De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine."— Transcript van de presentatie:

1 Revoluties in Europa

2 Les 3 Naar de fabriek

3 Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine vervulde in IR Je kunt uitleggen waarom mensen tijdens de IR veel mensen van het platteland naar de steden trokken.

4 Instructie Frankrijk -> Franse Revolutie Engeland -> Industriële revolutie Industriële revolutie -> er werden machine uitgevonden en fabrieken gebouwd

5 Rode striemen Werktijd soms van 03.00 uur tot 22.30 uur Weinig tijd om te eten ontbijt (15 min), avondeten (30 min), drinken (15 min) Soms bleef daar niets van over -> machines schoonmaken. Kinderen werden geslagen Door de opzichter geslagen -> rode striemen Dit gebeurde allemaal zo’n 250 jaar geleden in een fabriek in Engeland.

6 Van stoom tot machine 1769 -> stoommachine door James Watt Gebruikte stoom van kokend water om energie op te wekken. Zo kon je in de fabriek machines laten werken Stoommachine is erg belangrijk geweest! Natuurlijke kracht om energie op te wekken. Ze gebruikten de wind of paarden. Stoommachine -> overal en altijd energie op wekken.

7 Van stoom tot stoommachine 19 e eeuw ->Stoommachine belangrijkste bron van energie. Textielmachines -> stoom werden aangedreven Stoomlocomotief -> spoorwegen Rivieren en zeeën> stoomschepen

8 Gevolgen stoommachine Aanleg spoorwegen -> veel ijzer nodig Er kwamen ijzermijnen IJzererts bewerkt in ijzergieterijen Er kwamen meer ijzergieterijen Opwekking van stoom was steenkool nodig Dus meer steenkoolfabrieken

9 Nog meer uitvinders…..? Machines om snel garen te spinnen ( zo konden er snel wollen en katoenen stoffen worden geweefd. Dingen konden dus goedkoper gemaakt worden -> minder mankracht nodig Ook in andere EU-landen vond dit plaats Engeland was het 1 e land dat industrialiseerde 19 e eeuw: Engeland belangrijkste land met de meeste industrie en handel.

10 Het leven voor revolutie De revolutie in het begin afschuwelijk voor de mensen Eerder werkten ze in de landbouw en verdienden wat extra bij door daarnaast aan het spinnenwiel te werken. Opkomst textielindustrie ging dat niet meer. Gevolg: mensen werden armer 18 e eeuw: grond Engeland herverdeeld. Arme boeren kregen kleine stukjes -> konden ze niet van leven.

11 Naar de stad… Boerengezinnen trokken naar de steden Werken -> fabrieken en mijnen Ze bleven arm Iedereen (ook kinderen) moesten helpen om maar een beetje loon bij elkaar te krijgen. Veel mensen die werk zochten -> fabrieken hadden arbeidskrachten voor het uitzoeken Ze betaalden hongerlonen Ze moesten lang werken Protesterende mensen als je ziek was of meer wilde verdienen, raakt je je baan kwijt. De fabrikant kon toch genoeg mensen krijgen

12 De hele familie in een kamer.. Woonsituatie veranderde ook 1700 -> Londen de enigste grote stad 1850 -> meer fabriekssteden bijgekomen vb. Manchester en Liverpool. Bevolking gegroeid 1700 -> 5,5 miljoen naar 1850 -> 18 miljoen Arbeiders -> kleine huisjes, 1 familie -> 1 kamer Leven in steden -> vies door de rook en stank van de fabrieken. Open riolen -> veel besmettelijk ziektes

13 Leefsituatie arbeiders Veel kinderen stierven Niemand werd oud. In de loop van de 19 e eeuw werd het beter Regering ging zich ermee bemoeien Kinderarbeid werd verboden Mannen en vrouwen: werkten niet meer zolang Ze kregen meer loon. Stad -> ondergrondse riolen en waterleidingen Minder besmettelijke ziektes -> groei bevolking Betere huizen gebouwd Ziekenhuis, scholen en parken kwamen er. Mensen gingen profiteren van de industriële revolutie.

14 Werkblad maken Samenwerken in tweetallen. Samen tot een antwoord komen.

15 Nabespreken Werkblad nabespreken

16 Tijdlijn vragen Van wanneer tot wanneer loopt de industriële revolutie? 1750-1900 Hoeveel jaar geleden begon de industriële revolutie? 250 jaar geleden Zou Napoleon op de hoogte kunnen zijn geweest van het bestaan van stoommachines? Ja, hij leefde in dezelfde tijd als James Watt

17 Evaluatie Wat hebben geleerd? Hoe is het samenwerken gegaan?


Download ppt "Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine."

Verwante presentaties


Ads door Google