De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Merk IK marketingplan Ruth Giebels Vrijdag 20 november 2009 HKU.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Merk IK marketingplan Ruth Giebels Vrijdag 20 november 2009 HKU."— Transcript van de presentatie:

1 Merk IK marketingplan Ruth Giebels Vrijdag 20 november 2009 HKU

2 Wat is marketing voor een ding?

3 management functie taak die iemand moet uitvoeren filosofie of manier van denken een beeld van de organisatie en de wereld waarin zij opereert set van concepten tool box technieken omzetten marketing denken in real-life action

4 Doel van marketing De organisatie te helpen bij het bereiken van haar missie en doelstellingen door: matchen van haar mogelijkheden en producten met de wensen en behoeften van haar klanten door te zorgen dat deze twee elkaar treffen waardoor er uitwisseling van waarden kan zijn

5 Product cultuur vanuit kunstenaar Aanbod gestuurd versus vraag gestuurd: ik maak wat ik wil maken Heeft artistieke basis: creativiteit is niet te sturen Delicaat mensenwerk: liggen veel gevoeligheden

6 Product cultuur vanuit ontvanger Biedt unieke ervaring Maakt leven rijker Afhankelijk van persoonlijke interpretatie Is integer, waarachtig Soms hoge drempels Is niet eerste levensbehoefte

7 Een definitie! “The aim of arts marketing is to bring an appropriate number of people, from the widest possible range of social backgrounds, into an appropriate form of contact with the artist, to arrive at the best financial outcome compatible with the achievement of that aim” (Keith Diggle, 1994)

8 Zelfde technieken, andere benadering Creatief & innovatief Intuïtie & guts Overbrengen liefde en niet wat men er mee wint Niet teveel opsmuk Oppassen met te commerciële technieken Veel werken vanuit stakeholders Vergaande samenwerking

9 SMART stappen

10

11

12 Wat is ons DNA Onderscheidend & verschillend Inspirerend & motiverend Begrijpelijk & geloofwaardig Consistent & spreken elkaar niet tegen Toepasbaar op de ambities van organisatie Niet alleen maar pr en opsmuk Kort, efficient, direct en to the point

13 Doelstellingen Visie, waar gaan we naartoe? Waar moet de organisatie in zijn geheel naar streven, en welke doelen moet men zichzelf in dit kader stellen? Wat moet de marketing doen om er te komen? Wat is doel van deze campagne binnen het grotere geheel?

14 DOELSTELLING: hoe zien ze eruit? SMART Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdspad (Inspirerend) (Energiek)

15 SWOT interne analyse Strenghts/sterke kanten van organisatie Weaknesses/zwakke kanten van organisatie externe analyse Opportunities/kansen in de omgeving Threats/bedreigingen in de omgeving

16 TOWS StrenghtsWeaknesses Opportunities SO strategies use strenghts as appropriate to take advantage of opportunities WO strategies minimising or overcoming weaknesses by taking advantage of opportunities Threats ST strategies use strenghts as appropriate to overcome, defend against or avoid threats WT strategies minimise the effect or impact of weaknesses and avoid threats

17 Strategische acties Marketing mix plan: keuzes voor product, prijs, plaats en promotie inclusief segmenteren van doelgroepen Positionerings/merk plan: isoleer belangrijkste kenmerken van je organisatie, breng ze in kaart in relatie tot concurrentie en gebruikers Implementatie plan: hoe zorgen dat de strategie landt in de organisatie Evaluatie plan: monitoring en meten, vast stellen hoe en wanneer resultaten van metingen weer ingezet worden in vervolgplannen

18 Evaluatie Kwantitatief: bezoekersaantallen uit kassacomputer, ingeleverde lezersbonnen, gereplayde mails, enquêtes, onderzoek gemeentelijke bureau statistiek… Kwalitatief: gastenboek, reacties op weblogs, opmerkingen aan de bar, mystery guests… Financiële consequenties: opbrengsten minus kosten, onverwachte neven-opbrengsten… Draagvlak in organisatie: reactie directie, collega’s, politiek, stakeholders…

19 SWOT oefening Ga in groepjes van 8 personen bij elkaar zitten en pak als voorbeeld student van bepaalde studierichting Noem allemaal 1 algemene kans waar we allemaal ons voordeel mee kunnen doen Dan 1 algemene bedreiging Nu over naar jezelf, de voorbeeld student, noem allemaal 1 sterk punt van die student op zijn of haar vakgebied Dan allemaal 1 minder sterk punt

20 Huiswerk Zie jezelf als een sterk merk Benoem de aspecten aan je merk waar je trots op bent Maak een moodboard van jezelf En bedenk hoe je je mede-studenten ervan kunt overtuigen dat ze met jouw merk moeten samenwerken

21 Contactgegevens LinkedIn Bureau promotie Podiumkunsten


Download ppt "Merk IK marketingplan Ruth Giebels Vrijdag 20 november 2009 HKU."

Verwante presentaties


Ads door Google