voorbeelden kunnen zijn medische technologie, de bouw, mode, kunst, gebruiksvoorwerpen etc De 3D-printer tour op school; Bouwen gebeurt door een relatief kleine groep op school. Laat een aantal kinderen eens bedenken hoe zij de printer en het hele proces dat ze hebben doorlopen zouden willen presenteren aan de andere klassen 3Dkanjers | Maak het mee!12

13 Hoe kan de bouwfase van een 3Dkanjers Experience er uit zien? 3Dkanjers | Maak het mee! /3 leerlingen C 6.5 2/3 leerlingen C 6.4 2/3 leerlingen C 6.1 2/3 leerlingen C 6.2 2/3 leerlingen C Assemblage (6.6 en 6.7) 3/4 leerlingen C Magazijnmeester: 1 leerling en kan wisselen Go-to-market: 2-3 leerlingen die de markt in kaart brengen Management Team: 2 leerlingen die begeleiden, sturen en controleren PR-groep: 3-4 leerlingen die bouwproces vastleggen Ontwerpen: 3-4 leerlingen als vaste groep. Doel is ook een leermodule te maken om andere leerlingen te leren ontwerpen met Tinkercad. De wereld van 3D printen: 2 leerlingen die hier de leiding in nemen en thema’s (laten) uitwerken zoals mode, medische technologie, de bouw et cetera. De 3D-printer tour op school: 2 leerlingen die een plan maken om de 3D-printer aan alle klassen in de school te laten zien. Op momenten dat leerlingen in het bouwproces niets te doen hebben kunnen ze aansluiten bij een van de drie thema groepen. C = Coach en controle (a.h.v. Checklist)

14 Tusseninspectie lijst (Sheet 4) 3Dkanjers | Maak het mee!14 Frame Zitten er geen kieren tussen de panelen? Zijn alle schroefjes goed aangedraaid? Zijn de metalen inbus schroefjes in de pullies vervangen door RVS exemplaren? Zitten de zwarte spacers goed op de X en Y-motor en is de kabelgeleider gericht naar het paneel? Lopen de draden van de X en Y-motor door de kabelgeleiders van de spacers? Zitten de (nylon) kabelgoten goed aan het frame gehecht (twee korte achter en lange links voor)? Lopen de draden van de Limit Switches door de kabelgoten? Hebben de rode en de zwarte draad van de limit switches aan de bovenkant voldoende ruimte zodat ze achter de X en Y-as kunnen lopen? 6.1. Frame 6.2. X-Y axes 6.3. Extrusion head 6.4. Z-stage 6.5. Material feeder 6.6. Electronics 6.7. UltiController X- en Y-axes Steekt de koperen geleidebuis aan beide zijde met gelijke lengte uit de slider block? Zijn de wooden caps met een ronde opening goed geplaatst? Zijn de inbus schroefjes in de pullies vervangen door RVS exemplaren? Zijn alle schroeven geplaatst in de slider blocs en aangedraaid? Zijn alle inbus schroefjes van de pullies goed vast aangedraaid? Zitten alle slider blocs op de juiste plaats (left=links, back=achter, right=rechts, front=voorkant)? Zijn de slider blocks niet omgedraaid (inkepingen waar de asjes van de extrusion head in moeten, moeten aan de binnenkant zitten Extrusion head Zit de nozzle goed stevig vast in het heater bloc en is de brass pipe daarna ook goed stevig vastgedraaid? Het relief om de ronde gaten van de zwarte zwaluwstaart moet naar boven zitten? Zit de blauwe tape van de bowden tube aan de kant van de feeder? Het opschrift op de ventilator moet aan de onderkant zitten? Zijn de x- en y-as goed gecalibreerd? Zitten alle schroeven in de slider blocs (ook de M3*30)? Zijn de belts (banden) van de x en y-motor op spanning gebracht? Zijn de limit switces goed geplaatst? Zijn alle inbus schroefjes van de pullies weer goed aangedraaid? Lopen de grote zwarte belts (bandjes) goed parallel aan de assen? Schuift de printer kop redelijk soepel (niet te!)? Zit de heater block stevig vast?

15 3Dkanjers | Maak het mee! Frame 6.2. X-Y axes 6.3. Extrusion head 6.4. Z-stage 6.5. Material feeder 6.6. Electronics 6.7. UltiController Z-stage Zitten de electriciteitsdraadje goed (grijs rechts) en zijn ze goed aangedraaid? Zitten de glass retain clips zowel voor als achter? Zit de zijkant met de punt naar boven aan de linkerkant van de Z-stage cap? Zitten de lineair bearings lekker los zodat ze gesteld kunnen worden? Zitten de 12 mm assen goed in de onderkant? Zit de silver clip aan de zijkant? Feeder Zitten er lock nuts in de feeder? Zit het motortje goed (CE merk boven)? Kan het handeltje (de black lever) aan de achterzijde van de feeder op en neer worden bewogen? Draait het grote wiel van de feeder soepel met de hand? Tusseninspectie lijst (Sheet 4)


Download ppt "Aanpak bouwproces 3Dkanjers® Experience Talentontwikkeling door wetenschap en techniek in het primaire onderwijs Jos Kok 06-19636994."

Verwante presentaties


Ads door Google