De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DE CAMPUSTWEETER Evaluatie van een mediawijs project in het kader van de cursus Mediawijsheid Door Aurelie van ‘t Slot – ANR: 778072 Tilburg University.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DE CAMPUSTWEETER Evaluatie van een mediawijs project in het kader van de cursus Mediawijsheid Door Aurelie van ‘t Slot – ANR: 778072 Tilburg University."— Transcript van de presentatie:

1 DE CAMPUSTWEETER Evaluatie van een mediawijs project in het kader van de cursus Mediawijsheid Door Aurelie van ‘t Slot – ANR: Tilburg University

2

3 ORGANISATIE  Univers Magazine → 1963  Univers Online → 2006  5 mensen fulltime; verschillende student-redacteuren; freelancers (voor foto’s, illustraties of incidenteel tekst)  Tot twee jaar terug enkel beroepsjournalisten  Iedereen kan twitteren!  Tweets ter attentie van nieuwe persberichten  Mensen zoeken voor artikels  Ruimte voor retweets en simpele

4 DE CAMPUSTWEETER - ONTSTAAN  Campusdichter → georganiseerd door Tilburg University in samenwerking met Univers  Marino van Zelst (zie foto)  Univers nam idee over!  In 2011 eerste ‘tweetverkiezing’ via Univers Online Waarom geen Campustweeter?!

5 DE CAMPUSTWEETER - SELECTIEPROCEDURE  Verkiezing a/h einde v/h jaar in december  Longlist  Redactieleden gaan op zoek naar mogelijke halve finalisten onder #UvT of #TiU  Vanaf 2012 kan TiU-Community ook namen aandragen  Shortlist  Redactieleden opnieuw in beraad, bepalen wie de finalisten worden  Shortlist op Univers Online i/d vorm v/e poll  Iedereen kan één keer stemmen, filter op basis van IP-adres  Twee weken stemmen

6 DE CAMPUSTWEETER – SELECTIECRITERIA EN DOEL  Finalist = student, medewerker of docent van Tilburg University  Tweets moeten gerelateerd zijn aan TiU, humor en zelfspot zijn belangrijk, taalvaardigheid speelt niet persé een rol  Doel = stimuleren dat TiU’ers twitteren!  Versterken van community-gevoel → Tweetup!  Online en offline contact bevorderen

7 DE CAMPUSTWEETER – PROMOTIE EN PRIJSUITREIKING  Promotie → voornamelijk via Twitter, Univers Online en Facebook  Univers Magazine werd enkel tijdens eerste editie Campustweeter gebruikt ter promotie  Winnaar = diegene met de meeste stemmen!  Bekendmaking op prijsuitreiking en d.m.v. artikel Univers Online

8

9 DE CAMPUSTWEETER – FOLLOW-UP  Relatief weinig aandacht  Redactie benadrukt wel dat campustweeter moet blijven twitteren!  Campustweeter heeft geen inspraak bij volgende verkiezing  Campustweeter kan maar één keer verkozen worden

10 DE CAMPUSTWEETER MEDIAWIJS?

11 MULTIMEDIALITEIT (1)  = samenkomen van geluid, beeld en tekst in één digitale code  Hybridisering  Problematische begrippen → creativiteit en intellectueel eigendom  Twitter → multimediaal; microblogs van max. 140 tekens, foto’s en YouTube video’s  Campustweeter → geen aandacht voor beeld en geluid, enkel tekstuele content  Wél multimediaal in promotie Campustweeter

12 MULTIMEDIALITEIT (2)  Spoormans (2005) stelt dat principe van intellectueel eigendom instrument was om persoonlijke identiteit af te schermen  Netwerkmaatschappij op gespannen voet met privacy  Tegenstelling:  Anonimiteit zorgt voor een verlies van identiteit bij de gebruiker  Nieuwe media bieden nieuwe mogelijkheden om uitdrukking te geven aan identiteit  Campustweeter: weinig aandacht voor privacy, finalist wordt pas ingelicht als hij/zij verkozen is

13 INTERACTIVITEIT  Gebruiker bepaalt mede de inhoud van de communicatie  Gebruiker kan bepalen in welke volgorde hij informatie krijgt aangeboden  Wederzijdse beïnvloeding tussen gebruiker en medium  Campustweeter: uitwisseling van gemedialiseerde echte mensen → Univers slaagt in objectief, nl. TiU-Community doen groeien en communiceren  Eigen genre: hybride van schrift en spreektaal  Twitter: open source, informatie is gratis beschikbaar via #UvT of #TiU

14 VIRTUALITEIT (1)  ‘Dat wat slechts schijnbaar is of als mogelijkheid aanwezig is.’  Sluit aan bij traditie v/h realisme; nieuwe fase d.m.v. interactieve en digitale elementen  Virtualiteit staat los van analoge werkelijkheid, maar grijpt er wel op in!  Relatie virtualiteit ↔ werkelijkheid staat in het teken van representaties  Analoge werkelijkheid = saai en begrensd!  Online meet men zich een andere identiteit/imago aan

15 VIRTUALITEIT (2)  Twitter → manier om jezelf uit te drukken!  Profiel vormgeven met profielfoto, header, achtergrond en korte omschrijving (max. 160 tekens)  In aanmerking komen voor campustweeter? Tweets over TiU! → Je meet jezelf al snel een bepaalde rol aan!

16 EVALUATIE (1)  Twitter is een multimediaal medium. Besteed niet enkel aandacht aan tekstuele content, maar ook aan beeld en geluid!  Met betrekking tot privacy en intellectueel eigendom is de campustweeter een kindje van zijn tijd  Interactieve karakter draagt bij aan community-gevoel!  Tweetup → goed initiatief; online + offline contact  Follow-up = belangrijk!  Campustweeter selecteert elke maand een tweet  Reactie op opmerkelijke tweets  Terugblik op één jaar campustweeter

17 EVALUATIE (2)  Relatie tot TiU = belangrijk, dus campustweeter meet zich een bepaalde (virtuele) rol aan!  Om finalisten écht te leren kennen → promotie door redactieleden  Laat voorlopige resultaten weg! Vergroot het spanningselement van de wedstrijd!

18 Bedankt voor het kijken!


Download ppt "DE CAMPUSTWEETER Evaluatie van een mediawijs project in het kader van de cursus Mediawijsheid Door Aurelie van ‘t Slot – ANR: 778072 Tilburg University."

Verwante presentaties


Ads door Google