De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?

Verwante presentaties


Presentatie over: "NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?"— Transcript van de presentatie:

1

2 NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?

3 Waarom games in het onderwijs? Aansluiting bij belevingswereld ‘digital natives’?

4 Waarom games in het onderwijs?

5 Niet- intrinsiek gebruik games

6 Waarom games in het onderwijs? Tijdsbesparing voor docenten!?

7 Nabespreken!

8 Hierom dus niet: Aansluiting bij digital natives Fun, fun, fun Tijdsbesparing voor docenten Waar ligt de meerwaarde?

9 Meerwaarde games: Mogelijkheid om zaken aan te leren die moeilijk (of zelfs niet) via andere leermiddelen aangeleerd kunnen worden Bijvoorbeeld: –Hoge kosten –Veiligheidsrisico’s

10 Sleutelrol: interactiviteit

11 meerwaarde games meerwaarde simulaties game ≠simulatie

12 Belangrijke elementen voor de flow factor: uitdagend doel onderliggende regels hindernissen en beloningen vorm van competitie enige mate van onzekerheid speler controle context: –aantrekkelijke graphics –verhaallijn

13 De meeste serious games missen de flow factor! Games ontwerpen is een vak Focus op content ipv spelgedrag

14 meerwaarde games meerwaarde simulaties game ≠simulatie

15 Gebruik wat er is!

16 Kijk en vergelijk!

17 Lesscenario’s Hoog gebruik verhaallijn Lage commitment aan curriculum doelen Lijn gebruikt, onafhankelijk van de relevantie ervan voor het curriculum Lijn en doelen komen bij elkaar Hoge commitment aan curriculumdoelen Game en doelen komen niet bij elkaar: gebruik game is perifeer Elementen van de game (niet de lijn) en curriculum komen bij elkaar Laag gebruik verhaallijn Sandford 2006 (Futurelab)

18 Oblivion

19 Leereffecten Oblivion Engels! Probleemoplossen Samenwerken Wijze van gebruik: geheel, delen, kapstok

20 Andere mogelijkheden: Handel, economie Ontwerpen Kaartlezen, route bepalen Cultuur Observeren Burgerschap

21 Burgerschapsvaardigheden Onderzoek Kritisch burgerschap Waarom kritisch burgerschap? Po, vo, mbo Retorische analyse Jeroen Bourgonjon Wijze van gebruik: kapstok Voorbeelden games

22 De Sims Onderliggende normen en waarden Mogelijkheid: –omdraaien! milieu educatie – puberteit, verliefdheid etc Soort gebruik: kapstok Andere mogelijkheden: design, taalonderwijs

23

24 Bioshock Little sisters en big daddies Religie Geweld Omgaan met verschillen

25 Opbrengsten onderzoek Kennis over effecten Kant en klare methode voor vo Makkelijk aan te passen voor mbo Brochure voor docenten

26 Onderzoek natuurkundige misconcepties Eerste en tweede wet Newton: ingebouwde rem? Effect game versus ‘traditioneel’ Heeft een commerciële game inderdaad meer flow? –Educatieve space game –Unreal Tournament Soort gebruik: geheel

27

28 Rollercoaster tycoon Relatief vaak gebruikt Soort game: strategie Doelgroep: alle leeftijden Soort gebruik: –elementen: zwaartekracht, snelheid –geheel: management, economie –elementen en geheel: flow factor gebruiken –kapstok: vb muziek

29 Andere ‘tycoons’ Airport Zoo Mall Transport

30 On line games

31 World of Warcraft Soort game: on line role playing (mmorpg) Doelgroep: alle leeftijden Soort gebruik: –Geheel/elementen: bijvoorbeeld: (hr)management, samenwerken, economie,, journalistiek, onderzoek, simulaties van bijvoorbeeld epidemieën, oriëntatie, probleemoplossen –Kapstok: discussies over bijv. burgerschap, maatschappijleer; gebruik van jargon als analogie

32 Game On!


Download ppt "NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?"

Verwante presentaties


Ads door Google