De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen."— Transcript van de presentatie:

1 Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7

2 Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen jullie nog ergens tegen aan?

3 Marketing (1)  Wat is marketing?  Marketing is alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten of diensten te bevorderen (vergroten).

4 Marketing (2) – marketingmix  De marketingmix is een veelal gebruikte combinatie van instrumenten die een organisatie kan gebruiken voor het invullen van een marketingsstrategie. Deze instrumenten zijn afhankelijk van de doelstellingen, de markt, de doelgroep en de concurrentie.  Marketingmix – de 4P’s  Product  Prijs  Promotie  Plaats  (Personeel)  vooral bij diensten  (Presentatie)  vooral bij detailhandel  imago / uitstraling  De juiste combinatie van de 4P’s kan de effectiviteit en bedrijfsresultaten verbeteren *Detailhandel is de directe verkoop van goederen aan consumenten. Bij detailhandels wordt meestal gedacht aan een winkel waar je naartoe gaat om een product te kopen, zoals een supermarkt of een kledingwinkel. Anno nu zijn er ook veel online winkels, zoals Bol.com en Zalando.nl.

5

6 Marketing (3) - marketingmix  Product  Merknaam – zorg dat het passend is  Kwaliteit  Verpakking  Assortiment  Service  Prijs  Wat betaal je voor een product  Betalingsvoorwaarden  Mogelijke kortingen

7 Marketing (4) - marketingmix  Promotie  Reclame  Vertegenwoordigers  Salespromotie  Sponsoring  PR (Public relations)  Plaats  Kanaalkeuze  distributiekanalen (meerdere partijen dan de klant)  leveranciers?  (Personeel)  (presentatie)  imago / uitstraling

8 Marketingtools  Wat is het? Marketingtools zijn marketinginstrumenten die ingezet kunnen worden bij de promotie van producten en/of diensten.  Verschillende opties:  Marketing via social media (facebookpagina of LinkedIn pagina)  Marketing via eigen website  Marketing via google (hogerop in de resultaten van de zoekmachine komen)  Content marketing (artikelen, blogs, video’s waarin je je onderneming presenteert)  marketing (marketing via s/nieuwsbrieven)  Maar ook…  Google analytics (het verzamelen van website statistieken)  Facebook adds/Google Adwords (advertenties)  Guerrilla marketing (stunt om in zeer korte tijd media aandacht trekken – weinig kosten)

9 Voorbeeld guerrilla marketing  Be-a-mom-for-a-moment  Unicef  Aandacht voor weeskinderen en verlaten kinderen  14 kinderwagens met een ‘huilende baby’ door heel Finland  In de kinderwagen lag een briefje met daarop: Bedankt voor je zorgen, we hopen dat er meer mensen zijn zoals jij  Deze stunt krijg enorm veel media aandacht en zorgde ervoor dat 80% van alle Finnen deze campagne kenden in slechts 2 dagen. 

10 Marketing – casus

11 Casus  De Zara besluit om een nieuwe kledinglijn op te richten  Jullie worden als team ingehuurd om een marketing strategie te ontwikkelen aan de hand van de theorie die jullie vandaag hebben gekregen  De 4P’s  Promotieplan  Als jullie ergens tegen aan lopen kunnen jullie altijd de handleiding raadplegen

12 Tijd voor een korte pauze?

13 Opdracht – Marketingsmatrix

14 Marktonderzoek Marketing onderzoek

15 Afsluiting  Huiswerk  Bedenk een leuke naam voor je onderneming plus logo  Dit hoef je niet te mailen, maar neem dit mee in je definitieve versie van je ondernemingsplan  Morgen hebben we een leuk uitje…  We gaan naar het fablab  Ochtendklas 09:00, Middagklas 13:00  Zorg dat je op tijd aanwezig bent!  En neem je laptop mee!


Download ppt "Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen."

Verwante presentaties


Ads door Google