De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Smart sharing in Twente op 27 maart 2014 30-5-2016 Genieten van weerstand.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Smart sharing in Twente op 27 maart 2014 30-5-2016 Genieten van weerstand."— Transcript van de presentatie:

1 Smart sharing in Twente op 27 maart 2014 30-5-2016 Genieten van weerstand

2 Om te beginnen: de conclusie 1.Mensen zijn niet zozeer tegen verandering als wel tegen veranderen. 2.Wie geen tegenspel ontmoet, heeft een democratisch probleem. 3.Het gaat bij netwerken niet om de mazen, maar om de knopen. 4.Alles draait goed beschouwd om één vraag: wat kan wél? 30-5-2016 2

3 3 ´We zien dezelfde dingen wel, maar ik heel traag en zij heel snel. Zij kijkt tegen de toekomst aan, ik zie wat is voorbijgegaan.´ Uit: ´Stille kracht´ van Willem Wilmink en Ton Schulten

4 Groeten uit Den Haag 30-5-2016 4

5 Watskeburt? Compliance: benut de basale bereidheid (‘wij snappen ook wel dat … ’) Procedurele rechtvaardigheid: eerst telt de bejegening (‘neem mij serieus’) Bevestiging: (h)erken de cognitieve dissonantie (‘help me even…’) Nabijheidsheuristiek: mensen willen horen bij iets dat groter is dan henzelf (´mijn buurt´) 30-5-2016 5

6 Aldus Aristoteles 30-5-2016 6 LogosPathosEthos..en Telos aub…

7 ‘Wat je niet ziet, bestaat niet’ (Wagemans, 2002) A E E 30-5-2016 Overheid B C C B 7 A = Burgerperspectief, E ziet bestuur, B = Gemeenschappelijk gebied

8 1986, een prille voorlichter 30-5-2016 8 Ne Jupiter quidem omnibus

9 30-5-2016 9 Zelfs Jupiter kan het niet iedereen naar de zin maken

10 30-5-2016 10 SORRY…

11 30-5-2016 11 SORRY… “U spreekt met de afdeling Beleidsreparatie …”

12 Dus. Wie de overheid dient, ontmoet onvermijdelijk tegenspel 30-5-2016 12 Altijd verliezers Half fabrikaten Alles is openbaar

13 Promotie als therapie 1.Wat beweegt een beleidsmaker bij (vermeende) weerstand? 2.Wat bepaalt het succesvol hanteren ervan? 3.Welke factoren schragen het gedrag? 30-5-2016 13

14 Narigheid in netwerken 1. Te hoge doelstellingen: wat is het rendement? 2. Opgelegde samenwerking: wie laat wie nu uit? 3. Angst voor autonomie: verlies ik geen invloed? 4. Onbekende respons: wat willen ze en wat kunnen ze? 5. IJs breken: hoe vinden we (snel) common ground? … 30-5-2016 14

15 Netwerkpatronen 30-5-2016 15 4. Zelfsturing (´afstemmen´) 1. Autonomie (´ruilen?´) 3. Hiërarchie (´taakverdeling´) 2. Competitie (´daag me uit´) Overeenkomsten Verschillen Wij Ik Bron: Eelke Wielinga, ´Netwerken als levend weefsel´)

16 Koppelaars 30-5-2016 16 4. Zelfsturing (´afstemmen´) 1. Autonomie (´ruilen?´) 3. Hiërarchie (´taakverdeling´) 2. Competitie (´daag me uit´) Overeenkomsten Verschillen Wij Ik (Bron: Eelke Wielinga, ´Netwerken als levend weefsel´) Inspirator Nar Onderhandelaar Bemiddelaar

17 Koppelvlakken: kruispunt of rotonde? 30-5-2016 17

18 ´Coping´ met weerstand 30-5-2016 18

19 Als ik weerstand ontmoet, dan denk ik… 1.‘Daar hebben we gelukkig procedures voor’ 2. ‘Zoeken naar een gedeeld belang’ 3. ‘Zonder bluf ben je nergens’ 30-5-2016 19

20 Een kwestie van coping Wegbewegen (vluchten) Vermijden (‘dit hoort niet op mijn bordje’) Bagatelliseren (‘er zijn ergere dingen in de wereld’) Ritualiseren (‘daar hebben we gelukkig procedures voor’) 30-5-2016 20

21 Een kwestie van coping Wegbewegen (vluchten) Tegenbewegen (vechten) Vermijden (‘dit hoort niet op mijn bordje’) Overtroeven (‘zonder bluf ben je nergens’) Bagatelliseren (‘er zijn ergere dingen in de wereld’) Emotioneel beroep (‘soms moet je doorduwen’) Ritualiseren (‘daar hebben we gelukkig procedures voor’) Forceren (‘we kunnen niet bezig blijven’) 30-5-2016 21

22 Een kwestie van coping Wegbewegen (vluchten) Meebewegen (vragen) Tegenbewegen (vechten) Vermijden (‘dit hoort niet op mijn bordje’) Inleven (‘weerstand maakt nieuwsgierig’) Overtroeven (‘zonder bluf ben je nergens’) Bagatelliseren (‘er zijn ergere dingen in de wereld’) Herformuleren (‘zoeken naar gedeeld belang of waarde’) Emotioneel beroep (‘soms moet je doorduwen’) Ritualiseren (‘daar hebben we gelukkig procedures voor’) Overeenstemmen (‘wat kan wel?’) Forceren (‘we kunnen niet bezig blijven’) 30-5-2016 22

23 30-5-2016 23 U bent door rood gereden U krijgt een bon Heeft gezien hoeveel brugpiepers om u heen stonden?

24 Managementsamenvatting 30-5-2016 24 Inleven Herformuleren Overeenkomen

25 Des poedels kern 30-5-2016 25 Contact

26 Aldus de transactiekostentheorie 30-5-2016 26 Contact Contract Control

27 Transactiekostentheorie 30-5-2016 27 Bron: Bart Nooteboom, Vertrouwen, 2006

28 Drie steunberen 30-5-2016 28 Ignatius van Loyola Elisabeth Kübler- Ross Jigoro Kano Beweeg mee tot de ander een vraag stelt - en kan wenden Wie wil winnen moet veerkrachtig en meegaand zijn Loop mee in verzet, bied ruimte voor afscheid

29 30-5-2016 29

30 Wie de overheid dient, ontmoet onvermijdelijk tegenspel En daar kun je dus maar het beste werk van maken 30-5-2016 30

31 Aldus Bananarama (1986) It ain’t what you do, it’s the way that you do it 30-5-2016 31

32 Aldus Simon Sinek (2012) It ain’t what you do, it’s the why that you do it 30-5-2016 32

33 Dus Wat = ik kom de afspraken na Hoe = ik doe dat stipt op tijd Waarom = ik wil het verschil maken 30-5-2016 33

34 30-5-2016 34 “Je gaat het pas zien als je het door hebt”

35 30-5-2016 35 Aansluiten en perspectief bieden

36 Des poedels kern Het gaat niet om wat wij willen dat mensen doen. Het gaat om wat ze doen. En hoe we er op aansluiten…. …en dat van perspectief (kunnen) voorzien. 30-5-2016 36

37 Het olifantenpaadje 30-5-2016 37

38 De Belastingdienst heeft het door 30-5-2016 38

39 Met dank aan onze zuiderburen 30-5-2016 39

40 En toen. 30-5-2016 40

41 Comfrontatiemodel 1. Vertragen 2. Vertwijfelen 3. Toenaderen 4. Verbinden 5. Inbedden 30-5-2016 41

42 Comfrontatiemodel 1. Vertragen Luisteren 2. Vertwijfelen Expliciteren 3. Toenaderen Faciliteren 4. Verbinden Framing 5. Inbedden Loslaten 30-5-2016 42

43 Een omstreden opvang 30-5-2016 43 VertragenVertwijfelenToenaderenVerbindenLoslaten TeleurstellingHoe vertellen we dit aan.. Inventarisatie bedrijfsvoering 11 punten lijstje Uitvoering afspraken

44 Zes hefbomen 1. Persoonlijke hulpbronnen Extraversie, ordening en vriendelijkheid 2. Professionele ambitie Baan, carrière of roeping? 3.Ambtelijk besef Weten hoe de hazen lopen 4. Sociale steun Erkenning en echte luistervaardigheid 5.Zicht op resultaat Hoe meten en weten we impact: zwartkijksessie? 6. Ruimte voor reflectie Fouten maken mag - en hoe leren we: intervisie? 30-5-2016 44

45 Obama heeft het door 30-5-2016 45

46 30-5-2016 46 Inleven Herformuleren Overeenkomen

47 30-5-2016 47 Aansluiten en perspectief bieden

48 30-5-2016 48 Contact

49 Als ik kritiek ontmoet, dan denk ik… 1.‘Daar hebben we gelukkig procedures voor’ 2. ‘Zoeken naar een gedeeld belang of waarde’ 3. ‘Zonder bluf ben je nergens’ 30-5-2016 49

50 Aldus Edward de Bono ´De kunst is om interesse op te brengen voor de argumenten van anderen en op zoek te gaan naar de waarde die daarin schuilt` 30-5-2016 50


Download ppt "Smart sharing in Twente op 27 maart 2014 30-5-2016 Genieten van weerstand."

Verwante presentaties


Ads door Google