De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vakdidactiek 30 september 2013. Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vakdidactiek 30 september 2013. Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?"— Transcript van de presentatie:

1 Vakdidactiek 30 september 2013

2 Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon? Op welke manier kan je concept cartoons inzetten? Zelf conceptcartoons maken Bekijken & bespreken eigen conceptcartoons

3 Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Bèta-onderwijs heen-en-weer denken van leerlingen tussen begrippen en verschijnselen ‘learning by explaining’ bron: Pedagogical link making, Scott et al 2012 voorkennis ophalen bron: ‘How people learn’ Ausubel in Bransford 2000 (vervolg: ‘How students learn’ 2010)

4 Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? nav artikeltje of nieuwsbericht denken-delen-uitwisselen (DDU) petje-op-petje-af stellingen (bijv. mbv. socrative)

5 Wat is een conceptcartoon? Wat valt je op als je de verschillende cartoons bekijkt? 5’ Bespreken in DUO of TRIO’s 7’ Plenair groepjes langs

6

7 Criteria concept cartoons alledaagse verschijnselen of situaties alternatieve verklaringen elke verklaring zelfde status plausibel vaak voorkomende pre-(mis)concepties met lege tekstballon

8

9 Kracht van concept cartoons werken ‘uitnodigend’ en ‘motiverend’ lln kan zich verschuilen achter een mening van figuur de figuren helpen lln formuleren lln is beoordelaar van een mening terwijl ‘normaal’ de docent antwoord beoordeeld tegenstrijdige maar elk op zich plausibele verklaringen -> cognitief conflict: ‘Wat is het nu?’ -> creeëren: ‘need to know’ !

10 onderzoek 2012 Kruit, Wu, vd Berg

11 Op welke manier kan je concept cartoons inzetten? Een paar uitvoeringen bij langs toons/view.do toons/view.do content/web-examples/ccsre/cc19.html content/web-examples/ccsre/cc19.html

12 Zelf conceptcartoons maken Bepaal het (mis)concept dat je wilt behandelen Brainstorm meer misconcepten, preconcepten en alternatieve ideeen rond dit (mis)concept Selecteer er 3-4. Maak de conceptcartoon af mbv het invulblad. Gebruik de criteria. Wil je tekenhulp bij het tekenen van het fenomeen -> Horst maakt een schetsje Zijn er meer sneltekenaars in de zaal ?

13 Waar vind je misconcepten van lln over genetica? Misconcepten zijn verzameld door onderzoek -> artikelen of misconceptenbank zoals Ruud de Moor e/pub_RDMC/Kennisbank_biologie_misconcepten_demo_ /index. htm(hoofdstuk 14 t/m 17) e/pub_RDMC/Kennisbank_biologie_misconcepten_demo_ /index. htm 2 artikelen over misconcepten in genetica: _Gene_Concept LEWIS, J. and KATTMAN, U. (2004) Traits, genes, particles and information - revisiting students' understandings of genetics International Journal of Science Education 26 (2) pp _Gene_Concept Inventariseren in je eigen klas! – Vooraf nav stellingen – Verzamelen door de jaren heen nav toetsen

14 bronnenlijst Zie januari > conceptcartoonswww.ecent.nl Concept Cartoons® in Science Education, Revised Edition (CD) Single user license : £ £9.00 VAT

15 En wat denk je nu? Ga je ermee aan de slag?


Download ppt "Vakdidactiek 30 september 2013. Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?"

Verwante presentaties


Ads door Google