De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nieuw Begin 3.3 GEBOORTERITUEEL ALS STEUNPILAAR. DOEL VAN DE LES: - De leerlingen kennen rituelen van de grote godsdiensten - De leerlingen kunnen rituelen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nieuw Begin 3.3 GEBOORTERITUEEL ALS STEUNPILAAR. DOEL VAN DE LES: - De leerlingen kennen rituelen van de grote godsdiensten - De leerlingen kunnen rituelen."— Transcript van de presentatie:

1 Nieuw Begin 3.3 GEBOORTERITUEEL ALS STEUNPILAAR

2 DOEL VAN DE LES: - De leerlingen kennen rituelen van de grote godsdiensten - De leerlingen kunnen rituelen verbinden aan de geboorte. Vorige week…. Huiswerk Hoofdstuk 3.2 : Nieuw Leven Lesprogramma: 1. Intro 2. Stukje tekst 3. Verdiepingsfilmpjes 4. Samenwerking 5. Nabespreken & Opdrachten uit boek maken

3 Bij een jonge boom wordt gezorgd voor extra steun. Dan kan de boom een goede start maken. De kans dat hij goed gaat groeien wordt dan groter. Waar moet een boom tegen beschermd worden? Wat heeft de mens hierbij niet (echt) in de hand? OMS_VPRO_ html

4 Bron: Hello goodbye Vooraf aan het filmfragment: A Wat kan een mens doen zodat een baby ‘een goede start’ maakt? B Wat heeft men niet echt in de hand? C. Wat is dan een steunpilaar?

5 Bron: Hello goodbye Vooraf aan het filmfragment: A Wat kan een mens doen zodat een baby ‘een goede start’ maakt? B Wat heeft men niet echt in de hand? C. Wat is dan een steunpilaar? C: artsen, moeder, familie, droom (jongen), geloof, zegen, vertrouwen in…

6 Papa’s en mama’s willen graag dat het goed gaat met het nieuwe leven dat men heeft ontvangen/genomen. De ouders hebben veel in de hand maar niet alles (?). Afhankelijk van de culturele achtergrond wordt het nodige gedaan om het goede (?) voor het kind te verkrijgen en zo mogelijk veilig te stellen. Voor nu en later en zelfs tot over de grenzen van de dood heen (?) Samen lezen: H 3.3, geboorterituelen. Hoofdstuk 3 : Nieuw Leven Boek Perpectief

7 Optie, Als er tijd over is..

8

9 Optie: Muziek: For Unto Us A Child Is Born Uit Handel’s Messiah a. Nemen of ontvangen? b.Gewoon of speciaal? c.Wat wil men voor dit nieuwe leven? d.Wat kan je daar voor doen?

10 In de Islam en het jodendom komt er bij de geboorte van een jongen komt er vaak een besnijdenis voor. In het jodendom wordt het jongetje op de achtste dag besneden. Bij een moslim kan het gebeuren van je achtste dag tot je vijftiende jaar. In het christendom doen ze het weer heel anders. Dan wordt er door de priester of dominee water over het hoofdje van de baby gegoten. Als hij dat doet zegt hij de naam van de baby en vraagt daarbij de zegen van God. Neem over! Hoofdstuk 3.3 : Geboorterituelen

11 Moment om zelfstandig aan de opdracht te werken aan de hand van het boek en de filmpjes Hoofdstuk 3 : Nieuw Leven

12 Opdracht: De docent deelt de klas in groepjes en deelt bladen uit. De leerlingen bedenken een ritueel bij een van deze gelegenheden: - De geboorte van een kind. - De aankomst van een adoptiekind. - De start van een samengesteld gezin De aan: Muziek, toespraak, wat de gasten doen en verder aankleding (bloemen of slingers of …). Schrijf jullie resultaat op! Hoofdstuk 3 : Nieuw Leven Optie: samenwerken

13 Opdracht: Maken over hoofdstuk 3 -een poster (A2-formaat), mag in tweetallen -Gekleurde tabellen met de rood gedrukte woorden, individueel Voortgang van de tabellen wordt steekproef gewijs beoordeeld. -Alternatief: toets over alle woorden Hoofdstuk 3.3 : Nieuw Leven Eindopdracht hoofdstuk 3

14 Hoofdstuk 3 : Nieuw Leven


Download ppt "Nieuw Begin 3.3 GEBOORTERITUEEL ALS STEUNPILAAR. DOEL VAN DE LES: - De leerlingen kennen rituelen van de grote godsdiensten - De leerlingen kunnen rituelen."

Verwante presentaties


Ads door Google