De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration

2 Overzicht Voorstellen Wat is Marketing? Marketing Strategie Verschillende modellen Wat is Marktonderzoek? Wat is Marketing Onderzoek? Wat moet je onderzoeken?

3 Voorstellen Wie zijn jullie? Elevator pitch al gemaakt? Ongeveer 30 seconden – 1 minuut uitleggen wie je bent en wat je bedrijf is.

4 Wat is Marketing? Marketing of vermarkten is alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Ook wordt marketing wel omschreven als: Elke activiteit die consumenten en producenten met elkaar verbindt.

5 Wat is Marketing? De 4 P’s van Marketing (McCarthy, 1964): Product – Wat lever je? Prijs – Hoeveel gaat het kosten? Plaats – Waar wordt het product of de service geleverd? Promotie – Hoe promoot je jouw product of service? De Marketing 7 P’s van diensten (Booms & Bitner, 1981): People (mensen) – Hoe goed ben jij (is jouw personeel)? Processen – Hoe komt jouw dienst tot stand? Physical Evidence (fysiek bewijs) – Helderheid over de kwaliteit van de dienst

6 SWOT – van je bedrijf Strenghts Sterktes Opportunities Mogelijkheden Weaknesses Zwakheden Threats Bedrijgingen Intern Extern

7 Stel doelen- Make it SMART

8 Porter’s 5 krachten van Business Strategie De Markt Concurrenten Concollega’s Afnemers Substituten Leveranciers Nieuw Concurrenten

9 Wat zijn Marktonderzoek & Marketing Onderzoek? Marktonderzoek Informatie zoeken naar concrete markten, producten of klanten met als doel te komen tot een goede afstemming tussen vraag en aanbod. Marketingonderzoek Informatie zoeken naar marketinginstrumenten zoals de marketingmix en de invloed die ze uitoefenen op bijvoorbeeld afnemers.

10 Verschillende soorten marktonderzoek Verschillende manieren van onderzoeken Kwantitatief – Vragenlijsten met multiple choice, daarna statiek Kwalitatief – Interviews Desk research – Internet & bibliotheek Experiment – Verandering van één van de P’s kijken wat de uitkomst is

11 Porter’s 5 krachten De Markt: Concurrenten Concollega’s Afnemers Substituten Leveranciers Nieuw Concurrenten Mijn bedrijf: Product Plaats People Processen Physical Evidence Promotie Prijs Wat? Product Prijs Plaats Promotie Product Prijs Plaats Promotie Product Prijs Plaats Promotie

12 Promotie – Inspirerende communicatie Waarom? Hoe? Wat?

13 Inspiratie – de groep waar je in zit Je kunt elkaar helpen (misschien zelfs klant/leverancier worden)

14 Samenvatting – wat hebben jullie geleerd. Wat is Marketing? Marketing Strategie Verschillende modellen: SWOT & Porter’s 5 krachten Wat is Marktonderzoek? Wat is Marketing Onderzoek? Wat moet je onderzoeken?

15 Handige linkjes Ondernemerstest Branche informatie Ondernemersnetwerken


Download ppt "Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration."

Verwante presentaties


Ads door Google