De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MOOC : HYPE OF NOODZAAK? Eva Boswinkel ROC van Twente.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MOOC : HYPE OF NOODZAAK? Eva Boswinkel ROC van Twente."— Transcript van de presentatie:

1 MOOC : HYPE OF NOODZAAK? Eva Boswinkel ROC van Twente

2 WIE BEN IK Organisatiepsycholoog met grote liefde voor: Erik Nieuwe ideeën Onderwijs MarCom Educatieve technologie Communicatieadviseur Innovatieprojecten

3 MOOC SOCIALE MEDIA VOOR STARTENDE ONDERNEMERS Wil jij als (toekomstige) ondernemer nou eindelijk aan de slag met sociale media? Van doelgroepanalyse tot reputatiemanagement, van Facebook tot LinkedIn: volg dan de gratis online cursus ( ‪ # ‎ MOOC ‬ ) van het ROC van Twente! We zijn live! Meld je aan via www.rocvantwente.nl/mooc. ‪ # ‎ MOOC ‬www.rocvantwente.nl/mooc

4 JULLIE DOEL Ga naar todaysmeet.com/ZDV en geef jouw antwoord op één van mijn vragen Bedenk voor jezelf: hoe zorg ik ervoor dat ik mijn antwoorden krijg

5 LEARNING SESSION  Doel van deze sessie?  wat is jullie vraag  Actuele ontwikkelingen MOOC  Een MOOC is……  Het Nederlands MOOC-landschap  Waarom wil je een MOOC (of niet)?  Om verder over na te denken….

6 BACK TO THE FUTURE De minister in De Wereld Draait Door (vanaf 2:43)De minister in De Wereld Draait Door

7 ONDERTUSSEN OP TWITTER… Inventarisatie: wie heeft er wel eens deelgenomen aan een MOOC?

8 WILLEKEURIGE LAATSTE ONTWIKKELINGEN Wageningse MOOC’s in het Mandarijn. Begeleiding door Chinese docent Iedere week melden zich alleen al op edX 20.000 nieuwe studenten aan Een MOOC moet ambtenaren van lokale overheden inzicht gaan bieden in de rol die de Europese Unie kan spelen in regionale aangelegenheden. Amnesty International gaat online onderwijs aanbieden in de mensenrechten Steeds meer MOOC’s over MOOC’s en Blended Learning Steeds meer MOOC’s voor onderwijsmakers/denkers

9 EEN MASSIVE OPEN ONLINE COURSE IS….. …. Alles samen delen. Maar soms ook niet  Content delen of copyright?  Constant of tijdelijk?  Voor iedereen of excellenten?  Algemeen of verdieping? …. Blended Learning. Maar soms ook niet  Flipped? Blended? Alleen online? ….Marketing. Maar soms ook niet  Inhoud of design?  Internationalisering?

10 WAT WE ZEKER WETEN o Exponentiële groei MOOC’s in Nederland sinds 2011 m.n. beta & techniek o Minister heeft visie over MOOC’s en wil doorontwikkelen o Veel inschrijvingen  heel weinig afmakers (<10%) o In Nederland hebben universiteiten, hbo’s en mbo’s MOOC’s o Over de grens: promoveren op universiteit-ver-weg door MOOC o MOOC kan een uitstekende promotiemiddel zijn (TUDelft)

11 NEDERLANDSE MOOC’S VAN O.A. Open UniversiteitUVARUGTUDelft Universiteit LeidenHvAAvansHAN Universiteit UtrechtFontysTU Eindhoven Erasmus UniversiteitHogeschool Zuyd Hanze HogeschoolROC van Twente WAAROM?? UITWISSELEN

12 HUN REDENEN?  Reclame voor onderwijsinstelling  Naamsbekendheid vergroten  Buitenlandse studenten aantrekken  Massa creëren in nichemarkt  Experimenteren met blended of online learning | educatieve technologie  Afstand-leren  Als expert gezien worden in bepaald onderwerp  Data verzamelen  Kostenbewustzijn  Professioneel netwerk vergroten  Examenfee vragen  Nascholing/volwasseneneducatie

13 WAAROM IN HET MBO? Gratis en voor iedereen toegankelijk onderwijs, daar kun je niets tegen hebben. Maar….een MOOC in het mbo? Bespreek aan jouw tafel waarom je vamuit jouw organisatie wel een MOOC aan zou willen bieden. Bedenk minstens één goede reden.

14 ROC VAN TWENTE WILDE EEN MOOC OMDAT: 1.Wij kennis willen delen (maatschappelijke bijdrage) 2.Wij van ondernemerschap zijn (expertpositionering) 3.Wij nog meer ondernemers en evt. werklozen wilden bereiken (doelgroepvergroting) 4.Wij vooraan willen lopen met educatieve technologie 5.Wij wilden experimenteren met deze onderwijsvorm (totstandkoming: twee enthousiaste docenten en veel vrije tijd erin stoppen)

15 LESSEN UIT DE PRAKTIJK  Wat is je doel en wie is je doelgroep is je cruciale beginvraag, neem er de tijd voor  Goed didactisch plan maken: het is echt anders dan ‘normaal’ o.a. social learning, gamification en interactieve lesstof  Minstens één projectlid die handig is met het bouwen van ELO’s  Peerlearning belangrijk onderdeel, het is een community  MOOC is ook marketing, kwaliteit dus erg belangrijk + zet het ook in als marketing  Sommige organisaties geven de voorkeur aan een besloten variant van MOOCs, namelijk SPOCs (Small Private Online Courses)  Afmaakpercentage <10%. Niet erg als gepersonaliseerd leren het doel is!  MOOC kan zorgen voor verbreding en verdieping in bestaand curriculum. Dan parallel (blended) aan onderwijsprogramma laten lopen.

16 EENWOORDRONDJE Wat vond je van deze sessie ?

17 DANK! Mij bereiken? eboswinkel@rocvantwente.nl @anneevaa https://nl.linkedin.com/in/evaboswinkel


Download ppt "MOOC : HYPE OF NOODZAAK? Eva Boswinkel ROC van Twente."

Verwante presentaties


Ads door Google